"לא יכולנו למצוא עד מומחה טוב יותר מדודו דהאן", התפאר יניב טוכמן בהסבירו את פשר הראיון שערך ב"וואלה" עם סוכן השחקנים. העילה לראיון, שהתנוסס שעות רבות בראש דף הבית של מדור הספורט: משחקה של נבחרת ישראל בשבוע הבא מול בלגיה. דהאן מעורה היטב בכדורגל הבלגי, כמי שחלק נכבד מתהילתו כסוכן נרכש בערבות מכלן, ליאז' וברוז'. המרואיין לא עסק רק בנעשה בבלגיה, הוא דיבר גם על הכדורגל הישראלי, הנבחרת והשחקנים, ואף גלש למחוזות התקשורת.

כשדיבר על שיקולים זרים בנבחרת הבלגית ("תמיד היו בבלגיה שחקנים מעולים, אבל תמיד הפוליטיקה ניצחה שם את הכדורגל. זה היה בעוכריהם הרבה שנים"), המשפיעים גם על זימון שחקנים, אמר שהתופעה קיימת גם בישראל. עובדה, טען, שחקנים ישראלים שמשחקים באירופה אינם מקבלים זימון לנבחרת, בניגוד לשחקנים שמשחקים בליגה הישראלית. דהאן: "איזה מסר אנחנו נותנים כאן לשחקן הישראלי? אנחנו אומרים לו: 'אל תצא לאירופה. תישאר כאן בליגה המקומית. תתראיין כל שבוע לסיכום המחזור בטלוויזיה. פעם בשבוע יכתבו עליך ברכילות, שלושה-ארבעה עיתונאים ישמרו עליך ביציע העיתונות'. לעומת זאת, שחקנים שיוצאים לחו"ל ונלחמים באלף ואחד גורמים כדי להצליח שם, נשארים בצד למרות שהם מצליחים".

דהאן אמר שלא הגיוני שניר ביטון, שמשחק בסקוטלנד, לא משחק בנבחרת, ואיך ייתכן שליאור רפאלוב, שמשחק בבלגיה ונמצא בכושר מעולה, לא פתח במשחקים הקודמים בנבחרת. דהאן גם נקב בהרכב שלדעתו צריך לפתוח בשבת הקרובה מול ויילס והכליל בו, בין היתר, את אופיר מרציאנו, רמי גרשון, איתן טיבי ועומר דמארי. מקומם של כמה מהשחקנים הללו בהרכב מובטח גם כך, אבל המשותף לכולם הוא סוכן השחקנים שמייצג אותם: דהאן בעצמו.

הראיון עם דודו דהאן ב"וואלה"

הראיון עם דודו דהאן ב"וואלה"

היה אפשר לכל הפחות לצפות מהמראיין יניב טוכמן שיסביר לקוראים כי רפאלוב, ביטון, גרשון ושות', שדהאן כה חפץ ביקרם ומלין על מעמדם בנבחרת, מיוצגים על-ידי המרואיין המדופלם, המומחה לעניינים בלגיים. במיוחד כשזה מעביר ביקורת על הפוליטיזציה ומרחיק לכת עד "יציע העיתונות", שלדבריו "שומרת" על שחקנים אלה ואחרים, כשהכוונה בעיקר לסוכן אבי נימני, שהוא גם מתחרהו. את ההערה של דהאן – "ביזארי ומוזר שזהבי משחק בארץ, אם היתה לו הצעה טובה הוא היה הולך" – אפשר לפרש כעקיצה לסוכניו של זהבי, ובמשתמע קריצה לעבר הכוכב: אם היית שחקן שלי, הייתי דואג שתשחק באירופה.

הראיון, שהוגדר בכותרת המשנה כ"מרתק", הצדיק את עצמו ככזה: הוא הפך לחידת היגיון במובן זה שכל משפט של סוכן השחקנים הועבר במטחנה לעיבוד סבטקסט: את מי מקדם דהאן, את מי הוא תוקף, את מי הוא מבקר, ובעיקר מה יוצא לו מזה. נשארנו עם ראיון שחלקים נרחבים ממנו מקדמים שחקנים של המרואיין ומכניסים בקטנה לכאלה שאינם מיוצגים על-ידיו, וכל זאת בלי שהמראיין או המערכת יתערבו ויואילו להסביר לקוראים מי נגד מי כדי שיוכלו להבין טוב יותר את טיבו של הראיון "המרתק".

לא רק שאין הערת אזהרה לקוראים, דומה שטוכמן עשה כל שביכולתו כדי להמציא שאלות בהזמנה. "נבחרת ישראל צריכה להיות רפאלוב ועוד עשרה?", הוא שאל (תזכורת: רפאלוב מיוצג על-ידי דהאן), וזכה לתשובה חד-משמעית: "ודאי, מה יש לדבר?".

דודו דהאן בעבר כאורח ביציע העיתונות (צילום מסך)

דודו דהאן בעבר כאורח ביציע העיתונות (צילום מסך)

מה שבטוח, בראיון הזה הפוליטיקה ניצחה את העיתונות. קשריו של הכתב עם הסוכן הולידו ראיון מתחנף, שהסתיר את האמת מהקוראים. הביקורת של דהאן כלפי תקשורת הספורט או "יציע העיתונות" לא זכתה למענה המתבקש: אתה הרי עושה בדיוק אותו הדבר. וזה לא מהיום. לפני יותר משנתיים כיכב דהאן בטור אישי על פני עמוד במדור הספורט של "מעריב", בו דאג לקדם את האינטרסים שלו.

ל"וואלה" היו בשנים האחרונות כמה ביקורות תוקפניות, ומוצדקות, כלפי "יציע העיתונות", התוכנית שהתקבעה בתודעה כאינטרסנטית ובעייתית מבחינה אתית. כך, למשל, תחת הכותרת "תראו מי שמבקר", כתב לפני כשנתיים עורך ספורט "וואלה", חמי אוזן, על "התוכנית הזו, שבה עובדים סוכנים, מגישים שעובדים בכמה כלי תקשורת, מאמני נבחרות שעובדים תחת אבי לוזון, אדם שכל הזמן מקדם את השחקנים של טוברוק, ואייל ברקוביץ' אחד – שלקח את כל מה שהם עשו עד היום שלושה צעדים קדימה".

גם פז חסדאי, באותו אתר ובאותו מדור, כתב לפני שנה על התנהלותה של "יציע העיתונות": "פעם הפוליטיקות הקטנות היו נעשות מאחורי הקלעים, עם תככים ולחישות, מתחת לשולחן, בחדרי חדרים, ואילו היום הכל נעשה בצרחות, בשידור חי, לעיני כל, בלי בושה, כל שני וחמישי".

אותם ציטוטים אפשר להחיל, ובצער, על מה שנחשב בעיני רבים מדור ספורט איכותי וזה שהכי פחות נגוע באינטרסים. הראיון עם דהאן היה פרסום סמוי בוטה, חסר בושה, לעיני כל, על השולחן. בכסות של "המומחה הטוב ביותר לענייני הכדורגל הבלגי" הוענקה לדהאן במה מפוארת וחינמית לקידום מניפת האינטרסים הענפה שלו, אלא שבו בזמן השחיל סוכן השחקנים קטנה וכואבת בין הרגליים האתיות, ועכשיו גם הצדקניות, של אתר הספורט המוביל.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il