ערוץ היוטיוב החרד"לי "טוב אקטואליה יהודית" מחפש משקיע עקב קשיים כלכליים, כך הודיע מנכ"ל הערוץ בראיון עם המנחה אלעזר שטורם ששודר ב"טוב". "ערוץ טוב" הוקם ב-2022 ויש לו קרוב ל-90 אלף מנויים. בין תכניו ניתן למצוא קריאות לרצח עם ותיאוריות קשר בנוגע לטבח 7 באוקטובר והמחאה נגד ההפיכה המשטרית. הגורם הדומיננטי ב"טוב" הוא ישראל זעירא, יזם נדל"ן דתי-לאומי, ממקימי ערוץ 14 והמיזם האנטי-חילוני "ראש יהודי".

"האם השמועות שערוץ TOV עומד להיסגר נכונות?", שאלה כותרת קליקבייט שפורסמה אמש (2.3) בערוץ. המנכ"ל והעורך הראשי טל ברקאי, בראיון ל"טוב", הכחיש את ה"שמועות" על כך שהערוץ עומד להיסגר, אך הודיע שמממניו מחפשים משקיעים בשל העלויות הגבוהות של הפעלת הערוץ וקשיים כלכליים שנגרמו כתוצאה מדיווחים על תכניו הקיצוניים. לפי ברקאי, אלו הביאו למיעוט מפרסמים וחסימה של תכני הערוץ ברשתות החברתיות.

ברקאי התלונן על "כוחות", בהם אתר "העין השביעית", תוכנית הטלוויזיה "הצינור" ורביב דרוקר, שמנהלים נגד הערוץ המקוון "התקפות מטורפות", כהגדרתו, שכוללות "כינויי גנאי" ו"תחקירים". "בזמן האחרון זה ממש-ממש מתחיל להשפיע על מפרסמים, ובחסימות שאנחנו מקבלים ברשתות החברתיות", טען המנכ"ל.

הדוגמה העיקרית שהציגו המנכ"ל ברקאי והמגיש שטורם היא הראיונות הקבועים שערכו עם הפרשן יליד איראן אליהו יוסיאן. "יוטיוב חוסם תכנים עם יוסיאן. כל פעם שאנחנו מעלים תוכן איתו – צ'אק. חסימה, חסימה, חסימה", טען ברקאי. "סגרו לו הרבה מאוד דברים, את ה'ויקיפדיה', לא מזמינים אותו להרצאות, מאיימים עליו, עושים לו הרבה מאוד טרור".

יוטיוב אכן חסמה כמה מהסרטונים של יוסיאן ו"ערוץ טוב", כמו למשל זה שנשא את הכותרת "אליהו יוסיאן: 'אשה, תינוק, האויב הוא כל עזה!'". ברקאי ושטורם לא התייחסו לכך שיוסיאן קורא לצה"ל לבצע רצח עם בפלסטינים ומתייחס לחילונים ול"פרוגרסיבים" כאל מחלה שצריך למגר. ברקאי הוסיף שעקב חסימת התכנים הקיצוניים, ב"ערוץ טוב" מתכוונים לפתח פלטפורמה סגורה שבה ניתן יהיה לפרסם מסרים כאלה בלי להיות תלויים ב"כוחות חיצוניים".

טל ברקאי (צילום מסך)

טל ברקאי, המנכ"ל והעורך הראשי של "ערוץ טוב" (צילום מסך)

מודל ההפעלה של "ערוץ טוב" חריג בנוף של כלי התקשורת בישראל. גוף התקשורת מוחזק באופן רשמי על-ידי מוריה זעירא, אשתו של ישראל זעירא. ההערכות בשוק הן שעד כה זעירא מימן את פעילותו. במקביל, הנהלת "ערוץ טוב" מנסה למכור פרסומות, אך בהצלחה מוגבלת מאוד. חלק ניכר מהבאנרים באתר "טוב" משמשים לפרסום עצמי או קידום מיזמי נדל"ן של זעירא, וכעת כאמור מעידים שם על קשיים בגיוס מפרסמים.

במקביל, מגישי "ערוץ טוב" מריצים בחודשים האחרונים קמפיין מימון המונים שקורא לצופים לתרום לו. בתחקיר שהתפרסם באתר "העין השביעית" הוסבר שמנגנון המימון הזה עשוי להיות בלתי חוקי: "ערוץ טוב" מופעל על-ידי חברה מסחרית, ואילו ה"תרומות" גויסו באמצעות עמותה שהקים זעירא בעבר. החוק בישראל אוסר על עמותות לתמוך כלכלית במיזמים מסחריים חיצוניים, משום שהמעשה מעלה חשש לניצול לרעה של הטבות המס שחלות עליהן.

בסדרת כתבות תחקיר של "העין השביעית" נחשף בעבר כיצד "ערוץ 7" גייס כך 55 מיליון שקל תוך הסתרת מקור הכסף. חקירה שנפתחה ברשם העמותות נגד "עמותת ידידי ערוץ 7" הובילה לפירוק העמותה וחסימת אפיק המימון. זעירא, בשיחה איתו, טען שהמקרה של "ערוץ טוב" שונה בתכלית. לדבריו, הכסף שגויס בקמפיין כלל לא הועבר לחברה שמפעילה את "ערוץ טוב". זעירא הוסיף שלפני השקת הקמפיין דאג לפרוש מתפקידו בעמותה שאליה הגיעו כספי התרומות.