אמירה של המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך עוררה גל תגובות מצד מחנה חסידי ראש הממשלה, שראו בה הוכחה לתיאוריית הקונספירציה שמפיץ נתניהו שלפיה מערכות האכיפה והמשפט בישראל קשרו קשר להדיחו מתפקידו בתואנות שווא. בפועל, אלשיך חזר על הנחת יסוד שעימה הסכימו בעבר גם תומכיו של נתניהו, ואף נתניהו עצמו, שלפיה לא ייתכן שבישראל יכהן ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום.

בריאיון שהעניק בבוקר יום ד' (28.6) לספי עובדיה וליניר קוזין בגלי צה"ל, טען אלשיך כי טרם הגשת סיכום תיק החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו והעברתו מהמשטרה לפרקליטות, "איש לא יכול היה לנחש שראש הממשלה יבחר לא להתפטר, להילחם מתוך המערכת". בהמשך פירט אלשיך בהרחבה את כוונתו, אולם משפט זה הספיק לחסידי נתניהו בפוליטיקה ובתקשורת לפתוח בחגיגה תקשורתית.

בליכוד קראו לפתיחת חקירה נגד אלשיך ונגד "שותפיו לתפירת התיקים", דובר הליכוד גיא לוי דרש להשליך את "אלשיך וחבריו" לכלא, שר הכלכלה ניר ברקת דיווח על "צמרמורת בגוף", שר התקשורת שלמה קרעי קבע כי מדובר "בהודאה למעשה בקשירת קשר לביצוע הפיכה", שר המדע אופיר אקוניס קרא לעצירת משפט נתניהו, חברת הכנסת לשעבר אסנת מארק ידעה לומר כי מדובר רק "בקצה הקרחון", ועוד ועוד התבטאויות ברוח זו.

אלא שהקשבה לדבריו של אלשיך מעלה כי הוא כלל לא אמר את מה שייחסו לו תומכי נתניהו. למעשה, אלשיך כלל לא התייחס למה שהניע את החקירות הפליליות בכיכובו של נתניהו, ואף אמר בפירוש שהמחשבה על המשך כהונתו של נתניהו כלל לא היתה חלק משיקול הדעת של המשטרה בפיקודו. מה שאלשיך אמר הוא כי אם היועץ המשפטי לממשלה, מי שמוסמך להגיש כתב אישום, היה מניח כי ישנה אפשרות שנתניהו יישאר בתפקידו ויפתח במלחמת חורמה נגד מערכות האכיפה והמשפט של מדינת ישראל, ייתכן ששיקול הדעת שלו היה שונה. אלשיך, שהצטיין במהלך הראיון בניסוחים מסורבלים, לא פירט מהו אותו שיקול דעת שונה.

למותר לציין, כי מי שמוסמך לומר מה היו שיקוליו של אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה באותו הזמן, הוא מנדלבליט עצמו - ולא אלשיך. ואכן, מנדלבליט פירסם בתגובה לדברי אלשיך הודעה שלפיה הם "לא משקפים את הליך קבלת ההחלטות בתביעה הכללית בקשר לתיקי האלפים". "נושא המשך כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה מעולם לא עלה ולא יעלה על הדעת שיעלה במסגרת הדיונים לצורך קבלת ההחלטות בתיקי האלפים", הצהיר היועמ"ש לשעבר, "הדבר היחיד שניצב לנגד עינינו היה האם יש ראיות להעמדה לדין של נתניהו והאם יש אינטרס ציבורי בכך". בפרקליטות הוסיפו כי אלשיך בכלל "לא היה שותף לדיונים בהם הוחלט על הגשת כתב אישום".

זו אינה הפעם הראשונה שפיו של אלשיך מסבך אותו, תופעה אירונית בהתחשב בכך שכשהגיע מהשב"כ לתפקיד המפכ"ל, הנהיג אלשיך איסור גורף על קציני משטרה לשוחח עם עיתונאים ואף אכף אותו באמצעות בדיקות פוליגרף. אולם כך או כך, מה שאמר בראיון ועורר סערה - ההנחה כי נתניהו יעזוב את תפקידו אם יוגש נגדו כתב אישום - היה בזמן אמת בגדר מוסכמה חוצת מחנות.

עמית סגל, שכתב כי ההתבטאות של אלשיך היא "מדהימה", אמר באוקטובר 2017 ב"אולפן שישי" של חדשות 12 כי "מצב שנתניהו ימשיך עם כתב אישום להיות ראש ממשלה נראה לי בדיוני, פנטסטי". בכך הוא תיאר הלך רוח שרווח ביותר באותה תקופה. בדצמבר אותה שנה אמר יו"ר הקואליציה דודי אמסלם, מתומכיו הנלהבים ביותר של נתניהו: "ראש ממשלה שמוגש נגדו כתב אישום על שוחד לא יכול להיות ראש ממשלה". גם סגן השר מהליכוד אבי דיכטר התבטא באופן דומה באותה שנה ביחס לחקירות נתניהו. שנה אחר כך אמר גם שר האוצר משה כחלון כי "אם יוגש כתב אישום, נתניהו לא יוכל להמשיך לכהן".

לא רק תומכיו של נתניהו אחזו בדעה שראש ממשלה נאשם בפלילים אינו יכול להמשיך לכהן, גם נתניהו עצמו. למעשה, נתניהו סבר כי ראש ממשלה לא יכול לכהן בתפקידו כבר כשנפתחת נגדו חקירה פלילית. "לראש ממשלה בחקירות אין מנדט ציבורי להכריע", אמר ב-2008 בראיון לערוץ 2, עת ראש הממשלה אהוד אולמרט היה מסובך בחקירות פליליות. "מדובר על ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, ואין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל", טען אז נתניהו. "קיים חשש, אני חייב להגיד אמיתי - לא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על פי האינטרס הלאומי, כי הוא נמצא במצוקה המיוחדת הזו - הכל כך עמוקה".

הידיים הרועדות

הראיון עם אלשיך היה ארוך במיוחד, כ-40 דקות, לא מצב שכיח בתוכנית בוקר ברדיו. במהלכו, התייחס אלשיך בהרחבה לתקופה שבה עמדה המשטרה לסיים את חקירות על תיקי האלפים.

"המשטרה אינה יוזמת חקירות של אנשי ציבור אלא מבצעת אותן בהנחיית היועמ"ש. המשטרה צריכה לעשות את עבודתה ולסכם את התיקים. אין לה שום סמכות לשקול את טובת הציבור, לשם כך יש מערכת משפטית", אמר אלשיך, "המשטרה לא יכולה להגיד: נראה לנו לא לעשות שום דבר כי זה יכול לגרום לאחת, שתיים, שלוש, ארבע. זו לא סמכותה ובצדק. המשטרה חייבת להישאר ניטרלית, והיא צריכה לבחון את עצמה שהיא עובדת בידיים נקיות".

בחקירות נתניהו, המשיך אלשיך, "ראיתי את הידיים הרועדות של אנשים לפני שהם שמים המלצה. עם כל האילוצים, להגיע לחקר האמת ולהיות זהירים בהמלצות. ומי שמתוחכם יכול לראות מה היה אפשר לעשות ולא נעשה מטעמי רגישות. כולם הלכו פה בצורה מאוד זהירה, כולל מקבלי ההחלטות".

וכאן הגיע אלשיך למשפט שעורר סערה, ושביאר, פחות או יותר, מה כוונתו ב"טובת הציבור" וב"דברים שיכולים להיגרם": "איש לא יכול היה לנחש שראש הממשלה יבחר לא להתפטר, להילחם מתוך המערכת". כאמור, המחשבה שנתניהו ייוותר בכסאו גם לאחר הגשת כתב אישום וינהל מלחמה נגד המשטרה והפרקליטות, אכן היתה אז בגדר מדע בדיוני.

"חשבתי שהצדק חשוב ביותר, אבל שהמדינה יורדת מהמסלול. וכשהיא יורדת מהמסלול, יש מחיר לזה שהצדק לא יהיה עד הסוף. אבל בסוף המדינה חשובה יותר"

המראיינים, קוזין ועובדיה, שמו לב לפוטנציאל הנפיץ בדבריו של אלשיך ושאלו אותו במפורש אם במשטרה בנו על כך שנתניהו יתפטר. אלשיך ענה: "זה לא עניין של בנינו, זה עוד לא קרה. אני לא מכוון את זה לראש הממשלה, אלא למפלגה שלא מבינה שלטובת המדינה, אנחנו מעמידים מישהו אחר בראשנו". כלומר, לדברי אלשיך הוא ציפה מהליכוד להקיא מתוכו את נתניהו אחרי ההחלטה על הגשת כתב האישום. "אני חושב שזה מוסר בסיסי", הוסיף.

המראיינים לא הרפו וביקשו לחדד: "ואם היית יודע מראש שהוא יישאר, יכול להיות שההחלטות היו מתקבלות אחרת?" בתגובה הדגיש אלשיך: "במשטרה ההחלטות לא היו יכולות להתקבל אחרת". אבל אז הוסיף אלשיך אמירה נוספת, שהציתה גם היא את דמיונם של חסידי נתניהו: "יכול להיות שהמערכת המשפטית הייתה מסתכלת על זה אחרת. מותר למערכת המשפטית לשקול את האינטרס הציבורי. הסמכות היא רחבה וזו דילמה מוסרית עצומה". כאמור, אלשיך כלל לא היה שותף לקבלת ההחלטות במערכת המשפטית שהובילה להגשת כתב האישום.

למרבה האירוניה, בדבריו המגומגמים כיוון אלשיך לכך שכיום, המערכת צריכה להיכנע לניסיונות הסחיטה של נתניהו ולעצור את המשפט. "חשבתי שהצדק חשוב ביותר, אבל שהמדינה יורדת מהמסלול. וכשהיא יורדת מהמסלול, יש מחיר לזה שהצדק לא יהיה עד הסוף. אבל בסוף המדינה חשובה יותר. זו הייתה עמדתי. אין לזה שום קשר למצב המשפטי.

"[...] כאזרח במדינה שרואה מה קורה כתוצאה מזה שאין לנו כמעט משטרה, היא נשחקה עד דק, וברור לי לחלוטין שהדברים קשורים לסיטואציה וכולנו סובלים מהיעדר משטרה, שלא לדבר על מה שקורה עם בן גביר, השמדת ערך אחרונה של המשטרה. אם יכולתי לדמיין דבר כזה? לא יכולתי לדמיין שמישהו ילך עד לשם במלחמה כזאת על כל המערכת בכזאת חזית רחבה ובטח לא הצעות תוכנית לוין שמסכנת את קיומנו".