חינמון היוצא לאור בדלית אל-כרמל ישלם לראש המועצה המקומית עוספיא עשרות אלפי שקלים, זאת בשל כתבה שפורסמה בו לפני כשנה. הפסיקה ניתנה השבוע בבית-משפט השלום בחיפה על-ידי השופטת תמר לוי-יטח.

זו אינה התביעה הראשונה של וג'יה כיוף, ראש המועצה של עוספיא מאז 2009, נגד העיתון "בלדנא". בחודש מאי 2015 תבע כיוף את "בלדנא" בטענה כי העיתון, המופץ בחינם ביישובים הדרוזיים בצפון, פירסם פרסומים שקריים על אודותיו ופגע בשמו הטוב.

תביעתו הקודמת של כיוף, שעמדה על סך של 300 אלף שקל, הסתיימה במרץ אשתקד בפשרה שבמסגרתה פרסם "בלדנא" הודעת התנצלות בנוסח מוסכם, ולפיה בעיתון לא התכוונו לפגוע בכיוף וכי "אם קרה והיתה פגיעה שכזאת, אזי זה לא היה בכוונה בכלל ואנו מתנצלים על כך". במסגרת ההודעה הזמין העיתון את כיוף "לראיון פתוח". על המודעה חתום "העורך של עיתון 'בלדנא'".

ראש המועצה כיוף, באמצעות עו"ד שמעון צח, תבע שוב את העיתון, בעליו ועורכו, שלושה חדשים לאחר מכן, בשל פרסום כתבה שנשאה את הכותרת "בעיתון 'בלדנא' האמת לא הולכת לאיבוד! וג'יה כיוף מפסיד תביעה שהגיש נגד 'בלדנא' ביותר מ-2 מיליון שקל". בהמשך נכתב: "וג'יה כיוף הפסיד תביעה נגד 'בלדנא', אחרי שתבע ממנה יותר מ-2 מיליון שקל, הפסיד ולא קיבל כלום, ובית-המשפט קיבל את כתב ההגנה שלנו כי אנו כנים, כל אשר כתבנו היה מדויק במאה אחוז".

"בלדנא" טענו ל"ניסיון השתקה", הבטיחו כי "יגלו את השחיתות" ביישובים עוספיא, דלית אל-כרמל, ירכא, ג'וליס, אבו-סנאן, חורפיש "ובכל מקום", הודו כי "עברה שנה קשה" על העיתון וטענו כי "ננסים" חרשו נגדם מזימות והגישו נגדם תביעות "ביותר מארבעה מיליון שקל" אשר "רובן הסתיימו ללא תשלום". הם הודו למשרד עו"ד זכי כמאל, המייצג אותם.

כיוף טען כי מדובר בפרסום שקרי בעליל, שכן התביעה בוטלה רק בכפוף לפרסום הודעת ההתנצלות בעיתון ובאתר האינטרנט שלו, בהתאם להסכם הפשרה שקיבל תוקף של פסק דין. הוא ציין גם כי תביעת הדיבה לא היתה על סך 2 מיליון שקל, וכי בית-המשפט לא קיבל את טענות כתב ההגנה.

השופטת לוי-יטח קיימה ישיבת קדם משפט אחת, ובסיומה הסכימו הצדדים להצעתה כי תפסוק על דרך הפשרה, על-פי סעיף 79א לחוק בתי-המשפט, וללא הנמקה, לאחר שיגישו את סיכומיהם בכתב. השבוע פירסמה השופטת פסק דין ובו חייבה את העיתון, את בעליו ספא פרחאת ואת העורך איאד פרחאת לשלם לראש מועצת עוספיא 40 אלף שקל ועוד הוצאות משפט ושכר טרחת עורך-דין, ובסך הכל 48,209 שקלים.

"פסק הדין אינו חלוט ובכוונת המערכת להגיש ערעור עליו", מוסרים בתגובה מ"בלדנא". אלא שיש לציין כי סיכויי ערעור על פסק דין שניתן במסגרת הליך כזה נמוכים ביותר, וערכאת הערעור לא תתערב בו בדרך כלל, למעט במקרה של טעות משפטית חמורה או חוסר סבירות קיצוני בפסיקת הפיצויים.

8944-09-16