רבות נכתב כאן על האינטרסים הסמויים המניעים מהלכים גדולים בעיתונות, ובמיוחד ב"ישראל היום" וב"ידיעות אחרונות". אולם מעבר להטיה הטבועה, המסיבית, זו הגוררת כותרות ראשיות וקמפיינים עיתונאיים, יש בצה טובענית ויומיומית של אחיזת עיניים ושימוש לרעה בדפי העיתון על-ידי בעליו ושליחיו. הנה, למשל, יום רגיל ב"ידיעות אחרונות".

"זמנים מודרניים", מוסף שבועי ותיק המצורף ל"ידיעות אחרונות", מקדיש היום כתבה לספר, רומן ביכורים "שעלילתו בדיונית עם יסודות אוטוביוגרפיים", כפי שמגדירה אותו הכתבת, שיר-לי גולן, שגם מראיינת את הסופרת הטרייה – ענת לב-אדלר. גם בעיתונות ימינו, שבה "גילוי נאות" מכשיר כל קידום מכירות וניגוד אינטרסים, גילוי העריות המשולש שמציגים היום ב"ידיעות אחרונות" בוטה במיוחד. המרואיינת שספרה זוכה לחשיפה עיתונאית, נכתב בכתבה הנפרשת על פני שני עמודים, היא לא רק הבוסית של המראיינת, אלא גם עורכת בעיתון שבו מתפרסמת הכתבה, שהבעלים שלו הוא גם הבעלים של הוצאת הספרים שבה יוצא הספר לאור. כן: ענת לב-אדלר היא עורכת ב"ידיעות אחרונות", ולא סתם עורכת, אלא העורכת הישירה של שיר-לי גולן, והספר שלה יוצא לאור בהוצאת ידיעות-ספרים.

כאמור, פרסום ואינטרסים סמויים נחשבים כשרים זה מכבר כשמצורף להם "גילוי נאות", והם נפוצים גם בלעדיו. עזות המצח של הראיון היום ב"זמנים מודרניים" היא כבר מגוחכת ממש, אבל גם בלעדיו "ידיעות אחרונות" הוא היום, כבכל יום, מדגרה של יחסים שלא כדרך הטבע עם הקוראים.

"זמנים מודרניים", 7.8.13

"זמנים מודרניים", 7.8.13

רק בכפולה הפותחת של אותו מוסף מתפרסמת המלצה בליווי תמונה לספר חדש, שיצא, כמובן, בהוצאת ידיעות-ספרים. אי-אפשר היה לוותר על קידומו הבולט בעיתון, משום שהוא מוקדש לתכנים חשובים וחד-פעמיים: "הוראות ברורות לציפורניים מאוירות" (וגם נכתב בידי "עיתונאית לשעבר"!). למעשה שער המוסף עצמו מוקדש לראיון קידום מכירות מפרגן וחנפני עם דוגמנית. הדוגמנית חתומה בסוכנות ADD. הסוכנות שייכת לירון ליכטנשטיין. ליכטנשטיין נשוי להדס מוזס, שגם מכהנת בתפקיד ניהולי בסוכנות. מוזס היא גם בתו של ארנון מוזס, הבעלים והעורך האחראי של "ידיעות אחרונות".

עוד ב"ידיעות אחרונות": גם היום מופיעה בעמוד הפותח של המוסף היומי, "24 שעות", מודעה בדמות ידיעה לארגון הפילנתרופי הקרן-לידידות. האייטם הסדרתי והחתום על-ידי כתב מערכת תופס את חלק הארי של שול ימין של הדף ומוקדש כל פעם לאזרח ותיק אחר הזוכה לכך שתמונתו, נתוני ביוגרפיה בסיסיים וציטוט קצר שלו יופיעו לצד הלוגו של הקרן ושל העיתון. לאייטם לא מצורפת הערה מקובלת – כגון הסימון "מדור פרסומי" – שתבהיר אם מדובר בתוכן עיתונאי עצמאי או כזה שנקנה על-ידי גורם חיצוני.

זה אינו המופע היחיד של הקרן-לידידות בעיתון. ידיעה בעמ' 24 בקונטרס החדשות, מאת ירון קלנר, מוכתרת בכותרת "הקרן לידידות למען הקשישים". הידיעה המפרגנת מלווה בלוגו של הקרן ושל העיתון. גם לידיעה לא מצורף גילוי אם הסיבה לפרסומה היא כסף שהועבר מהקרן לעיתון (שאלה מעניינת לא פחות היא – אם אכן שילמה הקרן ל"ידיעות" עבור הסיקור המפרגן – מדוע עמותת צדקה מוציאה ממון רב כדי להאדיר את שמה ושם מנהליה בעיתון יומי?).

גם היום מתפרסמת לקראת סוף המוסף כפולת עמודים בנושאי "החופש הגדול", המקדמת פרויקט של משרד החינוך שתמורתו הועברו לעיתון לפחות מיליון שקל.

"24 שעות", 7.8.13

"24 שעות", 7.8.13

האייטם המרכזי בכפולה הסוגרת את המוסף היומי, בעמוד חדשות הבידור "שעות אחרונות", מוקדש לשחקן בשם איימוס איינו, המקדם הצגה חדשה שהוא משתתף בה (עילת הכתבה היא צבע עורו של איינו). לפי גוגל, השחקן מיוצג על-ידי סוכנות ADD. האייטם, שחתום עליו יואב בירנברג, זוכה גם לקידום משער העיתון.

ובחזרה ל"זמנים מודרניים": האייטם המרכזי בעמ' 6 מוקדש למשרד הפרסום אנדרומדיה. זהו משרד שיש בו "אווירה משפחתית וביתית" ו"הרגשה ביתית ונוחה". לפי אתר החברה, המשרד עובד גם עם זרוע התוכן של "ידיעות אחרונות" וגם עם זרוע הפרסום, ככל שאלו עדיין נפרדות.

במוסף "ממון": אחד מארבעת האייטמים בשולי עמ' 4 של המוסף הכלכלי מוקדש למיזם מסחרי של אתר ynet המיועד לסטודנטים. ynet הוא, כמובן, החבר המרכזי בזרוע המקוונת של קבוצת "ידיעות אחרונות".

העמוד האחורי של קונטרס החדשות עצמו מוקדש לפרויקט מוזיקלי חדש של הזמר עברי לידר. לידר אינו מיוצג על-ידי חתנו של מוזס, אבל "ידיעות אחרונות" משתף פעולה עם ההפקה: הידיעה, של רז שכניק, מפרגנת מאוד, מקדמת את ההופעות הקרובות של לידר ואף מציעה לקוראי העיתון "להאזין ראשונים לשלושה שירים מהאלבום". לא מצוין בידיעה אם שיתוף הפעולה הוא מסחרי.

עוד יום ב"ידיעות אחרונות".

מתוך סקירת העיתונות היומית, 7.8.13