"איך נערכים למשדר המרכזי של ישראל?", שואלת המודעה המקדמת את שידורי ערוץ 2 (קשת) באתר mako (קשת). התשובה לשאלה טמונה בתצלום עצמו, המציג את הפרזנטורית של החדשות יחד עם הפרזנטור של הבידור: ממש כמו לכל "גמר" של "האח הגדול" (קשת). בכל הערוצים מציעים לנו הקדימונים טכנולוגיה חדישה, אולפנים יפים, הולוגרמות. בידור. דבר אחד הם שכחו להציע וכנראה גם לספק: תוכן עיתונאי אמיתי.

מבחינת ערוצי הטלוויזיה, מערכת הבחירות הזו, יותר מקודמותיה, מתנהלת כמו מה שהם עצמם מכנים "אירוע גמר" – פרק הסיום של אחת מתוכניות הריאליטי ששניים מהערוצים מרבים לשדר, כמו "האח הגדול" או "הישרדות" או "המירוץ למיליון". ולא סתם אירוע גמר – "ספיישל סיום". כמו ששידורי הריאליטי שינו את הטרמינולוגיה שלהם לאורך השנים מ"הפרק האחרון לעונה" ל"גמר", ל"אירוע הגמר", ל"אירוע הגמר הגדול" ועד ל"ספיישל אירוע הגמר הגדול" – כך מוכרות לנו תוכניות האקטואליה את יום הבוחר הישראלי. מעלים את סף הריגוש. מבטיחים שידור נוצץ ומיוחד שכמותו לא נראה. לא סתם שידור בחירות – האמא של כל שידורי הבחירות (ובינתיים בערוץ 10 מודיעים בחגיגיות נרגשת שתוצאות המדגם שלהם יוקרנו על מסכי הניאון של הטיימס-סקוור בניו-יורק).

"איך נערכים למשדר המרכזי של ישראל?", מודעה לשידורי ערוץ 2 ב-mako

"איך נערכים למשדר המרכזי של ישראל?", מודעה לשידורי ערוץ 2 ב-mako

הבוקר, ממש כפי שנהוג לקראת שידור גמר של תוכנית ריאליטי, הוזמנו בני משפחות המתמודדים כדי להמליץ לבוחר הישראלי למי להצביע. אחרי הסיבוב בתוכניות הבוקר הגיעו בני המשפחה גם לשידורי הערב, ל"משדר המרכזי", בדיוק באותה רוטינה של שידורי ה"טרום גמר" של הריאליטי – כולל שעון העצר בפינת המסך. והערב, כפי שהובטח, משודר ה"ספשל" שבסופו נדע מי כרת ברית עם מי, מי התנהל נכון ומי הולך הביתה. הערבוב לערב אחד של הטאלנטים מתחום האקטואליה עם הטאלנטים מתחום הבידור לא איפיין דווקא את שידורי הבחירות של ערוץ 2 – גם בערוצים 10 ו-1 נהגו באותה הצורה והסגירו את האופן שבו הם תופסים את היום הזה.

בשלושת הערוצים מתעניינים בפרצופם של המתמודדים הרבה יותר מאשר בפרצופה של המדינה

אל תצפו ממגישי החדשות ובוודאי לא מהבדרנים לדבר הערב על עתידה של המדינה לנוכח תוצאות הבחירות. אל תצפו מהם להרהר בשידור חי על כמעט 50 שנות הכיבוש שיסתיימו או לא, ולא על מחוסרי הדיור. הערב הם יישבו או יעמדו באולפנים המיוחדים שלהם ויקשקשו על ענייניהם האישיים של המתמודדים, ירכלו על מי דיבר עם מי, יציגו גרפים צבעוניים וירכיבו קואליציות דמיוניות.

בשלושת הערוצים מתעניינים בפרצופם של המתמודדים הרבה יותר מאשר בפרצופה של המדינה. מבחינתם, לדוגמה, אמירותיהם הגזעניות של ליברמן ונתניהו כלפי הערבים ילידי הארץ שקולות לקללות שמטיח מתמודד בריאליטי כנגד חברו. לא יותר מזה. אין צורך להתערב. להפך: כמו כל מריבה בשידור חי בקרב מתמודדים בריאליטי, גם דברי בלע של מתמודדים נגד חלקים באוכלוסייה טובים לרייטינג. שיהיה בהצלחה לכל המתמודדים, כמו שהם אומרים שם בנווה-אילן, ותזכרו שממש כמו בריאליטי – רק אתם בוחרים מי ימשיך איתנו לעונה הבאה ומי ילך הביתה. חסות אחת וחזרנו.