עיתון "כל אל-ערב" ישלם 67.5 אלף שקלים לעיתונאי זידאן ח'לאילה, כך הוסכם לאחרונה בהסכם פשרה בין הצדדים בתביעה שהגיש ח'לאילה בבית הדין לעבודה. אף צד לא הודה בטענות הצד השני, אולם העובדות שאינן שנויות במחלוקת חושפות את השכר הנמוך המשולם בעיתונות הערבית, ולפחות במקרה זה, את האופן הבעייתי בו הוא משולם: תמורת חשבונית של אדם אחר.

לפני כשנה הגיש ח'לאילה תביעה בסך כ-250 אלף שקלים נגד חברת כל אל-ערב בע"מ, המוציאה לאור של העיתון, ונגד פאיז אשתיווי, הבעלים, העורך האחראי והמנכ"ל של העיתון. לפי ח'לאילה, הוא החל לעבוד ב"כל אל-ערב" בשנת 1991 עד שבשנת 2017 פוטר "באופן שרירותי, וסולק מהעיתון באופן משפיל".

ח'לאילה טען בתביעתו, שהוגשה באמצעות עו"ד ויסאם יאסין, כי התקדם במערכת "כל אל-ערב" עד שהפך לעורך הראשי של העיתון. בכתב ההגנה חולקים על עובדה זו, וטוענים כי ח'לאילה היה כתב ולא עורך, ובטח שלא עורך ראשי. כך או כך, שני הצדדים מסכימים כי לאורך כל התקופה שכרו לא שולם לו במישרין אלא באופן עקיף.

לדבריו, כשהתקבל לעבודה וכיוון שהמשיך לעבוד לאורך כל התקופה כמורה, התבקש למסור פרטים של קרובת משפחה שאינה עובדת כדי לקבל המחאות על שמה. כך קיבל את שכרו על שמה של אחותו ובהמשך על שמה של בתו, ששתיהן מעולם לא עבדו בעיתון ואף לא ביקרו במערכת. הסכום, כך טען, הועבר תמיד לפי שכר מוסכם נטו, ללא תשלום זכויות סוציאליות. שכר שעמד על 5,000 שקלים לחודש, ובחלק מהתקופה אף ירד ל-3,500 או 2,500 שקלים.

עוד טוען ח'לאילה כי בדצמבר 2017 הודיע לו אשתיווי כי הוא מפוטר לאלתר בשל "מחלוקת עניינית" שלא פירט על אודותיה. לדבריו, ברקע הפיטורים עמדה כתבה שפרסם על התנועה האסלאמית הצפונית ויחסה למינוי שופטת בבית המשפט השרעי. לפי ח'לאילה, לאחר פרסום הכתבה טען אשתיווי כי היא פגעה בתדמיתה של התנועה וסיכנה אותה שכן עוד קודם לכן הוצאה מחוץ לחוק ועל כן אינה רשאית להביע עמדה ביחס למינויי שופטים. ח'לאילה ראה בכך תירוץ לא ענייני לפיטורים לא חוקיים.

הנתבעים טענו להגנתם, באמצעות עו"ד נידאל עואודה, כי בין הצדדים לא התקיימו מעולם יחסי עובד-מעביד דווקא משיקוליו של התובע. עוד נטען כי החשבוניות הופקו על שם בתו של ח'לאילה לבקשתו שלו, משיקולי מס שלו ולא של העיתון. בנוסף נטען כי ח'לאילה מעולם לא היה עורך וכי אין עילה כלל לתביעה האישית נגד אשתיווי.

סיום ההתקשרות עם ח'לאילה, טענו בעיתון, בא בעקבות רשלנות חוזרת ונשנית ותביעות דיבה שהוגשו בגין כתבותיו. לפי כתב ההגנה, ההחלטה על הפיטורים הגיעה לאחר איום בתביעת דיבה, שנה וחצי לפני שהבעלים הודיע לח'לאילה על סיום ההתקשרות עמו. פרק זמן ממושך שלדברי הנתבעים נבע מהתחמקותו של ח'לאילה מקיום שיחה עם הבעלים והמנכ"ל אשתיווי.

טענות הצדדים השונות לא יתבררו בבית המשפט. לאחרונה הודיעו הצדדים כי הגיעו להסכמה לפיה התביעה נגד אשתיווי תידחה על הסף ואילו חברת כל אל-ערב בע"מ תשלם לח'לאילה, מבלי להודות בטענה כלשהי, 67.5 אלף שקלים. בית-המשפט נתן להסכם תוקף של פסק-דין.

35743-04-22