"כמעט כולם סולדים מהיומון החרדי 'הפלס'", כותב ב"הארץ" יאיר אטינגר. "סולדים מרבניו ומעורכיו ומכותביו, סולדים אפילו ממנוייו ומקוראיו, כלומר נאמני הרב הליטאי-הקנאי שמואל אוירבך, שלפני כמה שנים פרש מהציבור החרדי המרכזי לקנאות חרדית מסוג חדש. כולם סולדים מהעיתון, חרדים 'רגילים' אף יותר מחילונים 'רגילים', ועל רקע ההפגנות של חסידי אוירבך אפשר להבין למה".

"עורכו הראשי של 'הפלס' הוא נתי גרוסמן, בכיר העצורים בפרשה", כותב אטינגר בהמשך הכתבה. "גרוסמן ידוע כגורם דומיננטי, אם לא הדומיננטי ביותר, בפלג אוירבך. הוא מוביל את הקו המערכתי האגרסיבי נגד המדינה, נגד הצבא, נגד חרדים שמשרתים, נגד המעודדים אותם להתגייס. הוא עיצב את העיתון כשופר של קנאות המטיף בין היתר לצעירים בישיבות שבהנהגת הרב אוירבך להפוך לעריקים באי-התייצבות גורפת בלשכות הגיוס, ולא כדי לחתום על טופסי הדיחוי והפטור".

במשטרה, מציין אטינגר, טוענים כי מדובר ב"תיק של עבירות כלכליות, סחיטה באיומים והטרדות של חברות ומפרסמים", אך המציאות עשויה להיות מורכבת יותר. "סגן שר הביטחון אלי בן-דהן גילה בראיון לרדיו 'מורשת' כי בדיון שקיים היועץ המשפטי לממשלה, לפני כחודשיים, בהשתתפות נציגי המשטרה ומשרד המשפטים, הוחלט לפגוע בעיתון באמצעות חקירה של עבירות כלכליות", הוא כותב.

"בן-דהן סיפר כי בישיבה הועלתה ההשוואה לאנשי המאפיה בארה"ב, ש'להבדיל אלף אלפי הבדלות נתפסו בעיקר על עבירות מס ולא על רציחות ופשעים אחרים. בסופו של דבר יש דברים שיותר קל להוכיח, יותר פשוט, וגם הם מספיק כואבים כדי להבהיר לאנשי הפלג את מקומם. ובעניין הזה אני שמח מאוד. אני חושב שאם המשטרה תצליח להוכיח שהיו פה סחיטה ואיומים ואנשי הפלג יואשמו, עשינו צעד גדול קדימה בהקטנתם ובהחזרתם לשפיות'. לדברי בן-דהן, 'זו המדיניות' שהוחלט לנקוט כלפי פלג אוירבך".

את העיתון עצמו מגדיר אטינגר כ"ביטאון פוליטי רדיקלי" ש"מפיץ תעמולה בשמו של הרב אוירבך, ואגב כך מפזר באופן יומיומי גוזמאות ועלילות על מזימות שהצבא והממשלה זוממים כביכול ביחס לציבור החרדי". "הפלס" מעצבן רבים, כותב אטינגר, ובכל זאת הוא עיתון לגיטימי.

נתי גרוסמן, עורך "הפלס", בבית-המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל)

נתי גרוסמן, עורך "הפלס", בבית-המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל)

במדור המאמרים האחורי של "הארץ" מתפרסם מאמר מאת נעמי צוובנר, עורכת ב"הפלס". "סגירת עיתון בישראל היא כמעט בלתי אפשרית מבחינה חוקית – בשל הפגיעה בחופש העיתונות ובחופש הביטוי. אבל בישראל 2017 החוק הוא אות מתה. תחי הרשות המבצעת, שהחוק למעשה בידיה: המשטרה", היא כותבת, ומפנה אצבע מאשימה גם למערכת המשפט ולכנסת, שלדבריה מתנכלות לעיתון.

ב"הפלס" עצמו ממשיכים לכתוב בלהט נגד החקירה המשטרתית, ומאשימים גם את המתחרים. "עם הקמת העיתון הוזהרו כל בתי-הדפוס וחברות ההפצה שלא לשתף עמו פעולה. האזהרות הללו לוו באיומים ברורים ומפורשים להחרמה, ואף גרוע מכך, למעשי התנכלות וונדליזם", כותב הרב ישראל שקול בכתבה המתפרסמת במוסף "כל השבוע" של "הפלס". בשער נדפס איור של שופר כבול מאחורי סורגים.

"האיומים פעלו את פעולתם, וקברניטי העיתון נאלצו למצוא פתרונות יצירתיים במיוחד בכדי להדפיס את העיתון", מוסיף שקול. "גם חברת ההפצה שנשכרה עבור חלוקת העיתון ביטלה את ההסכם באותו לילה שבו הודפס הגיליון הראשון, לאחר שאוימה ונסחטה. משכך, נאלצה מערכת העיתון להקים בתוך שעות ספורות מערך הפצה עצמאי שיעמוד לרשותה.

"בהמשך נשלחו משאיות בכדי לגזול את אלפי גליונות העיתון, ואך בנס התגלו ברגע האחרון. במקרים אחרים הועלו באש משטחים שלמים של עיתונים. מאות רבות של מנויים לא זכו לראות במשך תקופה ארוכה את העיתון שהגיע לתיבת הדואר שלהם, זאת עקב פעילותם ה'מסורה' של מאות הגנבים, שבשאט נפש עברו על איסורי דאורייתא מפורשים וגזלו דבר יום ביומו את המוצר שזולתם שילם עליו במיטב כספו".