פארודיה על אמירה מביכה של דובר הבית הלבן כיכבה הבוקר בכותרת הראשית של אתר האקטואליה והתוכן השיווקי ynet. ידיעה על ספר היסטורי בנושא שתיקת המעצמות לנוכח שואת יהודי אירופה לוותה בתמונה המפורסמת של שער אחד המתחמים במחנה הריכוז והמוות אושוויץ. אלא שב-ynet לא פירסמו את התמונה המקורית, כי אם תמונה מטופלת: במקום הכיתוב המפורסם לא פחות, "העבודה משחררת" (Arbeit macht frei) נכתב על השער "מרכז שואה" (Holocaust Center).

הצילום המעובד, שאפשר לשער שהגיע לאתר כתוצאה מחיפוש אקראי אחר תמונת השער, הוא אחת מפארודיות רשת רבות שנוצרו בעקבות ההתבטאות של הדובר, שון ספייסר. בשבוע שעבר עורר ספייסר מהומה בינלאומית בעת תדרוך לכתבים, כשבתשובה לשאלה בנושא ההתקפה הכימית בסוריה, אמר: "אפילו מישהו מתועב כהיטלר לא השתמש בנשק כימי". כשכתב ביקש ממנו להבהיר את דבריו בנוגע לרודן שנודע בשימוש הקטלני המסיבי שעשה בגז, אמר ספייסר כי התכוון לכך שאפילו היטלר לא השתמש בגז נגד "אנשיו שלו", וכי הוא יודע שהיטלר הביא יהודים למחנות, היכן שהושמדו בגז.

אלא שספייסר לא השתמש במלה האנגלית המתארת את המחנות שהפעילו הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה, אלא בביטוי "מרכז שואה", הבא לתאר מוסד המוקדש לזכר השואה וקורבנותיה ולא מקום שעסק במיון אנשים והשמדתם. כאמור, הפליטות המביכות דווחו בתקשורת העולמית והפכו מוקד לבדיחות רשת רבות. אחת מהן הפכה למציאות חדשותית – דווקא באתר ישראלי. אגב, ynet הקדיש בזמנו לטעויות של ספייסר יותר מכותרת ראשית אחת. אחת מאותן כותרות היתה: "קריאות לפיטורי דובר הבית הלבן: 'שילמד על היטלר'".

"שילמדו על היטלר", כותרת באתר ynet (צילום מסך)

"שילמדו על היטלר", כותרת באתר ynet (צילום מסך)

הכיתוב "מרכז שואה" בצילום מעובד של שער מחנה הריכוז אושוויץ I, בכותרת הראשית של ynet (צילום מסך)

הכיתוב "מרכז שואה" בצילום מעובד של שער מחנה הריכוז אושוויץ I, בכותרת הראשית של ynet (צילום מסך)