ביום רביעי האחרון פירסמה אסתר זנדברג, הכותבת על אדריכלות במוסף "גלריה" של "הארץ", רשימה שעסקה בגיליון מיוחד של ירחון האדריכלות והעיצוב האמריקאי "מטרופוליס", שהוקדש למצב ביקורת האדריכלות והעיצוב. לאחר סקירת הדיון במגזין הבינלאומי, הקדישה זנדברג כמה שורות למצב ביקורת האדריכלות והעיצוב בישראל.

"בעיתונות המודפסת אין כמעט על מה לדבר ובטח שלא לצפות לדיון כמו זה שב'מטרופוליס'", כתבה. "המדיה הדיגיטלית, לעומת זאת, רוחשת, כפי שמתברר, בבלוגים כמו 'סביבות' של יודן רופא, 'עוד בלוג תל-אביבי' של יואב לרמן ורבים אחרים, או במדור האדריכלות התוסס באתר Xnet".

כעבור זמן הושמט הביטוי "במדור האדריכלות התוסס באתר Xnet", ומי שיגלוש כעת לכתבה לא ימצא כל אזכור לאתר הלייף-סטייל מבית "ידיעות אחרונות", המתחרה הישיר במדור "גלריה" של אתר "הארץ". המשפט המחמיא למתחרים הושמט גם מגרסת הרשימה של זנדברג שפורסמה למחרת, במהדורת הדפוס של "הארץ".

השורה שנמחקה, במנוע החיפוש גוגל (צילום מסך)

השורה שנמחקה, במנוע החיפוש גוגל (צילום מסך)

זנדברג סירבה להביע דעתה לגבי צנזור המחמאה בטקסט שלה, אך אישרה כי בגרסה המקורית שכתבה אכן נכללה השורה המחמיאה למדור האדריכלות של Xnet. זנדברג הוסיפה כי במקור אף הוזכרה ברשימה שהעבירה ל"הארץ" הכתבת הבולטת במדור האדריכלות של Xnet, נעמה ריבה, וצוין כי ריבה תירגמה את הביקורת האדריכלית לאקטיביזם חברתי, ממש לפי התהליך שתיארו הכותבים במגזין "מטרופוליס".

ליסה פרץ, עורכת "גלריה", הפנתה את "העין השביעית" לעורך "הארץ" אלוף בן, שסירב להגיב.

עדכון, 28.8: המשפט שהושמט הוחזר לידיעה באתר "הארץ".