לפי מדור חדשות החוץ של "ישראל היום", מוסלמים מעוניינים לבטל מסורת אירופית מקומית משום שהיא מנוגדת להלכה המוסלמית. "מוסלמים בגרמניה: לבטל את אוקטוברפסט", נכתב בכותרת הידיעה הלא חתומה, המצטטת אדם בשם מוראד אלמוראדי, החתום על עצומה הממוענת למועצת העיר מינכן.

"אוקטוברפסט הוא אירוע לא סובלני ואנטי-אסלאמי", מצטטת הידיעה מתוך העצומה. "[...] אנו מבינים כי מדובר במסורת של שנים, אך אנחנו, מוסלמים, לא יכולים לסבול את האירוע האנטי-אסלאמי בגלל שהוא פוגע בנו ובכל המוסלמים ברחבי העולם. אנו דורשים את ביטולו המיידי של האירוע". המחבר האלמוני של הידיעה ב"ישראל היום" מוסיף לצטט: "כותב העצומה, מוראד אלמוראדי, מתייחס גם לזרם הפליטים המוסלמים שמגיעים למינכן. 'אנו מאמינים שאוקטוברפסט יפגע גם בכל הפליטים המוסלמים הבאים מסוריה, מעיראק ומאפגניסטן'. לדבריו, ביטול האירוע 'יסייע לפליטים לא לשכוח את מורשתם האסלאמית'".

לכאורה מדובר בהמחשה בוטה לניתוח האופייני שמציע "ישראל היום" לאירועי ההגירה והפליטות המוסלמית באירופה (ובישראל): מי שמגיעים מארצות מוסלמיות לארצות נוצריות (או לארץ יהודית) מעוניינים למחוק את הזהות המקומית (גם אם, במקרה דנן, מדובר בפסטיבל שתיית בירה), וייעזרו לשם כך בזרמי המהגרים הבאים.

עבור מי שהצליח להחמיץ בכל זאת את הרמז העבה, מוסיף מחבר הידיעה – כנראה תוך שהוא מסתמך על ציטוט ב"רויטרס" שעל משמעותו המלאה לא עמד – כי "נוסף על האתגרים הרגילים איתם מתמודדת המשטרה המקומית בכל אוקטוברפסט, השנה צפוי אתגר חדש: המבלים והפליטים יגיעו ברכבות למינכן, שם מתרחש הפסטיבל. עם זה, בכירים בעיר מדגישים כי הפליטים והמבלים ייצאו מתחנת הרכבת באופן נפרד – פליטים יופנו צפונה ומבלים דרומה".

"מוסלמים בגרמניה: לבטל את אוקטוברפסט", כותרת ב"ישראל היום"

"מוסלמים בגרמניה: לבטל את אוקטוברפסט", כותרת ב"ישראל היום", 16.9.15

כאמור, המחשה מושלמת. מושלמת מדי. ב"ישראל היום" לא מצרפים קישור לעצומה העומדת בבסיס הדיווח שלהם, ועיון בפרטיה יכול לספק סיבה אפשרית לכך: מדובר, על פניו, בקשקוש. העצומה, באתר העצומות האמריקאי "Change", כתובה באנגלית. אם מחבר העצומה היה תושב מינכן מוסלמי הפונה למועצה העירונית, לתושבי העיר או אפילו לתקשורת הגרמנית – היא היתה צריכה להיכתב בגרמנית. הכתיבה באנגלית מעידה כי קהל היעד הוא אחר, מן הסתם התקשורת הבינלאומית.

על העצומה חתומים רק 483 איש, פחות אפילו מהמספר המינימלי של 500 חתימות שהאתר דורש (במינכן חיים כ-1.5 מיליון בני-אדם). גם המספר 483 אינו מייצג דווקא את מי שתומך בתוכן העצומה. לא ניתן להגיב לעצומה בלי לחתום עליה, והעובדה שכמה מהתגובות מבטאות שנאה ותיעוב למוסלמים ולמהגרים מלמדת כי לפחות כמה מהחותמים על העצומה עשו זאת דווקא משום שהם מתנגדים לה.

מחבר העצומה, אותו אלמוראדי, כלל אינו מציג עצמו כגרמני, אלא כהולנדי. זו גם הפעילות היחידה שלו הרשומה באתר. באתר בדיקת העובדות "סנופס", הקובע כי העצומה מזויפת, מציינים כי כל אחד יכול לפרסם עצומה באתר "Change", ומביאים לדוגמה עצומות אחרות המתפרסמות בו, כמו זו הקוראת לרשת חנויות הנוחות האמריקאית wawa להחזיר למדפים את כריך הרוסטביף.

"סוכנויות הידיעות". הידיעה ב"ישראל היום", 17.9.15

"סוכנויות הידיעות". הידיעה ב"ישראל היום", 17.9.15

עובדה מעניינת אחרת היא כי העצומה התפרסמה ב-11 בספטמבר, יום הזיכרון לפיגוע הטרור במגדלי התאומים בניו-יורק, מועד שאפשר להניח כי יהיה נוח יותר עבור מי שמנסה להפיץ מסרים אנטי-מוסלמיים בכלי התקשורת. פרט נוסף הראוי לציון הוא כי לפי גוגל וגוגל-ניוז, הרי שלמעט בלוגים ימניים והאתר של ראש לימבו, "ישראל היום" הוא כלי התקשורת היחיד שדיווח על העצומה.

הידיעה, שהתפרסמה אתמול באתר העיתון, נדפסת היום גם בגיליון המודפס ומיוחסת ל"סוכנויות הידיעות", על אף שכאמור, הידיעה אינה נמצאה באתרי סוכנויות הידיעות הידועות או בחיפוש בגוגל.

ביקשנו מדוברת "ישראל היום" לירון ורדי-גלר את תגובתו של עורך חדשות החוץ בועז ביסמוט. הלה מסר: "אם טעינו נתקן, אם לא טעינו לא נתקן. גמר חתימה טובה". בתשובה לשאלה חוזרת שלשונה: "זו לא תגובה, זו התחכמות. פירסמתם שהמוסלמים רוצים לבטל את אוקטוברפסט על סמך עצומה שחיבר הולנדי, באנגלית, ושחתמו עליה פחות מ-500 איש, חלקם כדי להשאיר תגובות אנטי-מוסלמיות. זה כל מה שיש לכם להגיד?", בחר ביסמוט להגיב במלים אלו: "צום קל".

* * *

העצומה באתר "Change", לא עברה את הרף המינימלי של חותמים

העצומה באתר "Change", לא עברה את הרף המינימלי של חותמים

הפרופיל של "מוראד אל-מוראדי" באתר "Change"

הפרופיל של "מוראד אל-מוראדי" באתר "Change"

כתב, פרשן ועורך חדשות החוץ של "ישראל היום" בועז ביסמוט (צילום: יונתן זינדל)

כתב, פרשן ועורך חדשות החוץ של "ישראל היום" בועז ביסמוט (צילום: יונתן זינדל)