1 ביולי. "כשר אבל מסריח". בית-הדין האזורי לעבודה בירושלים ביטל את הצו שמנע את ביטול תוכניתו המשפטית של משה נגבי בקול-ישראל. שופט בית-הדין לעבודה, ארי תיבון, קבע בהכרעתו כי החלטת הנהלת רשות השידור להוריד את התוכנית מלוח השידורים היא בבחינת "כשר אבל מסריח". לדבריו, יוזמי ההחלטה לא עשו זאת בתום לב ובהעדר דעה מוקדמת. בעקבות ההחלטה הופסק שידור התוכנית. את מקומה תפסה תוכנית משפטית חדשה, בעריכת נדיר צור ובהגשת פרופ' אברהם דיסקין.

4 ביולי. בג"ץ דחה עתירת הכבלים. הסתיים שלב נוסף בהתמודדות הממושכת בין זכייני שידורי הכבלים בטלוויזיה לבין החברות המעוניינות בשידורים באמצעות לוויין. בג"ץ דחה את עתירת הכבלים נגד המועצה לשידורי כבלים ולוויין, וקבע כי המועצה רשאית לקבוע את הכללים לפתיחת שוק התקשורת לתחרות. כן קבעו שופטי בג"ץ כי המועצה רשאית להעניק לחברת הלוויין אישור לספק בשלב הראשון מקבצי ערוצים ("טירינג").

6 ביולי. הראיון נקטע, הטלוויזיה התנצלה. מחלקת החדשות של הערוץ הראשון התנצלה בפני השר לפיתוח אזורי, שמעון פרס, על הדרך שבה נקטע ראיון עימו בידי הכתבת איילה חסון. הכתבת ריאיינה את פרס במסדרון הכנסת בעת הצגת הממשלה החדשה, בראשותו של אהוד ברק, וכאשר ראתה את פמליית ראש הממשלה חולפת במסדרון קטעה לפתע את השיחה עם פרס וניסתה לראיין את ברק. התנהגותה של חסון בשידור ישיר עוררה ביקורת. היא התנצלה אישית בפני פרס, וימים אחדים אחר-כך נשלח אליו מכתב התנצלות מידי מנהל מחלקת החדשות, רפיק חלבי.

6 ביולי. מס-הכנסה נגד תחנות פיראטיות. מחלקת החקירות של מס-הכנסה הצטרפה לפעילות נגד תחנות רדיו פיראטיות, הפועלות באורח בלתי חוקי. חוקרי מס-הכנסה פשטו על חמש תחנות כאלה, ונמסר כי נבדקים חשדות להעלמת הכנסות של מאות אלפי שקלים, אי-דיווח על ניהול עסק, אי-דיווח על העסקת עובדים ועוד.

8 ביולי. גן על שם אילן רועה ז"ל. גן בית-סוקולוב, בית-העיתונאים בתל-אביב, ייקרא על שמו של כתב קול-ישראל אילן רועה ז"ל, שנהרג בפיגוע בדרום לבנון. ההחלטה על כך התקבלה על-ידי ועד אגודת העיתונאים. במקום יוצג גם המיקרופון שהיה ברשותו בעת שהמכונית שבה נסע עם מפקד יחידת הקישור לדרום לבנון ושני חיילים נוספים עלתה על מטען וכל נוסעיה נהרגו.

8 ביולי. צו מניעה לשידורי כדורגל. המחלוקת על זכויות השידור של משחקי הכדורגל הגיעה לבית-המשפט: בית-המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו מניעה זמני, האוסר על ההתאחדות לכדורגל למכור את זכויות השידור לחברת JCS ספורט, המפיקה את ערוץ הספורט לכבלים. הבקשה לצו הוגשה על-ידי חברת DBS שידורי לוויין, כדורגל פלוס וחברת צ'רלטון, הטוענות כי הגישו הצעות גבוהות יותר במכרז.

11 ביולי. תקיפה אלימה של צוות טלוויזיה. צוות טלוויזיה של ערוץ 2 הותקף באלימות בידי תושבים בכפר יאסיף בגליל המערבי. אנשי הצוות, בראשות הכתב יאיר כחל, שהגיעו לסקר רצח כפול בכפר, הוכו באלות והושלכו לעברם אבנים. לדברי כחל, המקליט הופל והוכה, הצלם ספג אבן והמצלמה נשברה.

16 ביולי. עיתונים בערבית באל-על. לראשונה מחלקת חברת התעופה אל-על גם עיתונים ישראליים בשפה הערבית לנוסעים בטיסות החברה. העיתון הערבי הראשון שיחולק לנוסעים יהיה "א-סינארה".

19 ביולי. ההסכם עם ג.ג ייבדק. ועדת הביקורת של רשות השידור הורתה למבקר הרשות לבדוק את פרטי ההתקשרות בין הרשות לבין אולפני ג.ג. ההחלטה התקבלה על רקע טענות של אי-סדרים בעת חתימת ההסכם עם האולפנים, שבראשם עמד בעבר המנכ"ל הנוכחי של הרשות, אורי פורת. העיתון "ידיעות אחרונות" פירסם תחקיר המעלה שורה של שאלות באשר להתקשרות עם האולפנים.

20 ביולי. "טירונות" ומוטיבציה. גורמים בצה"ל מעריכים כי העלייה שחלה באחרונה במספר המתגייסים המבקשים לשרת בחטיבת החי"ר גבעתי נובעת בין היתר מן הסדרה "טירונות" המוקרנת בערוץ השני, ועוסקת בטירונות בחטיבה.

24 ביולי. שיבושים ב"ידיעות אחרונות". עובדי הייצור בעיתון "ידיעות אחרונות" פתחו בעיצומים, אשר גרמו במשך כמה ימים לעיכוב בהדפסת העיתון. העובדים טענו כי הצעדים ננקטו לאחר שההנהלה הודיעה באופן חד-צדדי על ביטולו של ההסכם הקיבוצי עם עובדי הדפוס. לטענת ההנהלה, סכסוך העבודה בא על רקע "הצורך בשילוב טכנולוגיה מתקדמת בתהליכי העבודה העיתונאית".

28 ביולי. רדיו עם מסורת. הוועד המנהל של רשות השידור ממליץ לפתוח ערוץ רדיו נוסף בקול-ישראל, שיוקדש כולו לשידורים ברוח דתית ומסורתית. הקמת הערוץ החדש היא חלק ממאמצי רשות השידור להחזיר אליה מאזינים שעברו לתחנות הרדיו הפיראטיות, שרבות מהן קשורות לתנועת ש"ס ועוסקות בשידורי דת. ועדה מיוחדת תבחן את הדרכים למימוש ההמלצה להקים את ערוץ הרדיו החדש.

 אוגוסט 1999

1 באוגוסט. הכשר לפיראטיות. שר התקשורת, בנימין בן-אליעזר, הביא לממשלה הצעה לכונן ועדת שרים שתכין הצעת חוק להכשרת ערוצי השידור הפיראטיים. בראש הוועדה הוצר שר המשפטים, יוסי ביילין, וחברים בה נציגים  מכל המפלגות המרכיבות את הקואליציה. הגדרת תפקידה הרשמי של הוועדה היא - לגבש הסדר חוקי חדש אשר יאפשר הקמת תחנות רדיו ייעודיות למגזרים שונים.

2 באוגוסט. מכרז פתוח. ועדת המכרזים לבחירת מנהל הטלוויזיה החליטה לפתוח את המכרז למועמדים מבחוץ, לאחר שבחנה ארבעה מועמדים מתוך רשות השידור. שניים מהמועמדים הפנימיים שניגשו למכרז הם אמנון נדב, מנהל קול-ישראל, ורפיק חלבי, ראש חטיבת החדשות בערוץ הראשון. יו"ר הרשות, גיל סמסונוב, קרא לאנשי התקשורת הבכירים בארץ להגיש את מועמדותם לתפקיד, "הכרוך באתגר הגדול ביותר שמציעה התקשורת בישראל כיום".

4 באוגוסט. חקירה נגד "הארץ". המשטרה פתחה בחקירה נגד עיתונאיות "הארץ", אורית שוחט וניקול קראו, בחשד להפרה של כעשרה צווי איסור פרסום בעניין האנס הסדרתי. החקירה נפתחה בעקבות פרסומי "הארץ" על היישובים שבהם פעל לאחרונה מי שמכונה "האנס הסדרתי" ובעקבות דברים בעניין זה שהשמיעה שוחט ברדיו. כן הוזמנו לחקירה עורכים ב"הארץ". (ר' מאמר בעמוד 10)

6 באוגוסט. שי פורש. מנכ"ל הרשות השנייה, נחמן שי, הודיע על פרישתו מתפקידו לאחר ששר המדע, התרבות והספורט החדש, מתן וילנאי, בחר בו לתפקיד מנכ"ל משרדו. יו"ר מועצת הרשות השנייה, מרדכי שקלאר, ימלא באופן זמני את תפקיד המנכ"ל עד לבחירת מנכ"ל חדש.

8 באוגוסט. העורכת פוטרה. טלי בן-עובדיה, עורכת "אולפן שישי" של ערוץ 2, פוטרה על-ידי מנכ"ל חברת-החדשות, שלום קיטל. קיטל מסר כי הפיטורים הם תוצאה של צירוף סיבות ודחה את הטענה כי המניעים לכך הם חילוקי דעות אישיים בינו לבין העורכת. בן-עובדיה הביעה צער על ש"מחלוקות אישיות האפילו על שיקולים מקצצועיים ועל עבודתי שזכתה לגיבוי מצד כל עובדי חברת החדשות".

10 באוגוסט. פורת תוקף. מנכ"ל רשות השידור, אורי פורת, תקף את יו"ר הרשות, גיל סמסונוב, על כוונותיו להנהיג רפורמות בארגון, וטען שאין בהן כל צורך. "עדיף שהוועד המנהל ייתן לנו, ההנהלה המקצועית, לעבוד ללא הפרעה", אמר פורת והוסיף, כי אם הגורמים הפוליטיים בוועד-המנהל ינסו להתערב בהחלטות המקצועיות, "יהיה זה סופה של רשות השידור". במסיבת-עיתונאים הציג פורת את דו"ח חטיבת התוכניות של הטלוויזיה הישראלית, המעלה כי בשנה האחרונה שידר הערוץ הראשון 814 שעות של תוכניות מקוריות לעומת 347 בשנה הקודמת.

12 באוגוסט. בדיקת עומק. הממונה על ההגבלים העסקיים, דוד תדמור, החל לערוך בדיקה מקיפה של כל הגופים הפועלים בשוק התקשורת הישראלי. הרקע לבדיקה הוא ריבוי העסקאות בתחומי התקשורת השונים, והעובדה ששוק התקשורת בישראל מאופיין בריכוזיות רבה. הבדיקה כוללת את העיתונות והתקשורת האלקטרונית, ואת חברות התשתיות והשירותים התקשורתיים. במסגרת הבדיקה יידרשו החברות הנבדקות לפרט את מבנה התאגיד, פעילויותיו העסקיות, חברות הבת שלו, ואת רשימת נושאי המשרות בו. בעלי התאגיד יתבקשו לפרט מי מקרובי משפחתם מדרגה ראשונה מחזיק אף הוא במניות בענף.

16 באוגוסט. הטיימס בתרגום. תוכנה ישראלית בשם "בבילון" שהותקנה באתר האינטרנט של ה"ניו-יורק טיימס" מאפשרת לתרגם את העיתון ל-7 שפות שונות: עברית, צרפתית, ספרדית, גרמנית, יפנית, איטלקית, הולנדית ופורטוגזית.

21 באוגוסט. הצלם נשאר - והחילוץ הדרמטי תועד. צוות החדשות של הערוץ הראשון הצליח לתעד בעיירת הקייט הטורקית צ'ינרצ'יק את חילוצה של הילדה שירן פרנקו, בת תשע וחצי, מתוך הריסות בניין שהתמוטט ברעידת האדמה, שאירעה כארבעה ימים קודם לכן. אמה של הילדה נחלצה בכוחות עצמה שתי יממות קודם לכן, וצוותי החילוץ העריכו כי איש לא נותר עוד מתחת להריסות. הרגעים שבהם איתרו המחלצים את הילדה בחיים, והוצאתה מבין ההריסות צולמו שלב אחרי שלב בידי הצלם דני ברנע, המקליטה סמדר משעלי והכתב שלומי אלדר. נמסר כי הצלם סירב לעזוב את המקום בשעות הלילה, והודות לכך זכה הערוץ הראשון בתיעוד המרגש של החילוץ, שהחל בחמש לפנות בוקר. צילום החילוץ שודר במהדורת חדשות מיוחדת בשבת בעשר בבוקר. זמן קצר אחר-כך נמצאו במקום גופותיהם של אחיה התאום של שירן, של אביה ושל סבה וסבתה. החילוץ הדרמטי של שירן תועד במקביל גם בידי צוות צילום של דובר צה"ל, אשר העביר את הצילומים לתחנות טלוויזיה בעולם, ובכלל זה לערוץ השני בישראל, שצוות הצילום שלו לא היה במקום באותה שעה. בטורקיה מעריכים כי ברעש האדמה ניספו כחמישים אלף איש.

מרבית המידע במדור זה מתבסס על דיווחים שהופיעו בעיתונים

גיליון 22, ספטמבר 1999