רמי יצהר (צילום: עידו קינן, חדר 404, cc-by-sa)

רמי יצהר (צילום: עידו קינן, חדר 404, cc-by-sa)

"המדובר בכתבה שאינה קיימת. שמעולם לא היתה ולא פורסמה", כך אמר אתמול העיתונאי רמי יצהר במהלך חקירתו בבית-המשפט המחוזי תל-אביב–יפו, כשנשאל על כתבה שבה טען, לכאורה, כי שלושת חיילי צה"ל שנלקחו בשבי בגבול לבנון בשנת 2000 עסקו בסחר בסמים.

חיים אברהם ואשתו עדנה, הורי החייל בני אברהם, הגישו בשנת 2004 תביעת דיבה בסך שלושה מיליון שקל נגד יצהר, עורך האתר "עניין מרכזי", ונגד חברת אטרקציה, מו"ל האתר. לטענתם, ידיעה שהעלה יצהר באתר "עניין מרכזי" הולידה גל של שמועות כאילו בנם וחבריו סחרו בסמים. יצהר, כאמור, מכחיש שפירסם זאת.

לטענת יצהר, אמנם פורסמה באתרו כתבה על האירוע בגבול, אך ללא טענה למעורבות בסחר בסמים. "מעולם לא הוזכר בכתבה זו עניין סמים ולו ברמז", אמר בעדותו, לפי פרוטוקול הדיון. "סיקרנו את העובדה שנחטפו חיילים, שהיה ירי".

"אתה מנסה לייחס לי דבר שלא קיים", אמר יצהר היום, בהשלמת עדותו, לפי הפרוטוקול. "אם הוא [הטקסט על מעורבות החיילים בסמים] היה קיים, הוא היה ברשת, אפשר היה למצוא אותו, מישהו היה מוריד אותו. אם המדובר בכזה סקופ גדול, אז הוא היה קיים באיזשהו מקום. אתה תובע אותי על דבר שאין [...]". ואמנם, התביעה לא הצליחה להמציא עותק של הכתבה, רק עדויות עקיפות על כך שהיא התפרסמה – אנשים שראו אותה, וראיון של יצהר עם מתי גולן ברדיו שבו נשאל על הכתבה.

יצהר הסביר בעדותו כי התראיין לתוכנית הרדיו של גולן כמומחה לאינטרנט ולא כבעל אתר שבו פורסמה ידיעה שבה דווח על חשד לסחר בסמים. לדבריו, כשמפיקת התוכנית פנתה אליו, היא לא הזכירה "בשום שלב" את אתר "עניין מרכזי" או כל כתבה שהתפרסמה בו. "אף לא לרגע אחד הובן ולא היה צריך להיות מובן שזה מ'עניין מרכזי'", אמר יצהר והדגיש את העובדה כי בתמליל התוכנית לא מזכיר גולן את שם האתר. "היעלה על הדעת שיראיינו מישהו מעיתון 'הארץ' ולא יגידו שהוא מעיתון 'הארץ'?", תהה.

לפי גרסת יצהר, את המלים "כתוב אצלך", שאמר לו גולן בראיון, הוא לא שמע. גם את הביטוי "אצלך זה מתפרסם", שאמר לו גולן בפתח השיחה ביניהם, הוא לא שמע. בתשובה לשאלה למה התכוון כשהתגאה במהלך הראיון כי "אנחנו היינו הראשונים שפירסמנו את הפרשה הזאת" הסביר יצהר כי הכוונה היתה לפרסום עצם האירוע, ולא לפרסום מעורבות לכאורה של סחר בסמים.

"כאשר מתי המשיך לדבר, פתאום עלתה המלה 'סמים'", שיחזר יצהר. "ברגע ששמעתי שהוא אמר את המלה 'סמים' אמרתי מיד וחד-משמעית בשידור שאני מעולם לא כתבתי סמים ולא העלינו חשד של סמים ולא דיברנו על סמים".

עוד סיפר יצהר לבית-המשפט כיצד נודע לו לראשונה על חוסר שביעות הרצון של הורי החייל מהפרסום באתרו. "אדם שהציג עצמו כחיים אברהם התקשר אלי והתחיל לצרוח צרחות אימים בטלפון [...] הוא אמר: 'אני אראה לך. אני תבעתי את כל העולם. אני תבעתי את כל העולם, אני אראה לך מה זה'. לא הבנתי על מה הוא מדבר. [...] אני רגיל שאנשים מתקשרים לנושאים כאלה ואחרים, מדברים כמו בני-אדם ואומרים שכתבתי כך או אחרת. אבל כשאדם צורח ומאיים, אתה לא יודע מי זה ומה זה שנים רבות אחרי שהיה האירוע הזה, אתה לא יודע מאיפה זה נופל עליך".

כשנשאל אם נכונה עדותו של אברהם כי במהלך השיחה טרק לו את הטלפון, הסביר יצהר: "קורה לעתים שאנשים מתקשרים, כי אני הרי איש תקשורת, בגלל שמשהו לא מוצא חן בעיניהם, וכשאני שומע משהו מהסוג הזה, אני אכן טורק את הטלפון".

"אני לא מבין מה הוא [חיים אברהם] רוצה ממני", הוסיף יצהר בשלב אחר של עדותו. "הוא שותה את דמי במשך עשר שנים. למה שאני אגיד דבר כזה [שהחיילים היו מעורבים בעסקת סמים]? איזה סיבה יש לי להגיד דבר כזה?". לפי גרסת יצהר, "מר חיים אברהם הפיץ את זה עלי. הוא גמר את חיי".

היום, בהשלמת עדותו, הוסיף יצהר: "אם אני נשאל מדוע התובע נטפל אלי פתאום, אני אומר שהוא נטפל אלי כי זה אצלו שיטה להיטפל לאנשים. הוא ממציא דברים. יש אנשים שנהנים לתבוע, נהנים לבוא לבתי-משפט".

קודם לעדותו של הנתבע נחקרו עדי התביעה. מתי גולן הסביר כי ראה את הכתבה בדף שהודפס מאתר האינטרנט, אך לא שמר לעצמו העתק. "לא עלה בדעתי שמישהו ינסה להתכחש לכתבה שהיתה", אמר גולן. "אני מפנה לחלק מהתמליל בו אני מקריא לו קטע מהכתבה, של יצהר, מהאתר שלו, והוא מתייחס לזה. הוא לא אמר ולו ברמז מתחילת הראיון ועד סופו שהוא לא כתב דבר כזה או 'אצלי אין דבר כזה באתר'. אני נדהם היום שזה מה שהוא אומר".

חיים אברהם סיפר לבית-המשפט כך: "רמי יצהר המציא סיפור ולכן תבעתי אותו". יחד עם זאת, אברהם הודה שהוא עצמו לא ראה את הכתבה, רק שמע עליה. בתשובה לשאלה מדוע לדעתו הסיר יצהר את הכתבה הסביר אברהם: "להערכתי [...] רמי יצהר הבין שהוא עשה טעות חמורה והדבר הזה מסתובב ברשת בצורה חמורה, הוא הכתים את החיילים ויצר מצג של עובדות שאינן נכונות, אבל הציבור האמין שאלה הן עובדות נכונות, קרי: שהחיילים עסקו בסחר בסמים".

אשתו, עדנה אברהם, העידה אף היא, ובסיום עדותה פנתה לבית-המשפט ואמרה: "אני מבקשת שייצא מפה פסק שכל העיתונאים יפשפשו טוב-טוב לפני מה שהם כותבים בעיתון".

השופטת דרורה פלפל סיכמה היום את הדיון באומרה: "נראה לי שכדאי לנסות ולהגיע להבנות מחוץ לכותלי בית-המשפט. [...] בית-המשפט מביע עמדתו שהיה שמח לקבל עמדה מוסכמת של הצדדים".

ת"א 2338-04