שר התקשורת שלמה קרעי מחשב מסלול מחדש. במקום סגירת הפקות המקור של תאגיד השידור הישראלי, על הכוונת של השר עולות כעת חטיבת החדשות והדיגיטל. כך התפרסם הבוקר על-ידי רז שכניק ב"ידיעות אחרונות" ובפרסומים הקשורים למפלגת הליכוד. ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של התאגיד, דיבר היום בפני העובדים וכשהזכיר את "הלו"ז הפוליטי" אמר בין היתר: "נמשיך לעשות את העיתונות שלנו, לא נתקפל, לא נמצמץ, נהיה מגוונים אבל לא נעבוד בלמצוא חן או לעשות נעים".

ד"ר קרעי, שעם כניסתו לתפקיד הצהיר כי הוא נחוש לחסל את השידור הציבורי במדינת ישראל, ביקש לסגור קודם כל את חטיבת הטלוויזיה של התאגיד. במהרה התברר כי מטרתו האמיתית אינה כלכלית, כפי שהציג, אלא פוליטית: הכפפת התכנים לפוליטיקאים. על סמך נייר מדיניות דל ומחורר של פורום קהלת ביקש קרעי להשתלט על תקציביה של החטיבה ולחלק אותם לגופי התקשורת המסחריים באמצעות מנגנון ממשלתי.

מחאה ציבורית עזה ורחבה, בין היתר מצד ארגוני היוצרים, העיתונאים וחוקרי התקשורת, מתוך הליכוד ובמשרד האוצר, הביאה ככל הנראה את השר קרעי לשנות את תוכניותיו. השר ד"ר שלמה קרעי עדיין נחוש לפגוע ולחבל במוסד השידור הציבורי בישראל, אולם נראה כי הבין שחטיבת החדשות תהיה מטרה קלה יותר מבחינה ציבורית. בעוד ישנו קונצנזוס רחב סביב הפקות הדרמה, הדוקו והקומדיה שיוצאות לאור תחת התאגיד, את תוצרי חטיבת החדשות נוח יותר להפיל תחת העדשה המקטבת מבית מדרשם של בנימין ויאיר נתניהו, שקריטריון השיפוט היחיד שלה הוא נאמנות למנהיג.

קרעי הודיע כי ימסור את פרטי תוכניתו במסיבת עיתונאים ביום שלישי בשבוע הבא, זאת אחרי שנחפז לצאת בהצהרות בדבר חיסול השידור הציבורי כבר לפני שלושה שבועות, מבלי שיציג כל משנה סדורה בעניין או בדל תוכנית אופרטיבית. גם המסמך עליו הסתמך בניסיונותיו לקדם הליך בזק במסגרת חוק ההסדרים, נחשף לציבור רק בשל פרסום של איתמר ב"ז באתר "העין השביעית".

כעת, כך נראה, יתמקד קרעי במהלך שקווי המתאר שלו נראים מתונים יותר. לא חיסול והרס מיידי ומוחלט, כפי שהצהיר בתחילה, אלא קיצוץ תקציבי גדול, שיכוון כאמור לחטיבות החדשות והדיגיטל. יתכן כי קרעי סבור כי מהלך של קיצוץ, בניגוד לכזה של סגירה, ירדים את הביקורת העזה והרחבה באופן יוצא דופן שעורר. אולם גורמים המכירים את אופן ההתנהלות של התאגיד אומרים כי קיצוץ כזה משמעותו סגירה בפועל של החטיבות, שלא יוכלו להמשיך ולתפקד.

ברוך שי, שדיבר בפני עיתונאי חטיבת החדשות היום בכנס החדשנות של רשת כאן ב', אמר כי "דווקא בעת הזו חשוב להגיד את הדברים הבאים: אנחנו השידור הציבורי, אנחנו שליחי הציבור. אנחנו נשלחנו מטעם המחוקק כדי לעשות עיתונאות חופשית, עניינית, מדויקת, הגונה - ומצוינת. אנחנו לא עובדים אצל בעלי הכוח או ההון. אנחנו לא משרתים שום אינטרס מלבד הציבור. עיתונות ציבורית טובה תפקידה לפרק מוקדי כוח. לעמוד לצד החלש, לצד מי שסובל מתת סיקור, למי שצריך אותנו. ולעניות דעתי אנחנו עומדים באתגר הזה".

שי ציין את ההובלה ברייטינג של רשת כאן ב' ואת החשיפה הגדולה של תכני הדיגיטל של התאגיד, וקבע כי כאן 11 הוא "הערוץ האיכותי". שידורי החדשות של תאגיד השידור אכן מצטיינים בכך שהם וולגריים פחות מאלו של הערוצים המסחריים, הפופולריים פי כמה, והם גם נקיים מהטיות מסחריות ופרסומיות המציפות את תוכניות האקטואליה בערוצים המסחריים. גם בגזרת התחקירים, שסבלה מדלות ניכרת כפי שפורסם בתחקיר "העין השביעית" לפני כשנתיים, חל שיפור ניכר. אולם השידורים בכללותם עדיין רחוקים מלהגשים את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם, מהיותם פטורים מהכתבות וצנזורה של בעלים פרטיים ושיקולים זרים.

האיום שמציב שר התקשורת שלמה קרעי על השידור הציבורי בישראל הוא כפול: איום חיסול בטווח הבינוני והארוך, ואיום סירוס בטווח הקצר. גם אם קרעי לא יצליח להוציא לפועל את תוכניתו (שלא ניתן לה עדיין שום צידוק ענייני), עדיין קיימת הסכנה כי בחדשות השידור הציבורי ינסו להתאים את עצמם לרוח הכוחנית הנושבת מהשלטון ויוותרו על סיקור עיתונאי ביקורתי שלו. לכן, הצהרתו של של שי, "לא נתקפל ולא נמצמץ", חשובה במיוחד בעת הזו. אחרי הכל, אם השידור הציבורי יגיש לציבור תוצרים מקופלים וממוצמצים, תאבד הסיבה המרכזית לעצם קיומו.

*  *  *

להלן הדברים המלאים שאמר ברוך בפני עובדי חטיבת החדשות של תאגיד השידור הישראלי, כפי שנמסרו בהודעה לעיתונות: "מאז הוקמה חטיבת החדשות לפני שש שנים עמלנו קשה כדי לעמוד ביעדים. אני הייתי שם בימים של מודיעין, כשהמדבר היה מדבר, עם קשיי ההקמה, הבעיות והאתגרים. עם החשדנות, והתסכול ומלחמות הקיום. זה היה חתיכת מסע והוא לרגע לא הסתיים.

"מהרגע הראשון התעקשנו להיות הממשיכים של הדברים הטובים שצמחו בשידור הציבורי: לא להתפשר על המקצועיות, ההישגיות, על האומץ העיתונאי, האתיקה, על הנחישות להיות ראשונים בכל זירה, להוביל תחקירים, להדהד הקלטות ולהביא חשיפות שהשפיעו על סדר היום הציבורי.

"חטיבת החדשות היא חטיבה הישגית שהפכה בשנים האחרונות לגוף תקשורת מרכזי וחשוב בישראל. בעיני החשוב בישראל. העיתונאים שלנו זכו בפרסי העיתונות הכי יוקרתיים, כאן רשת ב' תחנת האקטואליה המואזנת והטובה בישראל, הדיגיטל שלנו הוא היצירתי ועם נתוני ההפצה והחשיפה הכי גדולים בישראל, ובטלוויזיה הפכנו לעוגן של כאן 11 שהוא הערוץ האיכותי.

"אנחנו כאן ואי אפשר להתעלם מזה שהתכנים שלנו מגיעים למיליוני ישראלים. הקהל בוחר בנו שנה אחר שנה כגוף החדשות האמין ביותר בישראל. המון דברים התחילו אצלנו ואומצו על ידי מתחרינו. מה ששומר עלינו זה שהיינו שם לפני כולם - לצד העיתונות המעולה ובשידור האיכותי.

"בשנה האחרונה השלמנו את החלק הראשון בפרויקט חדשות העתיד, מיזם פנימי בשיתוף העובדים שמטרתו לשרטט את התכנים ואת פני החדשות שנים קדימה. לא מעט תוצרים כבר נראים בחטיבה, המון דברים שאתם רואים עכשיו, נולדו בקבוצות העבודה - מימי הגיבוש, דרך הנראות של אולפן כאן 11 ועד ההסכת המצולם הראשון בישראל ('המנגנון').

"ועכשיו זה הזמן של כאן רשת ב: עם כניסתו לתפקיד, גל ברגר רצה להוביל הליך כזה גם בתחנה, ושמחתי על כך. נמצאים פה מיטב העובדים שלנו, נציגים של כל החטיבה והתאגיד והיום אנחנו יוצאים לדרך.

"אני חושב שכאן רשת ב' היא תחנה מעולה, קובעת סדר יום, המואזנת בישראל – מה שלא היה בעבר. לצד זה, אנחנו חייבים לבדוק את עצמנו כל יום כל הזמן. ומה שצריך לעבור שינוי - לשנות. זה כמובן צריך להיעשות בשום שכל, בזהירות ובחוכמה, תוך שמירה על ערכי היסוד שלנו.

"אלה ימים לא פשוטים, והכנס הזה כמובן לא הסתנכרן עם הלו"ז הפוליטי. אבל דווקא בעת הזו חשוב להגיד את הדברים הבאים: אנחנו השידור הציבורי, אנחנו שליחי הציבור. אנחנו נשלחנו מטעם המחוקק כדי לעשות עיתונאות חופשית, עניינית, מדויקת, הגונה - ומצוינת. אנחנו לא עובדים אצל בעלי הכוח או ההון. אנחנו לא משרתים שום אינטרס מלבד הציבור. עיתונות ציבורית טובה תפקידה לפרק מוקדי כוח. לעמוד לצד החלש, לצד מי שסובל מתת סיקור, למי שצריך אותנו. ולעניות דעתי אנחנו עומדים באתגר הזה.

"נמשיך לעשות את העיתונות שלנו, לא נתקפל, לא נמצמץ, נהיה מגוונים אבל לא נעבוד בלמצוא חן או לעשות נעים. נהיה אחראים ונאמנים לעובדות. נהיה מעניינים, הישגיים, יצירתיים וחדשניים. נהיה אנחנו. אנחנו מדברים על המגרש, ומדברים חזק.
אנחנו ממשיכים הלאה בכל הכוח בשליחות הציבורית שלנו, לספק חדשות אמינות, איכותיות, חדשניות, מאוזנות שבהן רק העובדות מדברות, לכל בית בישראל".