"הארץ" הסיר כתבה שפרסם בשנת 2011 על איש העסקים הצרפתי צבי עמר, מבעלי תחנת הרדיו "קול ברמה", וסיפק לו מכתב רשמי ובו הבעת צער על פרסום שגוי בעניינו, זאת במסגרת הסדר גישור שהביא לסילוק תביעה בסך מיליון שקל נגד העיתון.

במרץ 2011 פורסמה בעיתון "הארץ" ובאתרו ידיעה תחת הכותרת "הנדבן של תנועת ש"ס צבי עמר נאשם בצרפת במעילה ובהלבנת הון". הידיעה, מאת דנה הרמן ויאיר אטינגר, נפתחה בקביעה כי "הרשויות במרסיי הגישו בימים האחרונים כתב אישום נגד איש העסקים היהודי-צרפתי צבי עמר, בגין מעילה והלבנת הון". עוד צוין כי "עמר הוא הבעלים של 50% מתחנת הרדיו של ש"ס 'קול ברמה', ונחשב מקורב מאוד ליו"ר המפלגה, אלי ישי".

כעבור ימים בודדים פורסמה ידיעה נוספת בעיתון ובאתר "דה מרקר" תחת הכותרת "בעלי קול ברמה עלול לאבד אחזקותיו בתחנה". באותה ידיעה, מאת אופיר בר-זהר, נכתב כי אם יורשע עמר בהליך המתקיים נגדו בצרפת, במסגרתו הוגש נגדו כתב אישום בגין מעילה והלבנת הון, הרי שהוא עלול להידרש להעביר את מניותיו בתחנה.

בעקבות פנייה של עמר ל"הארץ" פורסם תיקון לפיו בשתי הידיעות הללו "נפלה טעות" שכן "איש העסקים היהודי-צרפתי חשוד במרמה והלבנת הון, ולא הוגש נגדו כתב אישום כפי שפורסם". בהמשך הוסרה הכתבה מאתר "דה מרקר" ושונה נוסח הכתבה הראשונה ב"הארץ", כשבין היתר כותרתה שונתה ל"הנדבן של תנועת ש"ס צבי עמר נחשד בצרפת בהלבנת הון".

עמר לא הסתפק בתיקון, במחיקה החלקית ובשינויים, ובאמצעות עו"ד פיליפ קוסקס הגיש תביעה בסך מיליון שקל נגד "הארץ" ו"דה מרקר", עורכיהם דאז דב אלפון וסמי פרץ, והכתבים הרמן, אטינגר ובר-זהר (בנוסף תבע את אתר "בחדרי חרדים" ואת עורכו שפרסמו העתק של אחת הידיעות בפורום האתר, אך אלה נמחקו מהתביעה כבר לפני שנה, בהסכמה).

לפי כתב התביעה של עמר, עוד לפני ש"הארץ" פרסמו את התיקון בעיתון הם הציעו "לפצות את הנזק שנגרם לתובע מהכתבות הנ"ל" על ידי פרסום התנצלות וכן "עריכת כתבת רקע על התובע ופועלו". עם זאת, לדברי עמר, לאחר שהסכים לכך חזרו בהם ב"הארץ" מההצעה.

בכתב ההגנה שהוגש מטעם "הארץ" ו"דה מרקר" על ידי עו"ד טל ליבליך נטען כי יש לדחות את התביעה שכן הליך החקירה שבו נחקר עמר, המכונה בצרפתית "Mis en examen", הוא הליך יוצא דופן בחומרתו ועל כן "החלפת המונח 'Mis en examen' במונח 'נאשם' נובעת מניואנס דק בהבדלי השפות והחוקים הפליליים של צרפת מול ישראל" ואינה מהווה עילה לתביעה.

בתצהיר שהגישה הרמן כתבה כי להליך החקירתי המיוחד "לא קיים הליך מקביל במערכת המשפט בישראל" והוסיפה כי "לצורך מלאכת התרגום נעזרתי בפרשנות מילונית לטובת פענוח המושג הייחודי לדין הצרפתי". לפי תצהירה, כשמזינים את המנוח באתר גוגל-תרגום מקבלים את הפירוש "כתב אישום / הוגש נגדו כתב אישום". אשר לטענה בדבר הצעת "הארץ" לפרסם כתבת רקע על עמר ופועלו, בעיתון הכחישו את הטענה באופן כללי והוסיפו כי מדובר בפרטים מתוך משא ומתן שהתנהל בין הצדדים ועל כן אלו חומרים חסויים.

לפני ימים אחדים הודיעו הצדדים לבית-המשפט כי בעזרתו של המגשר עמוס גבריאלי הגיעו להסדר המסלק את התביעה. במסגרת הסדר זה מתחייב "הארץ" למחוק את הכתבה הראשונה שפרסם על עמר ולספק לו מכתב שבו מצוין כי בעיתון ובאתר "פורסם בשגגה כי נגד מר צבי עמאר הוגש בצרפת כתב אישום שעניינו הלבנת הון ומרמה. לאחר בדיקה הסתבר, כי לא הוגש כתב אישום בעילות אלה, אלא התנהלה החקירה בלבד. ככל שמר עמאר נפגע מפרסומים אלה, הננו מצרים על כך, משלא לכך הייתה הכוונה".

26059-06-11

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.12MB)