"ערוץ 7", אתר חדשות מסחרי המוחזק על-ידי תאגיד בינלאומי הרשום במקלט מס, פועל מתוך דירות ציבוריות שנועדו לצורכי מגורים של ישראלים שאינם יכולים לממן לעצמם דירה – כך גורס תחקיר שפירסם היום (12.10.14) העיתונאי איציק וולף באתר News1. על-פי התחקיר, משרדי קבוצת התקשורת המגזרית שוכנים בדירות של חברת הדיור הציבורי עמידר, המוגדרות על-ידי משרד השיכון ככאלה שנועדו למגורים בלבד. סוגיית הבעלות על הדירות עומדת במרכזו של מאבק משפטי שטרם הוכרע.

הרב זלמן ברוך מלמד. 19.6.12 (צילום: יונתן זינדל)

הרב זלמן ברוך מלמד, הסמכות הרוחנית העליונה ב"ערוץ 7" (צילום: יונתן זינדל)

האופן הבעייתי שבו מנהלת קבוצת התקשורת את כספיה, באמצעות רשת של עמותות ללא כוונות רווח שכמה מהן זוכות למימון ממשלתי, נחשף בשנה שעברה באתר "העין השביעית". כעת נראה כי ייתכן שלא רק כספי תרומות מימנו, באופן לא תקין, את החברה המסחרית המפעילה את "ערוץ 7", אלא גם נכסיה של עמידר, חברה ממשלתית הפועלת תחת משרד הבינוי והשיכון.

על-פי התחקיר שפורסם באתר News1, את הדירות שוכרת מעמידר עמותה המסונפת לישיבת בית-אל, בראשותו של הרב זלמן מלמד, הסמכות הרוחנית העליונה של "ערוץ 7". רעייתו, שולמית מלמד, מכהנת כמנהלת התוכן וכוח-האדם של האתר, ובנו, הרב אליעזר מלמד, הוא בעל טור בשבועון החינמי של קבוצת התקשורת, "בשבע".

"לפחות ארבע דירות בכניסה האמצעית של קומפלקס הדירות בכתובת מעגלי הראי"ה 25 [בבית-אל] משמשות את אולפני 'ערוץ 7' ואת משרדי האתר", מפרט בתחקיר איציק וולף, שבעבר עבד ב"ערוץ 7" ומתוקף זה שהה במתחם. "בקומה התחתונה מצוי משרדה של מנהלת האתר שולמית מלמד, אשתו של ראש הישיבה הגבוהה בבית-אל, זלמן מלמד. כמו כן, נבנה בסמוך למשרד אולפן שידור. בקומה השנייה נבנו אולפני שידור נוספים ותקליטייה גדולה. בקומה השלישית של המבנה מתנהלת פעילות אתר האינטרנט של הערוץ.

"דירה אחרת, בכניסה אחרת בקומפלקס הדירות במעגלי הראי"ה 25, משמשת את אתר האינטרנט של 'ערוץ 7' בשפה האנגלית. גם שם הוקם אולפן שידור והוצבו מחשבים רבים שמהם מתנהלת פעילות האתר. בעבר שימשה דירה אחרת באותה כניסה, בקומה העליונה, לפעילות האתר וכמשרד ששימש את האחראי לתקציבי הפרסום של האתר".

על-פי התחקיר, את השימוש בדירות שמהן פועל "ערוץ 7" מנהלת עמותה בשם "אגודת בית-מדרש סוכת עובדיה בית-אל ב'". תכליתה המוצהרת של עמותה זו היא אחזקה וניהול של מוסדות הישיבה בבית-אל, ובכלל זה השכרת דירות עבור משפחות האברכים.

בשנים האחרונות מנהלת העמותה מאבק משפטי מול חברת הדיור הציבורי סביב הבעלות על הדירות. לדברי וולף, במסגרת הסכם פשרה שגובש בין הצדדים רכשה העמותה מעמידר שבע דירות בסכום כולל של 1.75 מיליון שקל – והתחייבה לשלם דמי שכירות עבור השימוש ב-24 דירות נוספות, ובכללן הדירות שמהן מופעל "ערוץ 7". קביעתו מבוססת, בין היתר, על מסמך עדכני שקיבל ממשרד השיכון.

ככל הידוע, הסכם הפשרה לא הוגש לבית-המשפט, אולם אם אכן יאושר, הרי שנובע מכך כי דירות המושכרות על-ידי חברת עמידר לצורכי מגורים משמשות בפועל את הגוף המסחרי שמפעיל את "ערוץ 7". גם אם הסכם כזה אינו קיים, הרי שלפי גרסת משרד השיכון במחלוקת שבינו לבין העמותה, התוצאה זהה והאתר פועל בדירות שנועדו למגורים בלבד.

זהות בעליה של פירמידת החברות המפעילה את קבוצת אתרי "ערוץ 7" ואת השבועון "בשבע" נשמרת בסוד. ראשי הקבוצה ועובדיה מסרבים באופן עקבי להתייחס לזהותם של הבעלים ולהחלטה לרשום את החברה-האם, Holyland Holdings, באיי מרשל – מדינה המאפשרת לחברות הרשומות בה להימנע מחשיפת מידע בסיסי בנוגע למחזיקים בהן.

על אף ששמותיהם של שניים מהבעלים הרשומים בחברה הזרה המחזיקה ב"ערוץ 7", האזרחים האמריקאים משה גנץ ושילה סימנוביץ', נחשפו מוקדם יותר השנה על-ידי כתב "הארץ" חיים לוינסון – בשיחות עם "העין השביעית" סירבו השניים לאשר או להכחיש את הקשר בינם לקבוצת התקשורת. זהותם המוכחשת של הבעלים נדונה גם במסגרתה של תביעת דיבה שהוגשה בשנה שעברה נגד האתר ועורכיו, ושעודנה מתנהלת.

"ערוץ 7": אין תגובה

ב"ערוץ 7" סירבו למסור תגובה לכתבתו של איציק וולף. בשיחה עם "העין השביעית" סירב הרב זלמן מלמד למסור התייחסות כלשהי לדברים. גם באתר "ערוץ 7" בחרו שלא למסור תגובה.