כ-25 מפגינים השתתפו הבוקר (16.4.14) במשמרת מחאה מול בניין מערכת "הארץ" בדרישה כי העיתון יפר צו איסור פרסום ויביא לידיעת הציבור מידע על פרשה המתרחשת בימים אלה. המפגינים הניפו שלטים בגנות מעצרים מינהליים, צווי איסור פרסום ושיתוף הפעולה של התקשורת. משתתפי ההפגנה המשיכו כעבור שעה קלה להפגין מול תחנת המשטרה הסמוכה, אך בחרו להדגיש את דרישתם מהתקשורת, שכן בעיניהם העיתונאים בישראל נושאים לפחות בחלק מהאחריות למצב שבו צווי איסור פרסום מגבילים את חופש המידע.

משמרת מחאה נגד צווי איסור פרסום מול מערכת "הארץ", 16.4.14 (צילום: אורן פרסיקו)

משמרת מחאה נגד צווי איסור פרסום מול מערכת "הארץ", 16.4.14 (צילום: אורן פרסיקו)

סיבה נוספת להפגנה מול אחד מסמלי התקשורת בישראל נוגעת לפרטי הפרשה האסורה בפרסום. בין יתר הסיסמאות שנשמעו הבוקר מול בניין "הארץ" היתה הקריאה "העיתונות היא אסון, בשירות של השלטון".

אייל רוזנברג, חבר תנועת "אחדות" ואחד ממארגני העצרת, הסביר ל"העין השביעית" כי הוא וחבריו דורשים מהתקשורת העברית לפרסם את דבר הפרשה ולהתעלם מצו איסור הפרסום שהוציא בית-המשפט. "החוק הוא אות מתה במצב שבו ממילא המעצרים מתפרסמים בעיתונות הזרה", אמר רוזנברג, "ולא משנה אם מדובר באיש ימין או איש שמאל. לא מקובל עלינו לחיות בחברה שבה יש צו איסור פרסום, מהכלים הדכאניים ביותר שמאפיינים משטרים טוטליטריים".

רוב העוברים ושבים, הן מקרב אנשי העיתון והן עוברי אורח, הגיבו באדישות להפגנה הקטנה. הולך רגל אחד התעניין בפרשה ובסופו של דבר הצטרף למפגינים, אשה אחרת קראה: "השב"כ לא עוצר סתם ערבים, זה לא יפה". עיתונאי "הארץ" אהוד עין-גיל, המשמש בין היתר נציב פניות הציבור בעיתון, שוחח עם כמה מהמפגינים והסביר כי העיתון שומר חוק ועל כן אינו מפר את הצו אלא נוקט הליכים משפטיים כדי להביא להסרתו.

כשנשאל רוזנברג מדוע הוא וחבריו בחרו להפגין דווקא מול "הארץ", השיב: "זה סוג של מחמאה. אנחנו מעריכים שעיתון 'הארץ' הוא כלי התקשורת העברי הממוסד שלו מירב הסיכויים להובלת המאבק". עין-גיל, לעומת זאת, סבור כי "הארץ" אינו במצב שבו הוא יכול להרשות לעצמו להפר צו של בית-משפט. רשויות החוק היו אולי מעלימות עין לו "ידיעות אחרונות" היה מפרסם פרטים על הפרשה, אמר למפגינים, אבל אם "הארץ" יפר את הצו הוא יספוג מכה קשה.