זמן קצר לפני השעה אחת בצהריים, אז הודיע אביגדור ליברמן רשמית על התפטרותו מתפקיד שר הביטחון, ידעו הכתבים הפוליטיים לדווח כי לא נשקפת סכנה לקואליציה. "אין הכרח ללכת לבחירות בתקופה בטחונית רגישה זו. הממשלה יכולה להשלים את ימיה", אמר להם אדם אנונימי שזוהה כ"בכיר בליכוד", והוסיף: "בכל מקרה, בשלב המיידי תיק הביטחון יועבר לאחריות ראש הממשלה נתניהו".

הגורם הבכיר סיפק תצוגת תכלית של אפקטיביות: תוך זמן קצר השתכפל המסר בדיווחים שפרסמו הכתבים הפוליטיים והפרלמנטריים של ynet, חברת החדשות, חדשות ערוץ עשר, "מעריב", "כלכליסט", "וואלה", "ישראל היום", "מקור ראשון" ועוד שורה של כלי תקשורת. העיתונאים, מצדם, הרוויחו לא רק ציטוט שימושי עבור דיווחיהם, אלא גם אפשרות להשוויץ בכך שיש להם מקור יודע דבר בצמרתה של מפלגת השלטון.

בעבר, כשהעיתונאים היו גורם התיווך הכמעט בלעדי בין הפוליטיקה לציבור, היה הרבה יותר קל להשתמש בציטוטים מהסוג הזה כדי להעלות מחזה ששחקניו הם פוליטיקאים מתוחכמים שמנהלים מערכות יחסים סודיות עם כתבים מקושרים. אלא שכיום, כשהפוליטיקאים דואגים לתקשר ישירות עם הציבור באמצעות מדיה חברתית, העמדת הפנים הזאת נוטה להתפוגג במהירות שבה לוקח לצייץ ציוץ בטוויטר.

בערך ברגע שבו החלו לצוץ הדיווחים על דבריו של הגורם האנונימי בליכוד – אותה הצהרה בדיוק הופצה על-ידי הדובר הפוליטי של בנימין נתניהו, יונתן אוריך

במקרה של ה"בכיר בליכוד" שהתבטא היום (14.11) בדבר שלמות הקואליציה, למשל, כל צרכן חדשות זוטר יכול היה לקבל את הדברים ישירות מפי אומרם, ובלי לנסות לנחש מי בדיוק אמר אותם ומדוע הוא מתחבא: בערך ברגע שבו החלו לצוץ הדיווחים על דבריו של הגורם האנונימי, אותה הצהרה בדיוק הופצה על-ידי הדובר הפוליטי של בנימין נתניהו, יונתן אוריך, שפרסם אותה כמו שהיא בחשבון הטוויטר שלו – ובלי לייחס אותה לגורם כלשהו.

בהנחה סבירה שהדובר לא השמיע דעה שסותרת את זו של הבוס, הכתבים יכולים היו פשוט לציין שמי שעומד מאחורי ההצהרה הוא נתניהו עצמו, או לפחות דוברו – כפי שעשו למשל כתבי "הארץ" ו"גלובס". אלא שאז הדיווחים היו משילים באחת את גלימת האניגמטיוּת ומתגלים במערומיהם: צופים יקרים, מאזינים, קוראים וגולשים, זה עתה הבאנו לכם ציטוט ישיר מתוך הודעת דובר.

* * *

הציוץ של יונתן אוריך, דוברו הפוליטי של בנימין נתניהו, 14.11.2018 (צילום מסך)

הציוץ של יונתן אוריך, דוברו הפוליטי של בנימין נתניהו, 14.11.2018 (צילום מסך)