"ניתנו שיניים מצוינות לתקנון האתיקה", כך אמרה אתמול נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר, בישיבת נשיאות המועצה. דורנר התייחסה לפסק הדין של בית-המשפט העליון בפרשת סרן ר' נגד אילנה דיין ולדגש ששמו השופטים על חשיבות הקפדה על כללי האתיקה בעבודה העיתונאית. "כל הזמן אמרו שאין לנו שיניים, נולדו לנו שיניים", הדגישה השופטת דורנר.

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר ומזכ"ל המועצה אריק בכר (צילום: "העין השביעית")

נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר ומזכ"ל המועצה אריק בכר (צילום: "העין השביעית")

בפסק הדין שנתן השופט עוזי פוגלמן, ובו התייחס בהרחבה להגנת תום הלב, מצוטט תקנון האתיקה של מועצת העיתונות כמה פעמים. בין היתר נכתב כי כללי האתיקה המקצועית של העיתונות הם כלי עזר שיכול לסייע לבית-המשפט לקבוע אם עבודתו של עיתונאי היא בגדר "עיתונות אחראית", כפי שהגדירה השופט פוגלמן, במידה שמזכה אותו בהגנת תום הלב. עמדה דומה הביעה מועצת העיתונות בפני בית-המשפט בתיק זה.

"אני קוראת בפסק הדין שלא תהיה הגנה כלשהי, לא 'אמת דיברתי' ולא 'תום לב', לעיתונאי אלא אם הוא יקיים את כללי האתיקה", פירשה דורנר את הפסיקה. "עיתונאי שיקיים את כללי האתיקה, כפי שכתוב בתקנון, רק הוא יהיה זכאי להגנה".

דורנר העלתה בפני באי הישיבה את ההצעה לארגן יום עיון על העקרונות העולים מפסק הדין של דיין ועל עיקרי תקנון האתיקה. אריק בכר, מנכ"ל המועצה, תמך ברעיון בשל ההיכרות המועטה של עיתונאים רבים עם תקנון האתיקה, אך התלונן על מצוקת תקציב במועצה. "אנחנו כל הזמן על עברי התהום", אמר. "אני צריך לרדוף אחרי אנשים. אין לי אפשרות מרבית השנה לתכנן [ימי עיון] כי אני לא יודע כמעט עד סוף השנה אם אנשים משלמים". בכר הזכיר את החוב של "מעריב" למועצה ועידכן את החברים כי יש מגעים "אופטימיים" עם העיתון להסדר החוב.

בהמשך דנו החברים כיצד ניתן לשכנע עיתונאים להגיע לימי עיון. חיליק שריר, סמנכ"ל התוכן בחדשות ערוץ 2, הציע לקיים דיונים קצרים במערכות החדשות במקום ימי עיון ממושכים. דני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, הציע לשלם לעיתונאים שעוברים השתלמות, כפי שנהוג ברשות השידור.

בן-דרור ימיני, פרשן "מעריב", הציע שכלי התקשורת יטילו סנקציות על עיתונאים שלא ישתתפו בימי עיון שכאלה. לפי הצעתו, הנהלות כלי התקשורת יסירו את ההגנה המשפטית מעיתונאים שלא יגיעו לימי עיון, כך שעיתונאים כאלה ייאלצו לממן בעצמם הוצאות משפט וקנסות של תביעות דיבה שבהן הם מעורבים. "נגיד להם, 'רבותי, מי שלא יבוא, ישלם על תביעות דיבה'", הסביר לדורנר. "תאמיני לי שהם ירוצו".

מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, נד בראשו לשלילה לשמע הרעיון, ובהמשך הדיון הציע להדפיס עותקים רבים של תקנון האתיקה ולחלקם בין מערכות העיתונים. הוסכם שכך אכן יהיה.