1 במרץ. מנכ"ל חדש-ישן. הממשלה אישרה את מינויו של אורי פורת לתפקיד מנכ"ל רשות-השידור. פורת, בן 63, כיהן בתפקיד בשנים 1989-1984. באחרונה היה פורת יו"ר מועצת המנהלים של חברת ההפקות "ג.ג."

2 במרץ. הפיפל-מטר בא לעולם. מד הצפייה החדש למדידת שיעור הצפייה בטלוויזיה החל לפעול, ולראשונה נמסרו רשמית הנתונים. המדידה מתבצעת ב-385 בתים, שבהם מתגוררים כ-1,400 נפש, באמצעות מכשיר המאפשר לדעת בכל רגע נתון באיזו תוכנית צופים בני הבית. בראש טבלת הפיפל-מטר בשבוע הראשון להפעלתו עומדת התוכנית "פוקוס", שבה צפו 35.8% מן האוכלוסייה היהודית.

4 במרץ. לאודר רוצה לקנות. איש העסקים האמריקאי רונלד לאודר, הידוע בקשריו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם יושב ראש "מעריב", עופר נמרודי, כדי לדון באפשרות לרכוש 25% ממניות העיתון.

9 במרץ. "ידיעות אחרונות" מתנצל. העיתון "ידיעות אחרונות" התנצל בפני קוראיו על פרסום מידע שהתברר כבלתי נכון. ההודעה פורסמה לאחר שהתברר כי ידיעה כאילו רב אילץ בעל חרדי לגרש את אשתו לאחר שנאנסה - לא היתה נכונה. הכתב משה סויסה, שהביא את הידיעה, התפטר מן העיתון. קודם לכן פרסם "הארץ" ידיעה מפורטת שהבהירה כי לסיפור על האונס והגירושין, שעורר הד נרחב באמצעי התקשורת, לא היה בסיס, והוא נפוץ באזור פרדס-כץ כשמועה.

9 במרץ. המשטרה חוקרת. משטרת הנגב חוקרת טענות כאילו חלק מכתבה ששודרה בתוכניתו של גלעד עדין, "כתב שטח", בערוץ הראשון, פוברק. המשטרה חקרה עיתונאי מהמקומון "כל הנגב", עלי אבו-רביע, בחשד שהיה מעורב בהפצת מידע על הכנות לאינתיפאדה בקרב הבדואים. מן הערוץ הראשון נמסר כי חטיבת החדשות עומדת מאחורי כל מלה שנכללה בכתבה. בתום החקירה נמצא כי היה זה חשד שווא.

9 במרץ. הנפקה. חברת "מעריב החזקות" גייסה 49 מיליון ש"ח בהנפקת אגרות חוב. 25 מיליון מתוך האגרות שהונפקו נרכשו על-ידי חברת-בת של "מעריב".

10 במרץ. חוקרים הדלפות. חוקרי השב"כ החלו לחקור בכירים במשרד ראש הממשלה, במאמץ לגלות מי הדליף ידיעות מדיניות.

11 במרץ. מחפשים מוצא. שרת התקשורת לימור ליבנת מסרה לחברי הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת כי משרדה מחפש מתכונת סבירה לתחנת רדיו ייחודית לאזור יהודה ושומרון. בישיבת הוועדה נמסר על הערכה שהגיש ראש השב"כ, עמי אילון, כאילו סגירת התחנה הפיראטית "ערוץ 7" תגרור התקוממות של המתיישבים בשטחים. לדברי יושב ראש הוועדה, ח"כ יוסי כץ, נמנעה המשטרה באוגוסט 97' מלפשוט על התחנה הפיראטית.

12 במרץ. מה קוראים. 49.5% מכלל האוכלוסייה קוראים בימי חול את העיתון "ידיעות אחרונות" (62.2% בסופי שבוע); 23.7% את "מעריב" (29.6% בסופי שבוע); את "הארץ": 6.4% בימי חול ו-7.9% בסופי שבוע. כך קובע סקר האיגוד הישראלי לפרסום. עוד קובע הסקר כי התחנה המואזנת ביותר היא רשת ב' של קול-ישראל (35%), ואחריה גלי-צה"ל (24.4%), רשת ג' (23.8%) וגלגל"צ (21.2%). לכל התחנות האזוריות האזינו 32.9%.

13 במרץ. יורים על עיתונאים. שמונה עיתונאים פלסטינים נפצעו בחברון מאש חיילי צה"ל. הצלמים סיקרו את התפרעות המתנחלים היהודים בשכונת אבו-סנינה. לדברי אחדים מן הפצועים, הם צעקו בעברית לחיילים ולשוטרי משמר הגבול: "אנחנו עיתונאים, למה יורים עלינו?", אך החיילים לא הפסיקו לירות. צה"ל בתגובה: החיילים ירו לעבר מתפרעים במקום שהיה חשוך, וייתכן שהעיתונאים נפגעו כי היו עם המתפרעים.

13 במרץ. מחוץ לעיר. חברת החדשות של הערוץ השני תוכל להקים את אולפניה החדשים גם מחוץ לתחום המוניציפלי של ירושלים - כך קבע בית-המשפט המחוזי בירושלים. ההחלטה תאפשר גם לאולפני ג.ג., השוכנים בנווה-אילן, להתמודד במכרז על הקמת האולפנים. חברת "אולפני הבירה", השוכנת בירושלים ופנתה לבית-המשפט, הודיעה שתערער על ההחלטה.

17 במרץ. נתניהו על התקשורת. ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון ל"ספר השנה" של העיתונאים: "העיתונאים טעו וטועים בי כל הזמן... רוב הציבור אינו דוגל בערכים שיש לקהילת העיתונאים... אני קורא את הפרסומים עלי ומגחך. אי-אפשר להתייחס ברצינות למה שמתפרסם אצלנו... העיתון 'ידיעות אחרונות' אינו חוצה את סף ביתי". לעומת זאת, חולק נתניהו בראיון שבחים ל"יומן הבוקר" של קול-ישראל.

19 במרץ. השעיות בגל"צ. עורך מבזקי החדשות, עדי טלמור, הושעה משידור עד לבירור, לאחר שאמר לכתב חובש כיפה, "אתם רצחתם את רבין". לטענת טלמור, הדברים נאמרו בעת ויכוח הומוריסטי. קודם לכן הושעו השדרים אביב פרנקל וגיל קומר לאחר שהתברר כי השמיעו קולות על רקע תפילת "שמע ישראל" בשידור הבוקר של התחנה הצבאית.

26 במרץ. בלי שקיפות. בג"ץ דחה את תביעת איגוד המפיקים לחשוף את מהלכי הדיון בהענקת הזכיונות לשידורי הערוץ השני. בג"ץ פסק כי מועצת הרשות השנייה תעביר לידי האיגוד את ההחלטות הנוגעות לו, אולם היא אינה מחויבת בשקיפות מלאה.

26 במרץ. המגישה הושעתה. המגישה והעורכת כרמית גיא הושעתה לימים אחדים משידור בקול-ישראל, לאחר שהעירה בשידור חי לצ'רלי ביטון, מראשי היוזמה להענקת חנינה לעבריינים בשנת היובל, על ביטוי חריף שבו השתמש בראיון. "אני לא חושבת שיש מקום לביטויים כאלה בשידור", אמרה גיא לאחר שידור הכתבה של עמיתה, מיכאל טוכפלד, שבה אמר ביטון: "אהוד ברק והכנופיה שלו הם שקרנים". לאחר בירור שבה כרמית גיא למיקרופון.

30 במרץ. להציל את המועצה. מליאת מועצת העיתונות החליטה להקים צוות לפתרון המשבר במועצה. המשבר נוצר עקב מחלוקת קשה על עבודת המועצה והחלטת האיגוד הארצי של העיתונאים להפסיק את התמיכה הכלכלית בה. האיגוד דחה את הטענות כאילו הוא נושא באחריות למצב במועצה, ומתח ביקורת על כך שמועצת העיתונות לא התייצבה לימין העיתונאים בעת המאבק נגד תופעות האלימות הפיזית והמילולית כלפי התקשורת, ואיננה מחייבת את המו"לים לממש כמה סעיפים בתקנון האתיקה הנוגעים להם, לרבות שקיפות עסקיהם. למחרת, ב-31 במרץ, החליט האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל להקים ועדה להחייאת מועצת העיתונות.

אפריל 1998

2 באפריל. הכתבת הותקפה. גבר שנכנס למשרדי היומון "אל-איתיחאד" בנצרת שפך חומצה על הכתבת אמל שחאדה ופגע בידה. ההתקפה בוצעה בעקבות פרסום ידיעה בעיתון, הנוגעת למאבק החריף המתנהל בעיר בין העירייה לבין התנועה האיסלאמית על שטח במרכז העיר.

2 באפריל. מרדוק ישלם. חברת "טכנולוגיז ישראל" (אן.די.אר.), בבעלותו של איל העיתונות האוסטרלי רופרט מרדוק, תשלם למס הכנסה 15 מיליון ש"ח, וכל התיקים נגדה ייסגרו. ההסכם יביא לקצה חקירה שבה נחשדה החברה בהעלמות מס בשיעור מאות מיליוני דולרים.

5 באפריל. מתאחדים באנגלית. חברת "הולינג'ר" (בבעלות איש העסקים הקנדי קונארד בלאק), הבעלים של היומון בשפה האנגלית "ג'רוזלם פוסט", רכשה 49% ממניות העיתון המתחרה, הדו-שבועון "ג'רוזלם ריפורט". על-פי הסכם המיזוג, ישתפו פעולה שני העיתונים בתחומי מנהלה, אך ישמרו על עצמאות מערכתית. העורך הראשי של ה"ריפורט", הירש גודמן, יתמנה לסגן נשיא ה"פוסט". "ג'רוזלם ריפורט" נוסד בשנת 1990 והתקיים, עד כה, באופן עצמאי.

5 באפריל. בג"ץ נגד פיראטים. ח"כ איתן כבל (עבודה) עתר לבג"ץ בתביעה שרשויות השלטון יפעלו כדי להחיל את החוק על תחנת הרדיו הפיראטית "ערוץ 7", הפועלת, על-פי ידיעות שונות, גם משטחים הנמצאים בשליטת ישראל. כבל טוען כי פעולה מתוכננת של המשטרה נגד הערוץ הבלתי חוקי נמנעה על-ידי משרד ראש הממשלה והשב"כ משיקולים שלדבריו הם פסולים ואינם ממין העניין.

5 באפריל. מכרז למנכ"ל. המנהל הכללי הבא של הטלוויזיה החינוכית ייבחר באמצעות מכרז - בכך אישרה הממשלה את הצעתו של שר החינוך והתרבות, הרב יצחק לוי. קודמו של לוי בתפקיד, זבולון המר ז"ל, ביקש להגדיר את משרת מנכ"ל הטלוויזיה החינוכית כ"תפקיד אמון", והתכוון למנות לתפקיד את מרדכי שקלאר ללא מכרז. לוי החליט לקיים את המכרז, בעקבות עתירה לבג"ץ שהגיש ח"כ אברהם פורז (שינוי).

7 באפריל. הצלם נפצע. צלם של צוות טלוויזיה גרמני, אשר הגיע לשכונת נווה-רותם בפרדס-חנה כדי לצלם כתבה על הסכסוך בין חרדים לחילונים הוכה קשות בידי חרדי. הצלם אושפז לטיפול ואילו החשוד בתקיפה נעצר על-ידי המשטרה.

8 באפריל. פרס העיתונות. חתני פרס העיתונות על שם משה רון ז"ל הם אמנון אברמוביץ' (ערוץ 1) וגדעון לוי (הארץ). פרסי הערכה יוענקו לרן רזניק (הארץ) וחביבה רוגר (קול ישראל). הפרסים מוענקים על-ידי האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל.

11 באפריל. המשרד נסגר. הרשות הפלסטינית סגרה את משרדי סוכנות הידיעות "רויטרס" בשטחי הרשות. הצעד ננקט לאחר ש"רויטרס" הפיצה את הקלטת שבה נראה המבוקש עוואד עאודאללה, המכחיש כאילו הוא רצח את "המהנדס מס' 2" מוחי א-דין שריף, שגופתו נמצאה במכונית לאחר פיצוץ ברמאללה.

19 באפריל. פורת נכנס. המנכ"ל החדש של רשות השידור, אורי פורת, נכנס לתפקידו על רקע ידיעות כי צפויים קיצוצים תקציביים ברשות כדי לא להתמודד עם הגרעון בקופתה. לדברי אורי פורת: "אם לא ייעשו צעדים חמורים מיד – בעוד חודשיים לא יהיה ממה לשלם משכורות לעובדי הרשות".

22 באפריל. המכירה אושרה. המועצה לשידורים בכבלים אישרה את מכירת חברת הכבלים "גוונים" לחברת "תבל". על-פי ההחלטה תמשיך "גוונים", גם לאחר העברת הבעלות, להתקיים כחברה עצמאית. עוד נקבע כי זכויות מנויי "גוונים" ותנאי השירות שלהם לא ייפגעו.

הסקירה הכרונולוגית של אירועי תקשורת מרכזיים בישראל מתבססת בעיקר על דיווחי העיתונות

גיליון 14, מאי 1998