עבור יו"ר ארגון העיתונאים בישראל יאיר טרצ'יצקי, ובאי-כוח של הארגון עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, היה מן התסכול בדיון שנערך שלשום (22.5) בבית-הדין הארצי לעבודה. אחרי ארבע שנות עימות משפטי הגיע לסיומו ההליך העקרוני שבמרכזו העיתונאי יאסר עוקבי, מבלי שבית-הדין קבע קביעה חד-משמעית על חשיבות האתיקה בעבודה העיתונאית ועליונות העצמאות של העיתונאי על פני האינטרסים המסחריים של כלי התקשורת.

עוקבי פוטר בשנת 2014 מתפקיד עורך המקומון "שבע" אחרי שפרסם כתבה על משפחה בדואית שנפגעה מרקטה עזתית במהלך מבצע "צוק איתן", ובה אוזכר גם חוסר המיגון ביישובי המגזר. פסק הדין בבית-הדין האזורי לעבודה אמנם העניק לו פיצויים של עשרות אלפי שקלים אך קבע כי זכותה של ההנהלה לפטר עיתונאי שאינו ממלא אחר הקו שהיא מתווה, כגון איסור על מתיחת ביקורת על השלטונות בעת מלחמה. לפי פסק הדין, עיתון הוא עסק כלכלי והסמכות הניהולית גוברת על האתיקה העיתונאית.

בארגון פנו לבית-הדין הארצי בתקווה שיבטל את פסק הדין של האזורי וישחרר אמירה חד-משמעית על חשיבותה של הביקורת העיתונאית דווקא בזמן מלחמה, ועל תפקידו הציבורי של עיתון והמשמעות הנגזרת מכך. בהנהלת המקומון, לעומת זאת, דרשו לשמור למנכ"ל את הזכות לקבוע את קו הסיקור של העיתון, בכל עת ובכל מצב. בארגון השקיעו בתיק הזה שעות עבודה רבות, מתוך הכרה בחשיבותו, אך שופטי בית-הדין הארצי, ובראשם הנשיאה ורדה וירט-לבנה, העדיפו שלא לצלול לעימות בין שתי תפיסות העולם שהוצגו בפניהם. למעשה, השופטים העדיפו שלא לדון בהן כלל.

השופטים לא ששו להאזין לטענות העקרוניות שהעלו בארגון העיתונאים, מיהרו לקטוע את טענות באי-כוחו וביקשו לחתור כמה שיותר מהר לשורה התחתונה ("מה אתם רוצים בסוף, בתכלס", אמרה הנשיאה לנציגי הארגון). בסופו של דבר הוציאו תחת ידם פשרה רפה, שקובעת באופן כללי כי יש לבחון כל מקרה לגופו.

יו"ר ארגון העיתונאים: "קיוויתי שנוכל לצאת עם אמירה פוזיטיבית ונחרצת של בית-הדין הארצי לעבודה, אבל יש בתוצאה הישג חשוב בכך שבית-הדין מכיר בכך שיש מקרים שבהם האתיקה העיתונאית גוברת על הפררוגטיבה הניהולית"

"רצינו שבית-הדין יקבע שההחלטה לפטר את עוקבי היתה מנוגדת לאתיקה העיתונאית, ואת זה לא קיבלנו", אומרת עו"ד סבוראי בשיחה עם "העין השביעית". "אבל אני כן רואה הישג בכך שבית-הדין הארצי ביטל פסקה מפסק הדין של האזורי והבהיר בקשר לפסקה נוספת ממנו שהפררוגטיבה הניהולית אינה גוברת תמיד על האתיקה העיתונאית. היינו שמחים לו היה נקבע שהאתיקה העיתונאית גוברת על הפררוגטיבה הניהולית, אבל גם הצהרה שלפיה צריך לבחון כל מקרה לגופו טובה יותר מבחינתנו מאשר מה שהשתמע מפסק הדין של האזורי".

"עצם זה שבית-הדין הארצי ביטל את סעיף 12 בפסק הדין של האזורי, שקבע שמעסיק יכול להורות לעיתונאי לא למתוח ביקורת על המדינה בזמן מלחמה, זה כבר הישג חשוב מבחינתנו", אומר היו"ר טרצ'יצקי. "אבל קיווינו שבמקביל ייקבע שהעובדה שמסרו לעוקבי בדיעבד על הכללים שלאורם היה אמור לפעול היא לא איזה עניין פרוצדורלי שרק מחייב פיצוי, אלא עניין מהותי ובעיה אתית.

"קיווינו שהתוצאה תהיה שבית-הדין יקבע שהפיטורים עצמם היו מנוגדים לאתיקה העיתונאית ופגעו בחופש העיתונות. קצת התאכזבתי, כי השקענו המון בתיק הזה, וקיוויתי שנוכל לצאת עם אמירה פוזיטיבית ונחרצת של בית-הדין הארצי לעבודה, אבל יש בתוצאה הישג חשוב בכך שבית-הדין מכיר בכך שיש מקרים שבהם האתיקה העיתונאית גוברת על הפררוגטיבה הניהולית".