"בתאגיד יודעים שברגע שיהיה הסכם קיבוצי הם לא יוכלו לעשות את כל השינויים שהם רוצים, לכן הם עושים עכשיו את כל השינויים ומורחים את המשא ומתן על ההסכם", כך אמר היום (8.2) יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתואים בישראל, בדיון בבית-הדין לעבודה בתל-אביב–יפו. טרצ'יצקי הודה כי אין לו הוכחות שזהו המניע להתנהלות תאגיד השידור הישראלי בחודשים האחרונים אך טען כי זו התחושה שקיבל.

הדיון, בפני השופט אורן שגב, בא בעקבות פנייה של הארגון בבקשה לצווי מניעה נגד התאגיד. הארגון טען, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, כי בתאגיד פועלים באופן חד-צדדי לביצוע שינויים מבניים ולקדם פיטורים המוניים. בתאגיד השיבו, באמצעות עורכות-הדין טל מאירסון ותמר סוקניק, כי מתקיים משא ומתן אינטנסיבי מול ועד העובדים וארגון העיתונאים וכי כל המהלכים נעשים בשקיפות.

"לא מתקיים משא ומתן של ממש", טען בא-כוח התאגיד, עו"ד בשה, בפתח הדיון. "מתקיימות ישיבות סרק". בהמשך הוסיף כי "אתה יושב מול צד שני ורואה שרק מפטפטים איתך ולא מנסים להגיע להסכמות. אתה רואה שהמעסיק לא מעביר לך נתונים".

הנהלת התאגיד: "אם נצטרך לנהל משא ומתן עם הוועד על הקדמת מהדורות החדשות בחצי שעה, אוי ואבוי לנו. זה רשות שידור 2. לא נעים לי להגיד אבל לשם אנחנו זורמים"

עו"ד מאירסון הכחישה את הטענות והדגישה כי התאגיד נמצא עדיין בשלבים ראשוניים של התבססות. השינויים הרבים שנערכו בחודשים האחרונים נובעים מכך, אמרה, ואינם "שינוי מבני" אלא "ניהול שוטף של שידורים בהרצה". לדבריה, "העובדות מוכיחות באופן מובהק שאין פה שום מהלך מבני, שאין פה פיטורי צמצום. יש משא ומתן אינטנסיבי מתמשך". בהמשך דבריה השוותה באת-כוח התאגיד את התנהלות ארגון העיתונאים להתנהלותם של ועדי העובדים ברשות השידור. "אם נצטרך לנהל משא ומתן עם הוועד על הקדמת מהדורות החדשות בחצי שעה, אוי ואבוי לנו. זה רשות שידור 2. לא נעים לי להגיד אבל לשם אנחנו זורמים". אמירה זו התקבלה בקריאות מחאה מצד נציגי עובדי התאגיד שישבו באולם הדיונים.

השופט שגב ניסה לפשר בין הצדדים. הוא הציע את האפשרות כי ארגון העיתונאים מבקש "לעשות אסקלציה ביחסים" כדי לשפר את מצבו במשא ומתן, והבהיר כי על הצדדים להמשיך ולהיפגש וללבן את המחלוקות ביניהם.

כשיו"ר הארגון טרצ'יצקי קיבל את רשות הדיבור, הוא קבל בין היתר על כך שנציגי הארגון אינם מורשים להשתתף בחלק מהישיבות שבין ההנהלה לוועד העובדים, וזאת בעקבות המלצת היועץ הכלכלי של התאגיד יוסי קוצ'יק. לדבריו, מצב זה אינו ראוי, במיוחד לא במקרה שבו ועד העובדים הוא ועד חדש, חסר ניסיון באופן יחסי. קרן הראל-הררי, סמנכ"לית משאבי אנוש בתאגיד, טענה מנגד כי בחודשים האחרונים רוב מוחץ מהבעיות שנוגעות לעובדים נפתרו בשיתוף ועד העובדים והארגון. היא הדגישה כי נעשה מאמץ עליון לצמצם פיטורים ככל האפשר וטענה כי בסופו של דבר במרבית המקרים הפיטורים נמנעו. "מרגע שהתחיל שיח על פיטורים וצמצומים רק עובד אחד קיבל מכתב פיטורים", אמרה.

חבר הוועד: "חייבים להביא פסיכולוג ומנחי קבוצות לעובדים. אנחנו גוף חדש שקם אבל אנחנו גוף זקן, חולה, בעייתי, ואנחנו צריכים להבריא"

תומר שלפניק, עיתונאי בתאגיד וחבר הוועד, טען בפני בית-הדין כי קיים "משבר אמון" בין העובדים להנהלה. לדבריו, "ההנהלה עוינת חלק גדול מהעובדים שלה, שהגיעו מרשות השידור". עוד טען שלפניק כי "עובדים מקבלים הנחיות במיילים, לא רואים את המנהלים שלהם, לא רואים מי המנכ"ל שלהם, מי הסמנכ"ל שלהם ומי מנהל החטיבה שלהם. אין ישיבות צוות ואין מילה טובה. אני זוכר ששוחחתי עם סמנכ"לית משאבי אנוש שבועיים אחרי העלייה לאוויר ואמרתי לה שחייבים להביא פסיכולוג ומנחי קבוצות לעובדים. אנחנו גוף חדש שקם אבל אנחנו גוף זקן, חולה, בעייתי, ואנחנו צריכים להבריא. כל זה לא קרה ובחודשים האחרונים אני רק רואה את הפער גדל וגדל".

שלפניק התלונן על כך שההנהלה מודיעה באופן חד צדדי על הרעת תנאים של העובדים, הן בתשלום עבור החזקת רכב, הן בתעריפי שבת, הן בשינויים לרעה בהיקפי משרה ובהגדרות תפקיד. "מהר מדי הם התחילו להתייחס למצב כאילו ועד שווה רשות השידור שווה לאיום נורא על התאגיד. זה חלק מאוד יסודי שמנע מהם לעבוד איתנו בשיתוף פעולה, שמנע מהם להתייחס ברצינות לטענות שלנו. הם לא רואים בנו שותפים להצלחת התאגיד", הוסיף שלפניק.

הסמנכ"לית הררי ביקשה שנית את רשות הדיבור כדי להעיר כי "אמירות שהההנהלה עוינת לעובדי רשות השידור, אני מבקשת שלא ייאמרו כי זה לא נכון". "אני מציע שזה ייאמר כמה שיותר", קטע אותה השופט שגב, "כדי שתדעו איפה זה כואב לצד השני. רק אם יבטאו זאת תוכלי להגיד להם אם אין בסיס או יש בסיס לטענות שלהם. אבל קודם כל תני להם להגיד ותקשיבי למה שיש להם להגיד".

השופט שלח את הצדדים להמשך הידברות ישירה ביניהם וביקש שימסרו עדכון לבית-הדין בעוד 21 יום.

73304-01-18