עורך יומן הבוקר ברשת ב', ניקולא רוזנבאום, נקרא בשבוע שעבר לבירור דחוף אצל מנהל קול-ישראל, ד"ר מיכאל (מיקי) מירו, בעקבות ראיון ששודר ביומן עם אדם שביקר את הסיינטולוגיה, ארגון שנוסד על-ידי ל' רון האברד ומוגדר בישראל ככת. מי שמטפל ביחסי-הציבור של ארגון הסיינטולוגיה בישראל הוא שעיה סגל, המשמש במקביל יועצו של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל והממונה על ביצוע חוק רשות השידור.

ביום חמישי שעבר שודרה ביומן הבוקר כתבה שהכינה דקלה אהרון לרגל פתיחת מרכז הסיינטולוגיה החדש ביפו. הכתבה, שלדברי גורמים ברשת ב' היתה פרי יוזמה של הנהלת הרדיו, היתה חיובית למדי. אהרון ביקרה במרכז המפואר, שמעה מנשיאת הארגון בישראל, הדר בורשטיין, על הפעילויות החברתיות שהוא מקיים, ואף תיארה את הסיינטולוגיה כ"תורה רוחנית". אמנם הוזכר בכתבה כי בישראל מוגדרת הסיינטולוגיה ככת, אך מיד לאחר מכן הושמע ציטוט מפי פביו אמיקרלי, מהמשרד לקשרי חוץ של הסיינטולוגיה, שאמר: "לפני שמותחים עלינו ביקורת, צריך להכיר את העובדות".

לאחר הכתבה העלה לשידור מגיש התוכנית, אריה גולן, את פרופ' בנימין בית-הלחמי, מומחה לפסיכולוגיה של הדת מאוניברסיטת חיפה, שביקר בחריפות את הסיינטולוגיה. לדבריו, זה ארגון שמטרתו הפקת רווחים, שאינו משפר את איכות החיים של החברים בו ובעיקר מוציא מהם כסף בתואנות שווא. "לתפוס אותם באמירת אמת זה מאוד קשה", ציין והמליץ להתייחס לסיינטולוגיה בחשדנות. גולן סיים את האייטם וציין כי איש מהנציגים של הסיינטולוגיה בארץ לא היה מוכן להתראיין ולהגיב על הדברים.

בעקבות השידור נקרא עורך המשדר רוזנבאום לבירור דחוף אצל מירו. כמה ימים לאחר מכן, שוב ביוזמת ההנהלה, הועלה לשידור ביומן הבוקר של הרשת פרופ' רימון כשר, מומחה לתנ"ך מאוניברסיטת בר-אילן, שדיבר בשבח הסיינטולוגיה. "זו דת ולא כת", הסביר כשר, שהעדיף לא להגיב ישירות לטענות בית-הלחמי, אלא להתמקד בפעילות הציבורית של הסיינטולוגיה, כגון מלחמה בסמים וסיוע לשיקום אסירים.

לדברי איש יחסי-הציבור של הסיינטולוגיה, שעיה סגל, כאשר נודע לו כי לאייטם החיובי צורף ראיון עם מבקר של הסיינטולוגיה, הוא יצר קשר עם רשות השידור ועמד על כך שיביאו לראיון גם מישהו מאזן. לטענתו, לא הוצע בזמן אמת ללקוחותיו להגיב על דברי הביקורת. סגל סירב למסור ל"העין השביעית" למי ברשות השידור פנה כדי לדאוג לאייטם המאזן, אך טען כי פעל כפי שהיה פועל למען כל לקוח של משרדו.

סגל, הנחשב למקורב ומיודד עם מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם ומנהל הרדיו מיקי מירו, אומר כי הוא מיודד עם עשרות עיתונאים בכירים בכל כלי התקשורת בישראל, וכי מעולם לא השתמש בקשריו כדי לסייע לבכירי רשות השידור לזכות בתפקידיהם. "זו אגדה אורבנית שרצה שנים, ולצערי אין לה אחיזה במציאות", אמר.

מרשות השידור נמסר: "הבירור הוא תהליך מקצועי שמטרתו הבנת תהליך קבלת ההחלטות במקרה זה על-ידי עורך היומן. התהליך הזה הוא פנימי ואינו תלוי בגורמי חוץ ומטרתו להשביח את העבודה העיתונאית. היוזמה לסיקור נושא זה כמו אלפי נושאים אחרים היא של היחצנים ולא של הנהלה כזו או אחרת. מדובר בנושא שנמצא על סדר היום הציבורי, והראיה לכך שאמצעי תקשורת אחרים עסקו בכך, לדוגמה, עיתון 'הארץ' במוסף 'גלריה' מהיום הקדיש את הדף הפותח לכתבה נרחבת בנושא.

"באשר למקרה זה, העורך התייעץ עם מנהל הרדיו וזה אמר לו במפורש, 'אם הכתבה נראית לך יחצנית, תפעיל את שיקול הדעת שלך ואל תשדר אותה כלל'. מדובר בדיון פנימי לגיטימי ומחויב המציאות בכל מערכת עיתונאית ראויה".