דומה כי מאז שיחקנו ב"חמש אבנים" בילדותנו לא היתה אבן שזכתה לכבוד רב כאבן מוורשה. ב-17 בינואר ביקר בארץ נשיא פולין אנדז'יי דודה. במסגרת ביקורו בהר הרצל פקד, בחברת ראש הממשלה בנימין נתניהו, את קברו של אחיו יוני ז"ל והניח עליו זר פרחים וכן אבן קטנה.

בדף הפייסבוק שלו העלה ראש הממשלה תצלום שלו בחברת נשיא פולין למרגלות קברו של יוני, והוסיף: "נשיא פולין אנדז'יי דודה שמבקר בישראל, ביקש לעלות היום לקברו של אחי יוני ז"ל. כשעלינו יחד לקבר בהר הרצל, הניח הנשיא זר זיכרון ואבן שהביא עמו ממתחם גטו ורשה. יוני היה גיבור של כל האנושות, הוא אמר לי, ואני לא יכולתי להסתיר את גודל ההתרגשות ועומק הגעגוע".

פוסט קצר זה העלה את חמתו של אורי משגב, שהגיב עליו בבלוג ב"הארץ" – נושא השם היומרני "משגב לעם" – תחת הכותרת "מסית, מסיט ומצית: נתניהו מסוכן לישראל". וכל-כך למה? בכותרת המשנה קובע משגב נחרצות: "מאירועי הדמים באום אל-חיראן ועד לעלייה עם נשיא פולין לקברו של יוני, ראש הממשלה הוכיח ביממה האחרונה שהוא אינו כשיר להמשיך לכהן בתפקידו".

מילא אירועי אום אל-חיראן, אך מדוע מוכיחה עלייתו של נשיא פולין לקברו של יוני שבנימין נתניהו "אינו כשיר להמשיך לכהן בתפקידו"? ובכן, המדובר, לדידו של משגב, במסר "מביש" וב"גילויי גרוטסקה בתוך הטרגדיה", ש"דווקא הם מעידים טוב מכל על מצבו הנפשי הנוכחי של נתניהו".

וכל-כך למה? "פעם", כך משגב, "היו לוקחים מנהיגים זרים לביקור ביד-ושם. במדינות אחרות נהוג לכבד את המדינה המארחת בהנחת זר על אנדרטת החייל האלמוני. הנחקר הסדרתי נתניהו גורר את האורח שלו, כמובן 'לבקשתו', להר הרצל. לא לקברו של הרצל חלילה. לקברו של החלל הלאומי, יוני נתניהו. והנשיא הפולני מגדיר אותו גיבור של האנושות ומניח על קברו אבן מגטו ורשה. הנה הציר ההיסטורי של תקומת העם היהודי בארצו: שואה לנצח, אנטבה לנצח, נתניהו לנצח. איזה שימוש מחפיר. איזו זילות. איזה זלזול מתמשך במשפחות של שאר חללי מערכות ישראל".

אילו היה מר משגב הנכבד עושה מאמץ מינימלי לבדוק את העובדות לפני שהתפנה לכתוב את מאמרו הארסי היה מגלה שדודה אכן ביקר ביד-ושם. הדבר לא היה מצריך השקעה מרובה. די היה שיעיין בעיתונים. כן, אף בקריאת "הארץ" היה די. הוא אף היה מגלה לשמחתו שנשיא פולין לא זו בלבד שביקר ביד-ושם, אלא גם בכותל המערבי ובחלקת גדולי האומה בהר הרצל. הוא אף היה מגלה שביקורו בקבר יוני נתניהו נעשה אכן לבקשתו (ללא מרכאות) וכי נתניהו לא נאלץ לגרור "את האורח שלו" לקבר אחיו. אבל למה לשבש השמצה טובה רק בגלל עובדות?

לעומת משגב, עשה עמיתו לעיתון מיכאל הנדלזלץ עבודת תחקיר מרשימה. לאחר שהצהיר כי "כאזרח ישראלי ופולני חשתי כאילו מנהיגי שתי המדינות שלי מבזים בבת אחת את הזיכרון הפולני, היהודי והישראלי", שהם "שלוש הזהויות שלי", הוא נפנה לבדוק את העובדות, ועשה כן ביסודיות.

לאחר בדיקה מעמיקה, הן בשגרירות פולין והן במשרד ראש הממשלה, גילה הנדלזלץ כי "בניגוד לפקפוק שהביע עמיתי אורי משגב, נשיא פולין אכן ביקש ביוזמתו לפקוד את קברו של יוני נתניהו, במהלך ביקורו הטקסי בהר הרצל, אחרי הנחת זרים על קבריהם של רבין ופרס". "משרד החוץ הישראלי", מוסיף הנדלזלץ, "הודיע על כך ביום שני למשרד ראש הממשלה, ונתניהו, שהתרגש מהמחווה, מיהר למחרת בצהריים להר הרצל".

אך בכך לא היה כדי להשקיט את זעזועו של הנדלזלץ. "כאזרח ישראלי ופולני מודאג", הוא מבהיר, "הטרידה אותי השאלה למה נשיא פולין החליט להניח על קברו של יוני נתניהו דווקא 'אבן שהביא עמו ממתחם גטו ורשה'". מבלי לחסוך במאמצים אץ הנדלזלץ לברר: "מהיכן באמת הגיעה האבן שהניח נשיא פולין על קבר יוני נתניהו?". את בדיקותיו הוא עשה "במוזיאון ליהדות פולין בוורשה, הנמצא במתחם הגטו, ביד-ושם ובמשרד החוץ הפולני", זאת, בנוסף לבירור בשגרירות פולין ולצפייה בסרטון של האירוע שהועלה לאתר משרד ראש הממשלה.

ואכן ראה הנדלזלץ ברכה בעמלו. לאחר תחקיר מדוקדק הגיע הנדלזלץ ל"עובדות כהווייתן בעניין האבן". והעובדות הן כי "זאת לא היתה אבן שנשיא פולין הביא אותה עמו ממתחם גטו ורשה". אמנם למסקנה זו ניתן היה להגיע תוך צפייה בסרטון של משרד ראש הממשלה. הנדלזלץ עצמו מאשר כי "בסרטון הוא נראה מוציא אבן קטנה מאוד מכיס מכנסיו הימני, ואומר לנתניהו, באנגלית, שזאת 'אבן מוורשה'. ככל שניתן לשמוע, הנשיא דודה אינו משמיע כלל את המלה 'גטו"'.

נשיא פולין אנדז'יי דודה מניח זר על קבר יוני נתניהו כשלידו ניצב ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. הר הרצל, 17.1.17 (צילום: חיים צח, לע"מ)

נשיא פולין אנדז'יי דודה מניח זר על קבר יוני נתניהו כשלידו ניצב ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. הר הרצל, 17.1.17 (צילום: חיים צח, לע"מ)

אך לא איש כהנדלזלץ יסתפק בכך. העיתונאי החרוץ הגיע עד ללשכת נשיא פולין, ושם אישרו "שהאבן היא מוורשה, ולא ממתחם הגטו, ואף לא הוצגה ככזאת". וכיצד התרחשה הטעות הטרגית בזיהויה של האבן? "נתניהו עשה 'אינטרפרטציית-יתר' והבין את המלה 'ורשה', שנאמרה על-ידי הנשיא דודה, כ'גטו ורשה'". טעות די סבירה בשים לב לעובדה שנשיא פולין נשא עמו את האבן בכיסו כל הדרך מוורשה, ובהתחשב בכך שכפי שמציין הנדלזלץ עצמו "ביקורו בישראל נסב בחלקו הגדול סביב השמדת יהודי פולין על-ידי הגרמנים על אדמת פולין".

טעות סבירה? אם כך אתם סבורים, קלי דעת אתם. נסער כולו מדבר הנדלזלץ על "פוסט-אמת", ואת הגיגיו הוא מכתיר במלים "אבן מוורשה כעובדה אלטרנטיבית". לא פחות. וכך, בעוד הממצאים שגילה הנדלזלץ הועילו לשכך את עלבונו "כפולני ויהודי", הרי "כישראלי, אני עדיין חש אי-נוחות רבה, בלשון המעטה".

ב"הארץ" חוגגים. הם לא הסתפקו בכלילת מאמרו הסנסציוני של הנדלזלץ בעמוד הדעות אלא הציבו אותו, בנוסף לכך, בראש עמוד החדשות באתר העיתון. ובכדי שאיש לא יפספס חלילה יצירה חשובה זו הם מפנים אליה בפינה הימנית בראש הגיליון האינטרנטי, זו הפינה השמורה לאייטם החשוב של אותו יום, בשני צבעים ובהכרזה דרמטית ומתחלפת: "כך בונה נתניהו את השואה באמצעות האבן שלא היתה מגטו ורשה" ו"מהיכן באמת הגיעה האבן שהניח נשיא פולין על קבר יוני נתניהו?".

ומשגב? הוא פונה לנתניהו ודוחק בו: "אחיך יוני היה מתבייש בך. לך הביתה ופטור אותנו מעונשך ומסכנותיך". ולתמה האם בגלל אבן קטנה אחת צריך יוני להתבייש וביבי להתפטר, יש להוסיף שבמקור היתה להגיגיו של משגב פסקה נוספת.

מתברר שלפוסט שהועלה בפייסבוק של נתניהו היו תגובות שהזכירו את השתתפותו של יוני במבצע "אביב נעורים" בביירות. העיתונאי החוקר אורי משגב לא יניח לתגובות כוזבות אלה לעבור ללא תגובה, וכך הוא כותב: "בשרשור הפייסבוק המביש הזה של נתניהו כתבו כמה וכמה מתומכיו שהם זוכרים איך הוביל יוני את מבצע 'אביב נעורים'. טוב שלא כתבו איך יוני פיקד בגבורה על מרד גטו ורשה... אז מה עם יוני בכלל לא לקח חלק בפשיטה ההיא בביירות...".

אך מה לעשות ויוני אכן לקח חלק בפשיטה ההיא בביירות? משעומת עם כך על-ידי מנהלי אתר "פרספקטיבה", שמוקדש לדיוק ולאחריות בתקשורת הישראלית, ניפק משגב תגובה אופיינית: "הטעות תוקנה כבר אתמול. תודה על תשומת הלב. מקווה שתמשיכו לקרוא בקפידה את 'הארץ'. אין עוד עיתון כזה".

מה יש לומר? צודק!

פרופ' אשר מעוז הוא דיקן בית-הספר למשפטים במרכז האקדמי פרס וחבר ועדת ההיגוי של הקונסורציום הבינלאומי ללימודי משפט ודת