"יש גננת, ויש מי שקוראת לעצמה 'גננת', וחוץ מהשם אנחנו לא באותו מקצוע", נטען בסרטון מטעם הסתדרות המורים שבו ניסו גננות מוסמכות של משרד החינוך לבדל את עצמן מהמטפלות הפרטיות, שלטענתן "רוב המקרים שמגיעים לחדשות" של התעללות בילדים קשורות אליהן. ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הסירו את הסרטון לאחר תלונות מצד פורום הגנים הפרטיים, בטענה כי הוא מציג מצג שווא וחוטא באי-דיוקים והכפשות.

"לא כל מי שפתחה פעוטון בבית היא גננת מקצועית", אומרת אחת המשתתפות בסרטון. משתתפת נוספת מציינת ש'"יש לה תואר ותעודת הוראה" ושלישית מסבירה: "אני גננת ולא שמרטפית". הסרטון קורא להורים לעמוד לצד הגננות, אבל לא מבהיר לחלוטין באיזה אופן ולשם מה. הרקע למסע הפרסום הוא התנגדות ההסתדרות ל"חוק המצלמות" העתיד להרחיב את חובת התקנת המצלמות בגני הילדים.

במכתב שהופנה למנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן כתבו בפורום הגנים הפרטיים, המייצג לדבריו למעלה -5,000 גננות, כי בשונה מהמצטייר בסרטון, "בכמה מהמקרים המפורסמים ביותר שאירעו, המתעללת הייתה גננת מוסמכת. אלימות ודפוסים של התעללות אינן נחלתם של חסרי השכלה. את ודאי יודעת שיש גם גברים מכים שהם בעלי תואר ראשון וגם דוקטורט. כך גם בקרב גננות וכל תפקיד אחר – הסמכה אינה ערובה להתנהגות נורמטיבית. יתרה מזאת, בשנים האחרונות הצטברו אינספור עדויות על מקרי התעללות בגני עירייה, המצויים תחת הסתדרות המורים".

מתוך הסרטון של הסתדרות המורים (צילום מסך)

"המסר הזועק מתוך התשדיר השקרי הוא ביזוי ורמיסת אלפי גננות בישראל, הדואגות ומעניקות חום ואהבה מדי יום לרבבות ילדים בישראל", אומרים עוד בגנים הפרטיים. לדבריהם, הגנים הפרטיים לגילאי 0-3 "מפוקחים בצורה מלאה הן על ידי משרד החינוך והן על ידי הרשויות המקומיות. ולכן גם בהקשר זה, התשדיר מטעה ושקרי, בעצם האמירה 'יש בגן אנשים שרואים ושומעים איך מתנהל הגן'".

ברשות השנייה החליטו בעקבות התלונה להסיר את הסרטון. בתשובה שנשלחה על-ידי המנכ"לית קרמרמן לפורום הגנים הפרטיים היא הוסיפה כי ההסתדרות תוכל לבחור להעלות סרטון מתוקן ולהעבירו לאישור טרם שידורו.

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה לידיעה שפורסמה בנושא ב"הארץ": "הסתדרות המורים עומדת מאחורי כל מה שנאמר בתשדיר. גננת, מורה לגיל הרך, היא מקצוע. בדיוק כמו שקואצ'ר לא מציג עצמו כפסיכולוג, או מטפל אלטרנטיבי לא מציג עצמו כרופא, כך מטפלות לא יכולות להיות מוצגות כגננות. הציבור צריך להכיר בהבדלים בין התפקידים".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

לא בטוח שהמאבק שמתחולל בין ארגוני ההורים השונים, ארגוני הגננות וארגוני הגנים הפרטיים - מועיל לילדים עצמם. "מצד אחד זה מבאס שגננות צריכות לבוא ולהצדיק את עצמן, במקום שזה יהיה אחד המקצועות הכי מוערכים שיש", אומרת יעל, גננת מוסמכת בעלת ניסיון של כ-15 שנים בטיפול בילדים בגילאים שונים. "מצד שני זה גם עצוב שלמטפלות וסייעות אין הכשרה מקצועית, שזו בעיה גדולה בפני עצמה, וכך יכול לצאת כזה סרטון".

ויש גם צד נוסף למאבק, לדבריה: "חלק מההורים מתעסקים בלהאשים את המערכת. לפעמים זה בצדק, ואני לא מבטלת את ההאשמות שלהם. אבל הפוקוס חייב להיות על עבודה ביחד ולא על החיפוש מי אשם. כי בסופו של דבר טובת הילדים וחינוך הילדים זה מה שצריך להיות בראש סדר העדיפויות, של כולם".

להורדת הקובץ (PDF, 168KB)