זו היתה הודעה מפתיעה: נדב פרי, הכתב והפרשן הפוליטי של חדשות 10, הודיע שהוא עוזב את תפקידו – ואת העיתונות בכלל. אבל בהיבט הזה של דרמה הזאת עוד ידושו ויבחשו. עניינה של רשימה זו בזווית אחרת. לא בעיתונאי העוזב, אלא בזה שיחליף אותו. תהליכי המינוי למשרות עיתונאיות, בעיקר לתפקידים בכירים ומשפיעים, הם עלומים ונסתרים, כמעט חשאיים. הקריטריונים אינם ידועים ואינם מתפרסמים – ובכל זאת אפשר לנחש בקירוב את התוצאה: הכתב הפוליטי של ערוץ 10 יהיה גבר אשכנזי, חילוני ובריא בגופו ממרכז הארץ.

אנשי התקשורת כאילו יצאו כולם (טוב, רובם) מאותו בית-גידול ומאותה תבנית. הדמות הגנרית שתוארה לעיל היא הדמות הדומיננטית בתקשורת המרכזית בשפה העברית. בדרך כלל גבר ולא אשה, ברוב המכריע של המקרים יהודי ולא ערבי – ויהודי אשכנזי ולא מזרחי או יוצא אתיופיה או ברית-המועצות. ברוב המקרים חילוני ובוודאי לא חרדי. תושב מרכז הארץ ולא מהפריפריה, ובריא בגופו – כלומר לא אדם עם מוגבלות. וכמובן, סיכויים גדולים שאם הוא נמצא בתפקיד בכיר, בוודאי שבתקשורת האלקטרונית, הוא גם בוגר גלי-צה"ל.

מה הסיכויים שאת מקומו של פרי תמלא אשה? מה הסיכויים שייכנס לנעליים האלה לא-יהודי? האם יעז מי שאמור למלא את החסר הזה לקחת אשה חרדית? האם עיתונאית ממוצא אתיופי תחשוב שהיא יכולה לצמוח לתוך התפקיד הזה? בתיאוריה התשובה היא חיובית, אבל בעולם המעשה התיאוריה מתנדפת. לאותה עיתונאית אין קשרים, היא לא חברה של אף אחד, היא לא יושבת בשום שולחן מקורבים ביום שישי בצהריים, היא לא מסתמסת להנאתה עם האנשים החזקים בערוץ 10. אין מי שידחוף אותה קדימה או ידבר בשבחה.

ומה הסיכוי שזה יקרה בעוד חמש שנים? מה הסיכוי של העיתונאית ממוצא אתיופי, או זו המוסלמית, שיקבלו אותה לחדשות 10 ויגדלו אותה כדי שבעוד חמש שנים היא תוכל להיות הכתבת הפוליטית של הערוץ? אתם יודעים מה הסיכוי. אבל עזבו את העיתונאית ממוצא אתיופי, מה הסיכויים של אשה יהודייה, חילונית, אפילו אשכנזית ממרכז הארץ, לקבל את התפקיד היוקרתי הזה? קטנים. על אף שנשים ראויות כאלו קיימות במציאות – לא בתיאוריה. "אנחנו נבחר לתפקיד את האדם המתאים ביותר", תהיה מן הסתם תגובתו של הממנה בחדשות 10. אך האדם המתאים ביותר יתגלה שוב, איך לא, כגבר היהודי החילוני האשכנזי וכו'.

אז הנה ההזדמנות לפתוח את השורות, לעשות את המהלך המפתיע, לחשוב מחוץ לקופסה. דווקא בחדשות 10, מי שיוצאים השבוע לדרך חדשה, שקיבלו חיזוק כלכלי והם כאן כדי להישאר. זו ההזדמנות להחליט לקדם את מי שלא נמצא ברשימה הסגורה. לחפש באופן מכוון אשה שתמלא את תפקיד הכתב הפוליטי. ואפילו לומר זאת בגלוי, שזה מהלך מכוון כדי לקדם נשים, כי יש חוסר בנשים בתפקידים בכירים שרואים על המסך. בהצלחה.