לא לקנא בעורכי ספורט "מעריב", שתחילתה של סנסציה בישרה את סוף הדדליין שלהם. זה מה שקרה לספורט "מעריב" ביום רביעי בלילה, כשמכבי תל-אביב בכדורסל הודחה על-ידי אילת בחצי גמר הפלייאוף ובכך הפסידה את האליפות. המשחק הסתיים בשעה 23:00, ועל לוח הזמנים הנוקשה של הירידה לדפוס יכלו הקוראים ללמוד מהגיליון שהופץ למחרת.

בתחתית העמוד הראשי של "מעריב" התפרסמה מסגרת גדולה עם הכותרת "סנסציה בהיכל", שתי תמונות והפניה למדור הספורט. הקוראים שהפכו את העיתון לשער האחורי גילו כותרת גדולה שזעקה: "הלם!".

"לשפשף את העיניים ולא להאמין", תיארה כותרת המשנה בשער האחורי ושלחה את הקוראים לסיפור המלא בעמ' 30. ואכן, רובם מן הסתם שיפשפו עיניים בחוסר אמון לאחר שחיפושים בעמ' 30 גילו ידיעה קטנה של כ-100 מלה. זה מה ששווה "סנסציה אדירה" ו"רעידת אדמה בכדורסל הישראלי". מירב העניין באותה כפולה היה ההפסד של דייוויד בלאט וקליבלנד בסדרת גמר ה-NBA, שנידונה במשך כל יום האתמול והיתה הרבה פחות מסעירה מהסנסציה בתל-אביב.

ההתנהלות הזו מלמדת, כאמור, על הדדליין שמכתיב מועד הסגירה של העיתון, שבמקרים כאלה יכול רק להגדיל כותרות ותמונות, ללא פרשנות, הארות ובעצם שום ערך מוסף. מצד שני, אם זמני הסגירה ב"מעריב" כה נוקשים, איך זה שכמה ימים קודם לכן, בגמר ליגת האלופות בכדורגל שהסתיים קרוב לחצות, העיתון כן מתח את גבולות הדדליין שלו והעניק דיווח הולם?

ספורט "מעריב", שער אחורי

ספורט "מעריב", שער אחורי

עמוד 30 "מעריב",  חפש את הסנסציה

עמוד 30 "מעריב", חפש את הסנסציה

הסיקור הדל להחריד ש"מעריב" העניק להדחה של מכבי תל-אביב יכול ללמד כי עורכי העיתון ועורכי מדור הספורט נתפסו לא מוכנים. נראה כי הם לא שקלו ברצינות אפשרות של הפתעה במשחק, אחרת היו נערכים בהתאם: מוותרים על הכתבה הגדולה על הקשר הישראלי-רומני בכדורגל ומכינים שני בעלי טור עם אצבע קלה על המקלדת.

מתברר שדרמה ספורטיבית שנמשכת מעבר לשעה 22:30 היא כמעט חסרת ערך ב"מעריב". מומלץ מראש לקרוא עליה רק בעיתונים אחרים. לנפח תצלומים וכותרות זו עיתונות קטנה מאוד.

מה שלא עשו ב"מעריב" עשו באתר ערוץ הספורט, ובגדול. יותר מדי בגדול. מיד עם סיום המשחק ביד-אליהו פורסמה בערוץ הספורט ידיעה כי מעמדו של המאמן גיא גודס במכבי תל-אביב התערער. שעת פרסום הידיעה היתה 23:00. לעומת זאת, שעת פרסום הידיעה על המשחק ותוצאתו היתה 23:01. ללמדך כי קודם התערער מעמדו של גודס ולאחר מכן בא הדיווח על המשחק שגרם לכיסאו להתנדנד.

מעמדו התערער בערוץ הספורט (צילום מסך)

מעמדו התערער בערוץ הספורט (צילום מסך)

אפשר לנחש שבערוץ הספורט התכוננו מבעוד מועד לאפשרות שמכבי תנוצח והיו הראשונים לקפוץ על העגלה עם ידיעה שהוכנה מראש. התשובה לשאלה אם הידיעה היתה מבוססת על מקורות בקבוצה, או שהיתה משאלת לב של הכתב, או שמא ספקולציה, הגיעה כמעט מיד.

לרועי גלדסטון, שהיה חתום על הידיעה, ניתנה כעבור דקות מרגע הפרסום הזדמנות לחזק את גרסתו. הוא עלה לשידור באולפן "חדשות הספורט" כשמולו אחד הבעלים של הקבוצה, דייוויד פדרמן. גלדסטון שאל ארבע-חמש שאלות, אבל באף אחת מהן לא ביקש תגובה לעניין מעמדו של גודס בעקבות הכישלון. השאלה הקרובה ביותר היתה לגבי מידת אחריותו של המאמן. פדרמן הבין לבד לאן נושבת הרוח והקדים תרופה. "האדמה לא רועדת מתחת לגיא גודס", אמר.

חלפו כמה דקות, והפעם התייצב לראיון מול גלדסטון גודס עצמו. גם הפעם לא ניסה הכתב לברר אם לתחושתו של המאמן זהו סוף דרכו במועדון. במקום זאת הלך סחור-סחור ושאל לסיום: "האם גיא גודס מתחיל ממחר את מלאכת ההכנה לעונה הבאה?". גודס השיב בחיוב.

המסקנה העולה מההתנהלות הזו היא שמדובר בידיעת ספקולציה, שהיא תוצר של רפלקס עיתונאי מותנה: הקבוצה הפסידה במשחק חשוב – מיד עולה הציוץ המצופה. השחקנים עוד לא ירדו מהפרקט, והכתב כבר מהמר על ראשו של המאמן. העובדה שלא העז לעמת את הידיעה שלו עם הסוסים עצמם חשפה את גניבת הדעת.

חוכמת הנסתר של ynet

מכל חוכמות הבדיעבד של עיתונאים ופרשנים, ש"ידעו" שמכבי תל-אביב לא תזכה העונה באליפות ומשום מה בחרו שלא לשתף בכך עד כה את הקוראים והצופים, הידיעה ב-ynet התעלתה מעל כולם: "כרוניקה של הדחה ידועה מראש".

הכתבת יעל שחרור דיווחה: "העונה הזו של מכבי נראתה כך מההתחלה [...] הכתובת היתה על הקיר כבר בתצוגה מול נס-ציונה ברבע הגמר". כל הכבוד לאתר ולכתבת על חיזוי העתיד המזהיר. כמה חבל שבמהלך העונה העדיפו באתר לשדר מסרים אחרים למדי.

כרוניקה ידועה מראש ב-ynet

כרוניקה ידועה מראש ב-ynet

בידיעה על הניצחון השלישי של מכבי תל-אביב על נס-ציונה נכתב בכותרת המשנה ב-ynet: "ניצחון קליל". יעל שחרור כתבה שם: "למרות מצבת הישראלים הדלילה והכושר הלקוי, מכבי התאפסה על עצמה. במשחק השני ההבדל בין הקבוצות כבר היה ניכר, והערב הקבוצה העפילה לחצי גמר הפלייאוף [...] הניצחון שלה לא הוטל בספק".

לאחר שמכבי תל-אביב עלתה ל-0:2 מול אילת כתבה שחרור: "במכבי תל-אביב מקווים לסיים את סדרת חצי הגמר ביום רביעי הקרוב". ובידיעה אחרת: "הצהובים מקווים לרשום סוויפ". בחודש פברואר, אחרי הניצחון בגמר הגביע על הפועל ירושלים, כתבה: "הצהובים, שהרבה פרשנים טענו כי הפעם הם לא מגיעים פייבוריטים – סיפקו תשובה מוחצת על המגרש".

בשום שלב בסדרות הפלייאוף מול אילת ונס-ציונה, ולאורך העונה כולה בליגה, לא נשתלו בדיווחיה של שחרור רמזים או סימנים לכרוניקה הידועה מראש שהבליחה השבוע. הגיוני: שחרור אינה נביאה, וגם אחרי שמכבי תל-אביב הובילה בבטחה 0:2 מול אילת, היא מהאחרונות שהיו מהמרות שמכבי תל-אביב עשויה שלא לזכות.

לפרסם כמה שעות אחרי ההדחה שהיא צפויה, תוך הדגשה שאפשר היה לנחשה כבר מתחילת העונה, זו גבבה עיתונאית אוטומטית שנועדה לטמטם את הציבור.

מצב הארץ

ידיעת ספורט פותחת באתר "הארץ"

ידיעת ספורט פותחת באתר "הארץ"

הידיעה על הדחת מכבי תל-אביב בכדורסל מתואר האליפות תפסה כותרת ראשית באתר "הארץ". האם נרשם מהפך ברשת שוקן וחדשה ספורטיבית תהפוך מעתה לגיטימית כמו הצתת עצי זית של פלסטינים על-ידי מתנחלים? לאו דווקא. בעיתון שלמחרת מוקמה הידיעה בתחתית הדף הראשי, לעומת יתר העיתונים, שהעניקו לנושא מקום בולט בהרבה.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il