אודליה מינס, שמונתה לממלאת מקום יו"ר מועצת הרשות השנייה, תהיה נטולת סמכות במועצה בימים הקרובים, וזאת בשל איחור במתן תגובת המדינה לעתירה נגד המינוי.

המדינה היתה אמורה להגיש תגובה מקדמית לעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מינס עד ל-21.8 וביקשה ארכה קצרה עד לבוקר ה-23.8. ואולם, גם במועד זה לא הגישה המדינה את תגובתה וביקשה ארכה נוספת, הפעם ארוכה בהרבה, עד ה-29.8. כדי לקבל את הסכמת העותרת הודיעה מראש המדינה כי עד הגשת התגובה המקדמית לא יהיו בידי מינס הסמכויות הנתונות לממלא מקום יו"ר מועצת הרשות השנייה, ובכלל זה לא תוכל מינס לכנס את המועצה ולא תקבל החלטות.

בתחילת החודש אישרה הממשלה את מינויה של מינס לתפקיד, לאחר שהיו"ר עדן בר-טל התפטר במפתיע, ככל הנראה בשל קיצוץ בשכרו. ההחלטה התקבלה למרות שד"ר מינס, חברת מועצת הרשות השנייה, חסרה את הניסיון הניהולי הנדרש על מנת להתמנות לתפקיד, למרות שבין חברי המועצה ישנם מספר חברים שעומדים בתנאי הסף, למרות שהנושא כלל לא היה על סדר היום של ישיבת הממשלה, למרות חוות דעת של היועצת המשפטית של משרד התקשורת כי המינוי אינו קביל ולמרות שהייעוץ המשפטי לממשלה הזהיר במהלך הישיבה אזהרה דומה.

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו היא הגוף המפקח על הטלוויזיה והרדיו המסחריים, והממשלה מנסה מאז היבחרה להשתלט עליה במסגרת ניסיונות ההשתלטות הכלליים על התקשורת. שר התקשורת שלמה קרעי ניסה להעביר בשנה שעברה חוק המבטל את הרשות השנייה, ומקים במקומה רשות פוליטית שהוא ישלוט בה. החוק נגנז עקב ביקורת חסרת תקדים אולם קרעי הבטיח לשוב ולקדמו.

בעקבות החלטת הממשלה על המינוי הודיע הייעוץ המשפטי לממשלה לשר קרעי כי המינוי בטל, משום שמינס אינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד. השר קרעי התעקש כי המינוי "תקף ופורסם כדין" אך הייעוץ המשפטי הבהיר כי בניגוד לעמדת השר, גם הממשלה כפופה לחוקים שהיא מחוקקת. קרעי שב ופירסם תגובה שוללת, אם כי הודה שבית-המשפט יכול לבטל את החלטת הממשלה.

התנועה לאיכות השלטון עתרה נגד השר קרעי, הממשלה, היועמ"ש, הרשות השנייה ומינס עצמה. בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין אליעד שרגא, אריאל ברזילי ואורי הס, נטען כי ההחלטה למנות את מינס התקבלה על אף שאינה עומדת בתנאים שנקבעו בחוק הרשות השנייה וחוק החברות הממשלתיות; כי אישור הממשלה את המינוי נעשה ללא עבודת מטה מקצועי ולאחר שהוצג לשרים "מצג שווא בדבר היעדר מועמדים כשירים לתפקיד"; וכל זאת תוך "התעלמות בוטה ומתריסה מעמדתם המחייבת" של היועצת המשפטית של משרד התקשורת, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית לממשלה עצמה.

מינס טוענת בתגובה מקדמית מטעמה, באמצעות עורכי הדין ד"ר יעקב בן שמש ואפי מיכאלי, כי אין מקום להתחשב בתנאי הכשירות הנדרשים למינוי יו"ר קבוע כשבאים לדון במינוי יו"ר זמני. "תנאי הכשירות היחיד בנסיבות אלה הוא היותו של ממלא המקום חבר מועצת הרשות השנייה", טוענת מינס.

ממילא, מוסיפה חברת המועצה, היא עומדת גם בקריטריונים להתמנות למינוי קבוע. לדבריה, יש לה הניסיון הדרוש מתוקף היותה יו"ר ועד מנהל באגודה שיתופית קריית נטפים וכן מעצם נסיונה כחברת מועצת הרשות השנייה. לעמדה זו עשויה להיות חשיבות בהמשך הדרך, שכן לאחרונה נקב השר קרעי בשמה של מינס כאחת המועמדות שלו למינוי קבע בראשות מועצת הרשות השנייה.

ברשות השנייה מדגישים בתגובה מקדמית מטעמם, באמצעות עורכי-הדין עופר קולנדר, אסף הדני ואלעד יוסף כץ, כי הרשות ממילא לא היתה ולא היתה אמורה להיות מעורבת בהליך המינוי של מינס. לצד זאת טוענים ברשות השנייה כי יש חשיבות "בשמירה על רציפות תפקודית של פעילות מועצת הרשות השנייה".

משום כך, מוסיפה הרשות את המובן מאליו, יש צורך ביו"ר או ממלא מקום יו"ר למועצה. "שיקול זה גם כן צריך להילקח במסגרת כלל השיקולים הצריכים להישקל בעת בחינת העתירה והבקשה לצו ביניים", נטען בתגובת הרשות. מינויה של מינס, הוותיקה ביותר מבין חברי המועצה, "יאפשר את רציפות הפעילות של המועצה באופן מיטבי".

לעמדה זו הצטרפה גם עמותת הצלחה, בבקשה שהגישה להצטרפות לעתירה כ"ידיד בית המשפט".

בהצלחה טוענים, באמצעות עו"ד אלעד מן (לשעבר יו"ר "העין השביעית"), כי אמנם ישנה מחויבות של הממשלה להישמע להנחיות וקביעות היועמ"ש, וכי אכן יש צורך לעמוד בתנאי הסף הקבועים בחוק למינוי קבע של יו"ר מועצת הרשות השנייה. ואולם, מדגישים בעמותת הצלחה, אין הדבר נכון בנוגע למינוי זמני של ממלא מקום יו"ר המועצה. שם קובע החוק כי ממלא המקום יבוא מבין שורות המועצה, ותו לא.

ממילא, טוענים בעמותת הצלחה, למיטב ידיעתה "ולאחר בדיקות שערכה בעניין, ובניגוד לאמור בעתירה, ככל הנראה ממילא אין ארבעה מועמדים מבין חברי המועצה העומדים בתנאי הכשירות למשרת יו"ר קבוע ואף אם קיימים מועמדים כלשהם כאלה מלבד המשיבה 5 [מינס], הם אינם מעוניינים מסיבותיהם, להתמנות לתפקיד ממלא המקום הזמני".

אם יתקבלו דרישות היועמ"ש והתנועה לאיכות השלטון, מזהירים בעמותת הצלחה, הדיונים במועצת הרשות השנייה ינוהלו בידי מינויים זמניים שיתחלפו מדי ישיבה כך שיקשה עליה לתפקד.

לגבי מינס, מעירים בעמותת הצלחה, היא "אחד הגורמים הבקיאים, מנוסים ומקצועיים יותר במערך הפעולה של הרשות ובמועצה, גם במקרים שהמבקשת אינה שותפה לעמדותיה. משכך, אין ספק שמבין חברי המועצה, המשיבה 5 היא גורם מתאים למינוי הזמני".

34680-08-24

* * *

לקריאת תגובת הרשות השנייה

להורדת הקובץ (PDF, 1.38MB)

לקריאת תגובת מינס

להורדת הקובץ (PDF, 1.68MB)

לקריאת בקשת הצלחה

להורדת הקובץ (PDF, 6.02MB)