ועדת אלהרר הצביעה אתמול (רביעי, 2.7.14) על כמה עשרות מסעיפי חוק השידור הציבורי החדש, תוך שהיא מותירה בידי הפוליטיקאים חלק מהשליטה בתאגיד השידור הציבורי שאמור לקום על חורבות רשות השידור.

כשהגיעה הוועדה להצבעה על סעיף 12 לחוק, הקובע בין היתר כי מועצת התאגיד אמורה להביא את התקציב השנתי לאישור שר האוצר, עלו פעם נוספת טענות מצד חברי-הכנסת מהאופוזיציה, עיסאווי פריג', עמרם מצנע ומיקי רוזנטל. "אני חושב שאין סיבה שיהיה פה איזשהו פתח להתערבות פוליטית", אמר ח"כ מצנע.

עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית של הוועדה, הסבירה כי גם אם תוסר הדרישה לחייב את המועצה להגיש את תקציב הרשות לאישור שר האוצר, הרי שחוק יסודות התקציב ייאלץ אותה לעשות זאת, כמו כל תאגיד ציבורי. לדבריה, כדי לבטל את חובת התאגיד להגיש את תקציבו לאישור שר האוצר, לא די בהסרת הדרישה, אלא יש צורך בניסוח סעיף מחריג, ולפיו על אף הוראות חוק יסודות התקציב, תקציב השידור הציבורי לא יהיה טעון אישורו של השר. הח"כים מהאופוזיציה תמכו בכך, אולם נציג האוצר התנגד.

"המטרה כאן היא לראות שהתקציב באמת משקף את ההוצאות הצפויות", אמר יונתן רגב, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר. "אין התערבות בתוכן", הדגיש, אלא רק פיקוח על התקציב כדי למנוע בעיות וחריגות. השר ארדן, שרק לפני שלושה ימים הודיע על הכוונה למחוק מהחוק "את כל עניין האישור התקציבי על-ידי השרים", טען אתמול כי אין צורך להיבהל מאישור שר האוצר את התקציב כיוון שבניגוד לגופים אחרים, במקרה של תאגיד השידור הציבורי החדש יש סעיף המבטיח העברות תקציב לגוף ממשרד התחבורה, בלי יכולת של שר האוצר להתערב. "כל מה שהסעיף הזה מאשר הוא בסך-הכל בקרה למניעת שחיתויות ואי-סדרים", אמר השר ארדן.

"אני הראשונה שבאתי ואמרתי להוציא את הפוליטיקה מהמקום הזה", הוסיפה יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר. "פה בסך-הכל השר צריך לוודא שאין התחייבויות עתידיות שיכניסו את המקום הזה לגירעון תקציבי. בסוף זה כספי ציבור". "מה כל-כך נורא בזה?", אמרה גם עו"ד דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת, "זה כסף ציבורי. איך זה התערבות?".

לאחר דיון ממושך הסכימו חברי האופוזיציה להתפשר והוחלט על מחיקת אזכורו של שר האוצר מהסעיף. המשמעות, כאמור, היא כי הסמכות תישאר בידיו מתוקף חוק יסודות התקציב.

 לבני לא מוותרת

בהמשך הישיבה נדרשו חברי הוועדה להצביע על הסעיף הקובע מי ימנה את יו"ר ועדת האיתור שאמורה להרכיב את מועצת תאגיד השידור החדש. לפי הנוסח הקיים בהצעת החוק, התפקיד שמור לשר הממונה, בהסכמת שר המשפטים. הצעתם של פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה (מו"ל אתר זה), היתה כי המינוי יתבצע על-ידי נשיא בית-המשפט העליון. היו"ר אלהרר הציעה כי במקום הנוסח הנוכחי ייקבע כי השר יעשה זאת תוך התייעצות עם נשיא בית-המשפט העליון.

חברי-הכנסת מהאופוזיציה תמכו בהצעה זו, אולם ח"כ איילת שקד התנגדה. "בית-משפט צריך לשפוט ורשות מבצעת צריכה לבצע", אמרה. "נשיא בית-המשפט העליון לא זך יותר משרת המשפטים". עו"ד דפנה גלוק, נציגת משרד המשפטים, הביעה אף היא התנגדות. "עמדת שרת המשפטים היא שאין למחוק את השרה, ולכן אנחנו מציעים שזה יהיה 'בהסכמת שרת המשפטים ובהתייעצות עם נשיא בית-המשפט העליון'", אמרה. ההתנגדויות נפלו, ההצעה של היו"ר אלהרר התקבלה, ועו"ד גלוק הודיעה כי שרת המשפטים ציפי לבני תגיש הסתייגות, במטרה להשאיר בידיה את הסמכות להשפיע על זהות יו"ר ועדת האיתור.

מה מזיז לשר הביטחון

גם על השקיפות בתאגיד החדש הצביעו אתמול חברי ועדת אלהרר. סעיף 19, הקובע כי המועצה תנהל פרוטוקולים של דיוניה, אך לא מחייב אותה לפרסם אותם לציבור, אושר ללא כל הסתייגויות, ואף בלי שהוזכר כי בסעיף הוכנסו שינויים בעקבות הדיון שנערך בו. הצעתו של ח"כ רוזנטל לחייב את חברי ועדת האיתור לפרסם בציבור את טופסי ניגוד העניינים נדחתה. גם ההצעה לחייב את פרסום הפרוטוקולים של ועדת האיתור, ולא רק את ההחלטות, נפלה.

על סעיפים אחרים שעוררו מחלוקת בדיוני הוועדה מהימים האחרונים, כמו זה הקובע כי מנכ"ל רשות השידור יהיה העורך הראשי של השידורים אך לאו דווקא איש בעל ניסיון בתחום עיתונאי, דילגה הוועדה. חבריה יצביעו על סעיף זה לאחר שיקיימו דיון ממצה בסוגיות ראש חטיבת החדשות המאוחדת, שאמור לפעול תחת המנכ"ל.

לקראת סיום הישיבה, לאחר כשמונה שעות של דיונים רצופים, נדרשו חברי הוועדה להצביע על הסעיפים המקנים למועצת תאגיד השידור הציבורי את הסמכות לפקח על חלק משידורי גלי-צה"ל.

בשלב זה האווירה בחדר הישיבות היתה משועשעת. השר ארדן, שמביע לאורך כל דיוני הוועדה תהיות בדבר החשדנות כלפיו וכלפי יתר חברי הממשלה, כאילו ברצונם להתערב שלא לצורך בשידור הציבורי, תהה מדוע "כשבחרו את מפקד גל"צ לא היה את כל הדיון הזה אצל אהוד ברק שהשר לא ימנה ויהיה שופט ומי ימנה את השופט – [בסוף] בחר מתוך שלושה".

בהמשך, לאחר שהיועצת המשפטית של הוועדה ציינה כי יש רצון להפוך חלק מהחוק המגביל את הפרסום בגלי-צה"ל מהוראת שעה לחוק קבוע, אמר ארדן: "ממש מזיז לשר, העוד כמה מיליונים שהוא יכול להשלים ממשרד הביטחון, העיקר שהוא ימשיך למנות את מפקד גל"צ".