השנה הכאוטית של המלחמה בעזה וההפיכה המשטרית האיצה את תהליך החדירה של שחקנים חדשים לענף התקשורת הישראלי. מקרב המצטרפים הטריים, אחד הבולטים הוא "טוב", ערוץ "אקטואליה יהודית" שמנסה לעקוף את ערוץ 14 הביביסטי מימין, או מלמטה – תלוי בנקודת המבט. מפיצי הסתה ותיאוריות קשר שהתבררו כקיצוניים מדי עבור ערוץ 14 הוזמנו לערוץ "טוב" כדי להמשיך להפיץ בו את משנתם. בהזדמנויות אחרות הערוץ מנסה להצדיק את שמו כשהוא כופה על האקטואליה הישראלית נקודת מבט משיחית.

הפורמט בסיסי: אולפן קטן עם מגישים מתחלפים שמראיינים אורחים, לעתים קרובות בשיחות וידיאו רצופות תקלות טכניות. הסרטונים משודרים ביוטיוב ומשובצים באתר האינטרנט של הערוץ. כך, באמתלה של ראיונות שבסך הכל מגישים דברים מפי אומרם, מופצים בערוץ "טוב" שקרים על ישראלים שבגדו באחיהם ושיתפו פעולה עם טבח 7 באוקטובר, לצד טענות חסרות שחר על "השמאל הרדיקלי" בארץ שממומן על-ידי קטאר ואיראן, ועל כך שהטבח הוא חלק מ"תוכנית אלוהית" להענשת ישראל על המחאה נגד ההפיכה המשטרית.

אחד המרואיינים הקבועים בערוץ הוא אליהו יוסיאן, פונדמנטליסט יליד איראן שהתמצב כאחד הקולות התקשורתיים הקיצוניים במלחמה, עם קריאות להשמדה עיוורת של עזתים והפיכת ישראל למדינת הלכה ספרטנית. מרואיינים ומראיינים אחרים מגיעים מהספקטרום הביביסטי. בימים הראשונים שלאחר הטבח, חלקם יצאו בהודעות "התפכחות" וניסו להסתייג מראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהפך לרגע מקוסם פוליטי לסחורה רעילה. אחרים דילגו על שלב ההתפכחות והמשיכו להסיט את האש מנתניהו ולתקוף את מבקריו כפי שעשו לפני המלחמה.

לערוץ היוטיוב של "טוב" יש כיום קרוב ל-90 אלף מנויים. לפי פרסומים עצמיים של הערוץ, מדי חודש נרשמות בו קרוב ל-3 מיליון צפיות, או 12 מיליון – המספר משתנה מפרסום לפרסום ללא הסבר. בעמוד שיווקי שנועד למשוך מפרסמים מתגאים שם שהקהל של "טוב" הוא "קהל אינטלקטואלי, לאומי ושורשי" שפיתח "הרגלי צפייה חוזרים וממושכים, עם מעורבות גבוהה". למפרסמים מוסבר ש"פרסום ב-Tov הוא פרסום אידיאולוגי, שתומך ועוזר לנו להפיץ את הבשורה של הערוץ בארץ ובעולם!".

בינתיים התוצאה דלה: בערוץ "טוב" כמעט אין פרסומות, ואלו שיש נרכשו על-ידי מפרסמים קטנים עם תקציבי פרסום מוגבלים.

בעל הבית של "טוב" הוא ישראל זעירא, איש נדל"ן מהמגזר הדתי-לאומי שעלה לכותרות מעט לפני המלחמה כשעמותת הדתה שבראשה הוא עומד, "ראש יהודי", ערכה תפילת יום כיפור בכיכר דיזנגוף תוך הפרדה בין גברים ונשים, בניגוד לחוק העירוני. התפילה עוררה מחאה שהידרדרה לעימותים בין תושבי המקום למתפללים. זעירא עצמו מתגורר עם משפחתו במרכז תל-אביב בחלל שנועד לשמש בית-כנסת, שאליו עבר מההתנחלות מעלה-חבר. הוא מוביל "גרעין תורני" שחבריו חיים בעיר ועוסקים בהטפה דתית.

בראיונות, זעירא מרבה להפיץ מסרים של קירוב לבבות בין חילונים לדתיים. הוא קורא לשכניו התל-אביבים להגיע לפעילויות של "ראש יהודי" ולהיווכח שהמפלצת לא כה נוראה, ומבטיח שגם אם יהיה בישראל רוב דתי – זכויות הפרט של החילונים עדיין יישמרו (אך הפרהסיה, הוא מעיר, תשתנה גם תשתנה בהתאם להרכב הדמוגרפי החדש). את מי שמחו נגד התפילה ביום כיפור האחרון כינה זעירא "טובים ומתוקים", וטען שהם כנראה הוסתו על-ידי ארגון רדיקלי.

למרות האופי האידיאולוגי של "טוב", מבחינת מבנה האחזקות של זעירא, הערוץ הוא חלק מעסקיו המסחריים, שמרוכזים בקבוצת הנדל"ן "באמונה". הגוף שמפעיל את ערוץ "טוב" הוא חברה בע"מ בשם "טוב אקטואליה קלינקום", שמוחזקת על-ידי חברה אחרת: "באמונה – דיור לציבור הדתי-לאומי". בכל המניות של חברה זו מחזיקה מוריה זעירא, אשתו של ישראל זעירא – פרט שהופך אותה לבעלת הבית הרשמית והיחידה של ערוץ "טוב". בשאר עסקי הנדל"ן שלו מחזיק זעירא בעצמו.

כיכר דיזנגוף בתל-אביב ביום כיפור 2023: תל-אביבים חילונים מתעמתים עם דתיים שמקיימים תפילה בהפרדה. 25.9.2023 (צילום: איתי רון)

כיכר דיזנגוף בתל-אביב ביום כיפור 2023: תל-אביבים חילונים מתעמתים עם דתיים שמקיימים תפילה בהפרדה באירוע של "ראש יהודי" (צילום: איתי רון)

במקביל לנסיונות להפעיל את "טוב" כגוף מסחרי, פעילות הערוץ מסתייעת גם בתרומות. לא מדובר בפרט שולי. כפי שיוסבר בהמשך, ערבוב כזה עשוי להיות בלתי חוקי ולגרור סנקציות על מגייסי הכספים – כפי שכבר קרה בעבר עם עמותה שהזרימה עשרות מיליוני שקלים למען גוף תקשורת אחר מהמגזר הדתי-לאומי, "ערוץ 7". זעירא, יצוין כבר עכשיו, דוחה את האפשרות הזאת ומצהיר שההתנהלות הכלכלית של ערוץ "טוב" כשרה וכלל לא מזכירה את המקרה של "ערוץ 7".

קמפיין ההתרמה של "טוב" הושק שבועות אחדים לאחר פרוץ המלחמה. בסרטוני הראיונות של הערוץ שובצו תשדירים קצרים שקראו לצופים להיכנס לאתר "טוב" ולתרום כסף כחלק ממאמץ ההסברה הלאומי.

הקמפיין הסתייע בכוכבי השעה שהפכו לבני בית בערוץ. בסרטון אחד הופיע האלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות החיילים שהתרעותיו על כשלי עומק בצה"ל קיבלו משנה תוקף במחדל שאִפשר את הטבח. "הערוץ המוביל בתחום של העיסוק בביטחון הלאומי זה ערוץ 'טוב'. אתם הערוץ שעבד על כך בצורה שראויה לכל שבח", אומר בריק בקטע שמככב בסרטוני גיוס הכספים.

"התריע אצלנו". האלוף במיל' יצחק בריק, מתוך תשדיר התרמה לערוץ "טוב" (צילום מסך)

האלוף במיל' יצחק בריק, מתוך תשדיר התרמה לערוץ "טוב" (צילום מסך)

בסרטון אחר צצה דמותו של צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 ומרואיין קבוע ב"טוב", בסינק שהוצא מהקשרו כך שישתמע שיחזקאלי ממליץ על הערוץ לצופים דוברי ערבית.

"למה צריך את ערוץ Tov?", נכתב בכתובית שהתנוססה על גבי סרטון שלישי. התשובה ניתנה מפי אליהו יוסיאן: "אין נרטיב חד וברור שדומה ל'אקטואליה יהודית', שבא ושם את הכל חד וחלק על השולחן – למה אנחנו פה, ואיך אנחנו חייבים להיות כדי לשרוד במזרח התיכון. ארור יהיה המערביזציה, שמנתק את האומה היהודית מניתוח בריא. אני אישית מוכן לתרום כמה שאני יכול".

לתורמים הפוטנציאליים נמסר שהכסף דרוש כדי לתרגם את תכני הערוץ לאנגלית ולשפות נוספות, וכך "לפרוץ את גבולות הארץ ולהגיע לתפוצות". "דיבור יהודי אינטלקטואלי עמוק, שלא חושש להגיד את האמת, להסביר ולפרשן אותה עם מיטב המומחים, יכול לגרום לשינוי אמיתי בתודעת הקהל העולמית, שמוצפת בתוכן שקרי ושטחי", הסבירו ב"טוב". "מדובר בפרויקט יקר שדורש השקעה רבה, ואנחנו צריכים את התרומה שלכם כדי להצליח במשימה הכי חשובה שיש לעם הנצח. לנצחַ!".

המגיש מיכאל וילנסקי מראיין את גדי טאוב במסגרת שידורי ערוץ "טוב" בשפה האנגלית (צילום מסך)

המגיש מיכאל וילנסקי מראיין את גדי טאוב במסגרת שידורי ערוץ "טוב" בשפה האנגלית (צילום מסך)

ההבטחה מומשה: עם השקת קמפיין ההתרמה החלו לעלות ליוטיוב מדי יום קטעי ראיונות בדיבוב לאנגלית. לצדם עלו גם ראיונות שנערכו מראש באנגלית, רוסית וצרפתית. כמה מהמראיינים הם אותם מגישים שמככבים בשידורים בשפה העברית: מיכאל וילנסקי, פעיל רשת דובר רוסית שהתנדב בעבר בצוות הדיגיטל של ח"כ שמחה רוטמן; עסקן התקשורת זיו מאור, נציג היקום הביביסטי; איש החינוך הקוקיסט יצחק זאגא; וללי דרעי, שהיתה ראש המטה של גלית דיסטל-אטבריאן בתקופתה כשרת ההסברה.

ההצלחה בינתיים מוגבלת: רוב הסרטונים בערוץ היוטיוב הלועזי של "טוב" זכו לכמה עשרות או מאות צפיות. המצליח שבהם, ראיון עם יוסיאן שדובב משום מה בקול נשי, גרף קרוב ל-8,000 צפיות אף שעלה לרשת בתחילת נובמבר 2023.

מי שהשתכנע ותרם ל"טוב" אולי הופתע לגלות שאת הקבלה לא הוציאה החברה שמפעילה את הערוץ. הקבלות על תרומות בכרטיס אשראי נושאות את השם "עמותת אורות", וחלק ממי שתרמו באמצעות אפליקציית "ביט" קיבלו חיווי שלפיו הכסף הועבר בכלל ל"ישראל זעירא". זעירא, בתגובה שהעביר, מצהיר שמדובר במגבלה טכנית של האפליקציה ושהכסף לא מגיע לכיסו. אחרים קיבלו קבלות שלפיהן הכסף הועבר לגוף בשם "טוב טלוויזיה יהודית, המכללה הווירטואלית", שהוצג כמלכ"ר שמספרו זהה לזה של עמותת "אורות".

הפרשן אליהו יוסיאן, מתוך תשדיר התרמה לערוץ "טוב" (צילום מסך)

הפרשן אליהו יוסיאן, מתוך תשדיר התרמה לערוץ "טוב" (צילום מסך)

את עמותת "אורות" הקים זעירא ב-2014 כדי לנהל פרויקט תוכן שקדם לערוץ "טוב": ערוץ "אורות". תכניו של ערוץ "אורות" שודרו ביוטיוב, באתר שמאז כבר ירד מהרשת, וגם כפרסומות סמויות ששובצו באתר ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות" תמורת 130 אלף שקל בשנה. המיזם הופעל בתחילה על-ידי עמותת "ראש יהודי". לאחר מכן עבר לניהולה של עמותת "אורות" – אולם המימון הגיע מתקציב "ראש יהודי", וגם מעסקי הנדל"ן של זעירא.

זעירא הוא אחד ממייסדי עמותת "אורות", ולפי מסמכיה כיהן בה כחבר ועד מאז הקמתה. בתגובה שהעביר מסר זעירא שכיום הוא כבר לא חבר בעמותה, וצירף צילום של מסמך שלפיו התפטר מחברותו בה ב-16 באוקטובר 2023, במקביל להחלטה על יציאה לקמפיין ההתרמה. לפי המסמך, המחליף של זעירא בעמותה הוא אלעזר שטורם, מהמגישים הראשיים של ערוץ "טוב".

בתחילת 2022 הוקם ערוץ "טוב" ותפס את מקומו של ערוץ "אורות". הוא ירש את הנכסים המקוונים של "אורות" – ערוץ יוטיוב ועמוד פייסבוק – וגם את האוריינטציה החרד"לית, עם טוויסט פוליטי שהתחבר לביביזם ובהמשך גם להפיכה המשטרית. ניהול הערוץ, כאמור, יצא מידי עמותת "אורות" והועבר לחברת "טוב אקטואליה קלינקום", שקודם לכן שימשה להפעלת מיזם תוכן מצונזר כושל וקצר ימים. מנהל העמותה, איש טלוויזיה חוזר בתשובה בשם טל ברקאי, מונה למנכ"ל ערוץ "טוב".

"אנחנו מאוד זהירים"

חברה מסחרית שפונה לציבור ומבקשת "תרומות" עדיין נדרשת לשלם מסים על הכסף שהתקבל, בדומה לכל הכנסה אחרת – וה"תורמים" אינם רשאים לזקוף את התשלום לשם קבלת הטבות מס. לצד זה, החוק הישראלי אוסר על שימוש בעמותות כדי לגייס כסף למיזמים מסחריים חיצוניים.

מתוקף "חוק העמותות", שמגדיר עמותות כגופים ללא כוונות רווח, רשות המסים רשאית להעניק להן הטבות מס שאינן חלות על גופים עסקיים – למשל, פטור מתשלום מע"מ ומס הכנסה. כדי למנוע ניצול לרעה של הטבות המס נאסר על עמותות לשמש צינור להזרמת כספים למטרות מסחריות. כמו כן נאסר עליהן לחלק רווחים או הטבות כלכליות לחברי העמותה.

סדרת כתבות תחקיר שפורסמה בעבר באתר "העין השביעית" חשפה שימוש פסול בְעמותה למימון פעילותו של גוף תקשורת אחר המזוהה עם הימין הקיצוני: "ערוץ 7". גוף התקשורת שהחל את דרכו כתחנת רדיו פיראטית והפך בהמשך לאתר חדשות שוקק גייס 55 מיליון שקל באמצעות "עמותת ידידים", והזרים את הכסף לחברה המסחרית שמפעילה את האתר. זהותם של בעלי החברה הוסתרה באמצעות שימוש בחברה שנרשמה באיי מרשל. חקירה שנפתחה ברשם העמותות הובילה לפירוק העמותה וחסימת אפיק המימון.

זיו מאור, ממנחי ערוץ "טוב", בתשדיר התרמה למען הערוץ. 2023 (צילום מסך)

זיו מאור, ממנחי ערוץ "טוב", בתשדיר התרמה למען הערוץ (צילום מסך)

אם לשפוט על-פי הפרסומים העצמיים של ערוץ "טוב", דבר דומה קורה גם שם: עמותת "אורות" של זעירא מגייסת כסף מתורמים, ומשתמשת בו כדי לסייע בהפצת התוכן של החברה המסחרית שמפעילה את "טוב".

ואולם, ישראל זעירא מכחיש בתוקף. לטענתו, אין מקום להשוואה בין שיטת המימון האסורה שהתגלתה ב"ערוץ 7" וקמפיין ההתרמה של "טוב". "אין שקל שעובר בין החברה לעמותה, ומעולם לא היה. אנחנו מאוד זהירים בדבר הזה", הוא אומר בשיחה עם "העין השביעית". זעירא נשאל כמה כסף גויס עד כה, אך סירב להשיב לשאלה.

העמותה מתרימה כסף למען הערוץ, ולא מעבירה אותו לערוץ? איך זה מתיישב?

זעירא: "אנחנו לא העברנו כספים אף פעם, גם לפני השאלה שלך. העמותה עצמה, בתוך הערוץ, יש לה תכנים שהיא עושה ומממנת – והיא תמיד עשתה, כמו הקורסים שאנחנו עושים שמה. הקורסים האלה הפסדיים, ואנחנו עושים אותם כשירות לציבור, מה שנקרא. העמותה עושה אותם, ומשלמת את המשכורות של הקורסים. אבל היא אף פעם לא העבירה שקל לערוץ, והערוץ לא העביר שקל אליה. אין קשר משפטי בין הגופים. אנחנו מאוד זהירים בדבר הזה".

התשובה של זעירא לא מתיישבת עם הקמפיין הפומבי של ערוץ "טוב", שלפיו התרומות מיועדות לתרגום והפצה של התכנים הטלוויזיוניים של "טוב". אם הכסף משמש בכלל למטרות אחרות, המשמעות היא שהמתרימים מטעים את התורמים.

מתוך עמוד ההתרמה באתר של ערוץ "טוב" (צילום מסך)

מתוך עמוד ההתרמה באתר של ערוץ "טוב" (צילום מסך, לחצו להגדלה)

לזעירא הוצע ליישב את הסתירה ולהסביר מה נעשה בכסף. בתגובה, הוא שב וטען שהכל תקין – וסיפק הסבר אחר. לדבריו, עמותת "אורות" אכן מעבירה "קורסים", אבל גם עוסקת ב"יצירת תוכן בשפות אחרות" לצד "תרגום ודיבוב של מאות סרטונים מעברית לאנגלית". כהמחשה צירף קישור שמוביל לעמוד של ערוץ "טוב" באנגלית. במילים אחרות, זעירא הודה שהעמותה שמגייסת את הכסף במסגרת הקמפיין של ערוץ "טוב" אכן עוסקת בהפצת התכנים של "טוב".

העובדה שאותם אנשים מפעילים את הערוץ העברי והלועזי של "טוב", וששניהם מופקים באותו אולפן, מחזקת את התחושה שיש ערבוב נכסים בין העמותה לחברה המסחרית שמפעילה את הערוץ.

הגוף שמחזיק בסמכות לחקור את קמפיין ההתרמה של "טוב" הוא רשם העמותות, יחידה ממשלתית שפועלת תחת רשות התאגידים במשרד המשפטים. במקרים שבהם אנשי רשם העמותות חושדים שנעשה שימוש פסול בכספי תרומות, הם רשאים לפתוח בהליכי חקירה שכוללים תשאול בעלי תפקידים בעמותה, עיון במסמכיה הפנימיים ובדיקת התנועות בחשבונות הבנק שלה. במקרים מסוימים, החקירה עשויה לעבור לידי רשות המסים או משטרת ישראל.

אם אכן יתברר שעמותת "אורות" מימנה בניגוד לחוק את החברה המסחרית שמפעילה את ערוץ "טוב", החקירה עשויה להוביל להטלת סנקציות על העמותה – מביטול אישור הניהול התקין שלה ועד חיובה לשלם מס על הכסף שגייסה. במקרה של הפרה קיצונית ושיטתית של החוק, נציגי המדינה רשאים גם לפתוח בהליך שבסופו תפורק העמותה.

תגובת ישראל זעירא: הכל תקין, אתם רודפים אותי

ישראל זעירא מצהיר שלא נפל פגם בהתנהלות של הגופים הקשורים אליו, ואגב כך מתלונן על רדיפה ומאיים בהגשת תביעה. "קשה שלא להבחין במגמה וחתירה לנסיון הכפשה אישי מתמשך מצד 'העין השביעית' מאז שגיליתם את ערוץ 'טוב'. תמהני אם אתם מתחקרים באופן דומה ארגוני שמאל. אתרכם עוסק באובססיה במעקב אחר הערוץ ובי, עד כדי הוצאת דיבה והטרדה. באם הרדיפה תימשך, נשקול תביעה נגדכם", מסר זעירא בתגובה שנשלחה גם מטעם ערוץ "טוב" ועמותת "אורות".

זעירא נשאל כיצד גיוס הכספים, שנעשה באמצעות עמותה, מתיישב עם חוק העמותות, שאוסר על חלוקת רווחים למטרות מסחריות חיצוניות לעמותה. "כל הכספים מיועדים למטרות העמותה ונכנסים אליה בלבד. הפקת תכני העמותה ופרסומם כרוכים בעלויות שאותן משלמת העמותה ישירות, ואינם מחולקים לאף גורם מסחרי או פרטי", השיב.

לדברי זעירא, הכסף שגבתה העמותה מתורמים כלל לא הועבר לחברה המסחרית שמפעילה את "טוב". "אין שום העברה של כסף או שווה כסף מהעמותה לחברת 'קלינקום'. החברה אינה מקבלת כספי תרומות, וקיימת הפרדה כאמור בינה לבין העמותה", מסר.

ישראל זעירא, אוקטובר 2023 (צילום מסך מתוך אתר "טוב")

ישראל זעירא, אוקטובר 2023 (צילום מסך מתוך אתר "טוב")

זעירא הוסיף כי לעמותת "אורות" יש פעילות עצמאית גם כיום: "מזה שנים עמותת 'אורות' מממנת קורסים בתחומי יהדות וחיים. הקורסים פתוחים לציבור הרחב, ומתקיימים תחת המותג 'המכללה הווירטואלית לחיים', כגון 'שיטת ימימה', NLP, חינוך, הורות ועוד, ולאחרונה גם ביצירת תוכן בשפות אחרות, תרגום ודיבוב של מאות סרטונים שהופקו מעברית לאנגלית, כפי שניתן לראות בערוץ היוטיוב באנגלית להסברת ישראל בעולם".

זעירא נשאל גם על החיווי שלפיו כסף שנתרם דרך אפליקציית ביט הגיע לידי "ישראל זעירא". האם משמעות הדבר היא שהכסף עבר לכיסו הפרטי? זעירא השיב בשלילה: "אני אישית איני מחזיק כלל אפליקציית 'ביט', ומעולם לא קיבלתי פרוטה אחת לכיסי מכספי העמותה או התרומות. אין שום הנאה מכספי התרומות לטובת שום אדם פרטי. אנו שומרים על החוק בקפדנות. כמו כן, כיום אינני חבר ועד בעמותה".

לדבריו, השימוש בשמו באפליקציית התשלומים נובע ממגבלה טכנית: "לפי כללי 'ביט', מספר ה'ביט' היה על שמי מאחר ושימשתי בעבר בהתנדבות כיו"ר העמותה. למרות תכתובות ופניות רבות, לא ניתן היה לשנות זאת בחברת כא"ל/טרנזילה. יחד עם זאת, ניתן לראות בדו"חות טרנזילה שכל הסכומים הם של עמותת 'אורות'".

על כמה מהשאלות סירב להשיב. זעירא נשאל על-ידי "העין השביעית" כיצד ממומנת הפעילות של ערוץ "טוב", ומסר בתגובה ש"חברה פרטית אינה חייבת לענות על כך". על השאלה מדוע החברה האם של ערוץ "טוב" מוחזקת על-ידי אשתו מסר זעירא שאלו "עניינים פרטיים שאינם קשורים כלל לציבור". על השאלה כמה כסף גויס במסגרת הקמפיין השיב ש"כמו כל עמותה ציבורית, העמותה תפרסם זאת במסגרת מאזנים מבוקרים על-פי החוק ובזמן המתאים".

לוגו מכונת הרעל

הוקלט ע"י הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה