תאגיד השידור הישראלי מכחיש מכל וכל את טענות ארגון העיתונאים כאילו הוא מבצע שינויים מבניים באורח חד-צדדי במקום העבודה. לדברי התאגיד, השינויים שבוצעו לאחרונה נובעים מהיותו כלי תקשורת שנמצא בראשית דרכו, וממילא נעשו בשקיפות מלאה מול ארגון העיתונאים.

בשבוע שעבר פנה ארגון העיתונאים בישראל, באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, אל בית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב – יפו בבקשה דחופה כי יוציא צווי מניעה למניעת פיטורי צמצום בתאגיד. "דחיפות הבקשה נובעת מהתנהלות המשיב, הפועל באורח חד-צדדי לבצע שינויים מבניים שיש בהם השלכה על העובדים ועל העבודה המאורגנת במקום העבודה", נטען בבקשה.

ארגון העיתונאים הוא הארגון היציג של עיתונאי התאגיד, אף שגם נושא זה נמצא בימים אלה במחלוקת משפטית מול אגודת העיתונאים בירושלים. לפי הארגון, במסגרת ישיבת משא ומתן שהתקיימה בסוף החודש הקודם הודיעה סמנכ"לית משאבי אנוש בתאגיד, קרן הראל-הררי, על הכוונה לבצע "פיטורי צמצום במספרים דרמטיים" לצד הפחתת היקפי משרה של עיתונאים אחרים. לטענת הארגון, הודעה זו נעשתה באגביות וללא היוועצות מוקדמת כמתחייב.

אתמול (6.2) השיב התאגיד, באמצעות באי-כוחו, עורכות-הדין טל מאירסון ותמר סוקניק. לפי התאגיד, הבקשה שהגיש ארגון העיתונאים לבית-הדין "רוויה סיסמאות וטענות הנטענות בעלמא, ללא כל פירוט, בדל עובדה או נתון מספרי... פרישת התמונה העובדתית המלאה מובילה לתמונת ראי ההפוכה לתמונה המעוותת והמטעה המצוירת בבקשה - הנהלת התאגיד פועלת בתום לב מלא ובדרך מקובלת ביחסי עבודה קיבוציים".

בתאגיד מסבירים כי הנסיבות היוצאות דופן שבהם הוקם, והאתגרים החריגים שעמדו בפניו בחודשים הראשונים להפעלתו (כולל ניסיון לפצלו לשניים, שעדיין תלוי ועומד בפני בג"ץ), חייבו אותו לבצע שינויים רבים והתאמות גם לאחר מועד העלייה לאוויר. בתאגיד מפרטים, לדוגמה, את השינויים שבוצעו ברדיו מאז העלייה לאוויר:

בתאגיד בוחנים את האפשרות לבטל משרות המשויכות למוקד התנועה ולקבל דיווחים ישירות מתוכנת ווייז

"תכנית רדיו שעסקה בהורות ושודרה 3 פעמים בשבוע, משודרת כעת רק פעמיים בשבוע. התברר כי המגישה פאר לי שחר, מבצעת גם את הפקת התכנית. בנסיבות אלה, התייתר צורך בשיבוץ מפיק לתכנית. נעשו שינויים בלוח השידורים ובשיבוץ תכניות על ציר הזמן. כך לדוגמא, תכנית 'המעבדה', הועברה משעה 15:00 לשעה 09:00; עלתה לאוויר תכנית חדשה שעוסקת בתרבות אפריקאית. תכנית ברשת מורשת הוחלפה בתכנית אחרת, המוגשת על ידי מגישים שונים. נעשו שינויים גם ביחס לקרייני קול המוזיקה. [...] תכנית של גאולה אבן, ששודרה בימי חמישי, הוחלפה בתכנית לציבור הערבי, בשם 'מרחאבית'. תכנית בהגשת ג'ודי שלום ניר מוזס, ששודרה ביום שישי, הוחלפה בשידור תכנית בהגשת יוסי גואטה. תכנית בהגשת נועם סמל, ששודרה אף היא ביום שישי, הוחלפה בשידור תכנית בהגשת גואל פינטו. תכנית בהגשת שלמה מעוז, ששודרה בימי חמישי בשעה 15:00, הוחלפה בתכנית בהגשת יואב קרקובסקי. רצועה יומית ששודרה מדי יום בשעה 19:00 עברה לשעה 23:00, ותחתיה נוספה תכנית תרבות חדשה בהגשת ורד יפתחי גרין ולאחריה חוברים לשידורי הטלויזיה".

דוגמאות נוספות מביא התאגיד משינויים שבוצעו בחטיבת החדשות בטלוויזיה: "אולפן החדשות הוחלף; והאולפן שהיה מיועד לטלוויזיה בערבית הפך לטלוויזיה בעברית. שלוש תכניות שנועדו לרצועת השעות 17:00 עד 20:00 ובעבר נרכשו מאולפני הרצליה, החלו להיות מופקות בתאגיד פנימה (תוך הגדלת תכולות עבודה). תכנית 'שבע אקטואלי' הוחלפה בשתי רצועות אחרות: 'העולם והיום' עם מואב ורדי (מוסף חוץ יומי) ו'הרי החדשות' עם גאולה אבן (מהדורה יומית מוקדמת בת חצי שעה). התכנית 'ערב ערב' אשר יועדה מלכתחילה להיות בת שעתיים (בין השעות 19-17), צומצמה לתכנית בת שעה (19-18). נוספו שתי תכניות בסימן 70 שנה למדינה - 'מבט לאחור' עם אורי לוי ו-'70 פנים' עם ליאת רגב. ירדו מבזקי הערב בשעות 19-16. נוצרה תכנית מגזינים חדשה בת שעה לחדשות במוצאי שבת, במקום מבזק בן רבע שעה וכתוצאה מכך נוספו תקנים למערכת החדשות. תכנית חברתית בימי שישי עם גילי תמיר, ירדה משידור".

בתאגיד מבהירים כי לאורך כל החודשים האחרונים מתנהל משא ומתן קיבוצי בין ההנהלה לנציגי העובדים, לקראת חתימה על הסכם קיבוצי. המשא ומתן, כך נטען, כלל 17 ישיבות בחודשיים וחצי האחרונים. לפני כחודש אף הועברה הצעה של התאגיד להסדרת נושאים שנויים במחלוקת, אשר אף צורפה לתגובת התאגיד שהוגשה לבית-הדין.

להורדת הקובץ (PDF, 501KB)

בנוסף מדגיש התאגיד כי בכמה וכמה מקרים השתנו החלטות לגבי עובדים בעקבות התייעצות עם ארגון העיתונאים ומציאת פתרונות חלופיים. "עולה איפוא, כי בניגוד מוחלט לטענות המבקשים ולסיסמאות השזורות בבקשה בדבר 'פיטורי צמצום' ו'שינויים מבניים' - האמת שונה בתכלית. המדובר במספר מצומצם של החלטות שקיבלה ההנהלה, על רקע אי התאמה וצורך בהתאמת היקפי משרה לצרכים משתנים בתאגיד".

לפי התאגיד, בישיבה מסוף החודש שעבר אמנם הודיעה ההנהלה כי היא שוקלת "לקבל החלטה" בעניינם של כמה עובדים, אולם בשום אופן לא מדובר בפיטורים המוניים. התאגיד מבהיר כי מדובר בין היתר בשני עובדים שזייפו נוכחות ושעות עבודה, בקריינית שמגישה תוכנית אחת ומועסקת במשרה מלאה, בביטול משרות המשויכות למוקד התנועה לנוכח האפשרות לקבל דיווחים באמצעות תוכנת ווייז, ובפיטורי כתב מגזין על רקע צמצום "חדשות השבוע", מגזין ליל שבת של הטלוויזיה, ב-15 דקות.

מחר (8.2) אמור להתקיים דיון בפני השופט אורן שגב.

73304-01-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.9MB)

להורדת הקובץ (PDF, 1.87MB)