משפט המו"לים, שיצא לאחרונה לפגרת קיץ, חשף את ההתנהלות המושחתת במערכת "וואלה", אבל תוך כדי כך גילה לציבור בישראל גם פרטים על התנהלותם של בכירים בכלי תקשורת אחרים, דוגמת "גלובס" ו"כלכליסט". אם לא יסתיים בטרם עת, המשפט צפוי להציף בעתיד עוד פרטים רבים על ההתנהלות ב"ידיעות אחרונות" ואתר ynet, שבשליטת המו"ל הנאשם בשוחד ארנון (נוני) מוזס.

דווקא כלי התקשורת הפופולרי והמשפיע ביותר בתקשורת הישראלית, קשת 12 וחברת החדשות שלה, כמו גם איש המפתח בחברה, מנכ"ל קשת אבי ניר, נותרו כמעט לחלוטין מחוץ לדיונים באולם 315 של בית-המשפט המחוזי בירושלים.

בעדויות "תיק 4000" נשמעה שוב ושוב הטענה כי נתניהו מחשיב יותר מכל כלי תקשורת אחרת את חדשות 12 של קשת 12. בחקירותיו במשטרה סיפר דוברו לשעבר של נתניהו, ניר חפץ, כי עמד בקשר ישיר עם אבי ניר, על פי הוראת נתניהו לפנות תמיד אל האדם המשפיע בכל כלי תקשורת. עוד העיד חפץ כי נתניהו עצמו נפגש עם אבי ניר, זאת אף שביומני נתניהו, שנחשפו לציבור אחרי מאבק משפטי עיקש, אין זכר לפגישה כזו.

בנימין נתניהו וניר חפץ מגיעים לישיבת ממשלה, 13.12.09 (צילום: יוסי זמיר)

בנימין נתניהו וניר חפץ, 2009 (צילום: יוסי זמיר)

בחומרי החקירה שהוגשו עד כה לבית-המשפט נכלל תמליל שיחה בין ניר חפץ לבנימין ושרה נתניהו שבה טען דובר המשפחה חפץ כי כשהוא מעוניין להתערב בכתבות בקבוצת התקשורת של קשת הוא פונה ישירות לניר. בקשת הכחישו את הדברים, ולשיחה זו לא נמצא כל המשך בחומרי החקירה שנחשפו עד כה.

למעשה, בחומרי החקירה לא ניתן למצוא אף שיחות נוספות או עדויות אחרות לקשר בין מנכ"ל קשת ניר לבין נתניהו. עם זאת, יתכן כי הסיבה למיעוט האזכורים של מנכ"ל קשת במשפט המו"לים אינה נובעת מהיעדר ניסיונות של ראש הממשלה דאז נתניהו להשפיע על השידורים בקשת ובחברת החדשות שלה, אלא בשל העובדה שרוב חומרי החקירה טרם הוגשו לבית המשפט, ויתכן שחלקם גם לא יוגש ולעולם לא יינתן להם פומבי.

אבי ניר פונה לאילן ישועה

בעוד מערכת היחסים בין ניר לנתניהו נותרה עלומה, מחומרי החקירה שכן התפרסמו ניתן ללמוד על מערכת היחסים של ניר עם מנכ"ל כלי תקשורת פופולרי אחר. בחומרים שהוגשו לבית המשפט מתוך מכשיר הטלפון של מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, שסיפק חלק גדול מהראיות ב"תיק 4000", איתרנו שתי שיחות בינו לבין ניר. בשניהם ביקש ניר מישועה לבטל כתבות הנוגעות לו. בשני המקרים ישועה נעתר.

ישועה: "אבי אף פעם לא ביקש דבר, אם הוא פונה אלי פעם ב-10 שנים אז מותר לי להיענות לו בלי התפתלויות מיותרות"

המקרה הראשון אירע במרץ 2014. מהתכתובת בין מנכ"ל "וואלה" למנכ"ל קשת עולה כי ב"וואלה" פנו אל ניר בבקשת תגובה לקראת פרסום אייטם הנוגע לדודו טופז. כעשור קודם לכן, אחרי שתוכניתו של טופז בקשת בוטלה, שלח הבדרן בריונים לתקוף את ניר. בהמשך נעצר טופז והתאבד.

"הנחיתי לא לפרסם כלל האייטם על טופז", כתב ישועה לניר, שהגיב בזעם: "אילן אל תכתוב לי סמס כזה. זה מעשה שקר ונבלה שלא היה ולא נברא. וההתנהלות שלכם בהתאם. תעשה מה שאתה רוצה".

ישועה ניסה להרגיע את ניר והבהיר לו כי נודע לו על האייטם המתוכנן רק מקריאת מכתב תגובה ששיגר עורך-דין מטעמו של ניר. "בהכירי אותך יצאתי מהנחה שזה לא נכתב סתם והנחיתי מייד לא להעלות האייטם", כתב מנכ"ל "וואלה" והוסיף: "אם יש התנהלות לא רצויה של אנשים אצלי ארצה לדעת על כך. עשיתי הדברים מתוך כבוד אליך ולא חושב שהסמס שלך הוגן".

אילן רבינוביץ', צילום מסך מאתר "וואלה"

אילן רבינוביץ', צילום מסך מאתר "וואלה"

"הסמס שלי מאד הוגן יחסית למה שאני מרגיש עכשיו כלפי וואלה", הגיב ניר. "עד הבקשה שלכם לתגובה, אפילו לא ידעתי שהיתה יוזמה לכתבה כזו. ההתנהלות שלכם מחפירה ומטה בכל הרמות. אני מוכן לכל מה שתעשו ועוד איך, אבל לא אגיד תודה למי שמנע פרסום על אחות שאין לי ולא ידעתי שהיתה לי ואולי בסוף עוד עלול 'רק' לרמוז שהייתי מעורב, בעוד שלא ידעתי. מחפירה אמרתי? ומטה מטה".

אחרי שישועה הבהיר לו כי קיבל את דבריו כאמת חיה "בלי לנהל אפילו שיחה אחת עם אנשי", והבטיח לו "אבדוק הדברים אצלנו ואסיק מסקנות" הודה לו ניר, אך הוסיף "אני מזועזע מתאוות הדם של אנשיך המהולה בחוסר בדיקה עיתונאית נאותה".

במקרה זה, האייטם על טופז וניר נגנז עוד טרם ראה אור (גורם שעבד אז באתר מוסר כי יתכן שהאייטם המדובר עסק בתוכנית טלוויזיה שהוקדשה לטופז ושלניר היו השגות על אודותיה). כשנה לאחר מכן, ב-8 במאי 2015, שוב פנה ניר לישועה, הפעם כדי להסיר אייטם שכבר פורסם. היה זה טור מאת הפסיכיאטר הידוען אילן רבינוביץ', שפורסם לאחר מעצרו של עו"ד רונאל פישר, ומתח ביקורת על הקשר בין ניר לבין פישר.

רבינוביץ' עבד בעבר בקשת, כפסיכיאטר של תוכנית הבידור "האח הגדול", אולם לאחר שהתפרסמו ב"ידיעות אחרונות" טענות נגד התנהלותו, עבר חתול שחור בינו לבין קשת. רבינוביץ' טען שפישר הוצמד לו כיועץ משפטי ע"י ניר, אולם בפועל פעל לרעתו, ושמעמדו של פישר כטאלנט של קשת הגן עליו משמועות ותלונות על התנהלותו כעורך-דין.

אבי אלקלעי (צילום מסך)

אבי אלקלעי (צילום מסך)

"דבר איתי דחוף", כתב ניר לישועה בשעה 10:42 בבוקר. ישועה ככל הנראה שוחח עם ניר בטלפון ומיד לאחר מכן הרים טלפון לאבי אלקלעי, ששימש כעורך בפועל של האתר באותה תקופה.

בשעה 10:59 כתב המנכ"ל ישועה לעורך אלקלעי "סמס כשיורד". "להוריד לגמרי", הוסיף ישועה, והדגיש: "לא לומר שזה פניה של ניר. לומר רק נבדק ברובד המשפטי והוחלט בשלב זה להוריד. שלא תצא מהמערכת אצבע לכיוון אבי ניר".

בשעה 11:50 עדכן מנכ"ל "וואלה" את מנכ"ל קשת: "הוא מוריד עכשיו את שאר הקטעים. מתנצל. דיווח לי קודם שבוצע". "תודה", השיב ניר, "אנא עדכן אותי כשזה נקי".

"אבי עשה לי טובה נקה את אבי ניר", כתב מיד בהמשך ישועה לאלקלעי. ואחרי שגידף את רבינוביץ' הוסיף: "אבי אף פעם לא ביקש דבר, אם הוא פונה אלי פעם ב-10 שנים אז מותר לי להיענות לו בלי התפתלויות מיותרות. זה יחזור אלינו כבומרנג. אני מבקש לא להתיש אותי עכשיו בגלל ברוך או מה ברוך יחשוב". ברוך, ככל הנראה, הוא ברוך שי, שהיה אז ראש מערכת החדשות.

"אילן אני עורך את זה כרקע. מה קשור ברוך לכל העניין???", כתב אלקלעי לישועה.

אלקלעי: "מוריד כי אתה הבוס ואתה מחליט! אבל אני אומר לך שהתלונה שלו טופלה באופן יסודי. לא חייבים להיות לחיצים גם אם זה אבי ניר"

בשעה 12:04 הודיע ישועה לניר "נקי", כלומר מהטור של רבינוביץ' נמחקו הטענות נגד ניר. אבל העריכה של אלקלעי לא סיפקה את מנכ"ל קשת. "בדקתי בנייד, המשפט 'אבי ניר אמר ל... רונאל פישר ידאג לך' עדיין שם", כתב ניר לישועה. "מטפל", הבטיח ישועה והוסיף, ככל הנראה בקשר לאלקלעי: "משום מה קשה לו". "השורה הזו היא שקר עובדתי מוחלט ופשוט", הבהיר ניר. "מטפל", הודיע ישועה, ומיד חזר להתכתב עם אלקלעי.

ישועה העביר לעורך אלקלעי את ההודעות שקיבל ממנכ"ל קשת, וזה טען בתגובה כי השמיט כל זכר לאבי ניר בטור למעט אותו משפט שציטט ניר בהודעתו. "אילן אתה ליד מחשב? אבי ניר נקי שם לגמרי!!!!", כתב אלקלעי לישועה. "המשפט המדובר הוא משפט קישור שבלעדיו אין יכולת להבין מה הקשר בין רונאל לרבינוביץ' ובמה מדובר בכלל... אין במשפט הזה ללא הסיפור שהורד שום דבר שניר צריך להיות מוטרד ממנו. הוא מגיב כך כי בראש מתנגן לו הסיפור כפי שקרא אותו לפני שנערך...".

ישועה אולי השתכנע, אבל ניר לא הסתפק בשינויים שביצע אלקלעי. "אילן, זה ביזיון", כתב לישועה. "לא רק שהשם שלי מוזכר, אני אף מופיע בתיוגים לדראון עולם".

"אבי אני מבקש להוריד את כל האזכורים של אבי ניר עד האחרון שבהם", שב ודרש המנכ"ל ישועה מהעורך אלקלעי בשעה 13:07. "שים לב שאני במו"מ איתך כבר כמה שעות. הציטוט של רבינוביץ' שקר לא היה ולא נברא, אבי נשבע לי על כך ואני מאמין לו. אתה ממש משפיל אותי".

אילן ישועה בדסק החדשות של "וואלה", 2013 (צילום: "העין השביעית")

אילן ישועה בדסק החדשות של "וואלה", 2013 (צילום: "העין השביעית")

"מוריד כי אתה הבוס ואתה מחליט!", השיב אלקלעי לישועה, "אבל אני אומר לך שהתלונה שלו טופלה באופן יסודי. לא חייבים להיות לחיצים גם אם זה אבי ניר". ישועה, יש לציין, לא אמור להיות "הבוס" של אלקלעי בכל הנוגע לתוכן האתר. החלטות בנוגע לתוכן אמורות להיות של העורך הראשי, הדמות העיתונאית הבכירה בחברה, ולא של המנכ"ל.

בשלב זה שאל ניר את ישועה "האם להעביר אליך את המכתב המשפטי?". "כן בהחלט", השיב מנכ"ל "וואלה" ושלח לניר את כתובת האימייל שלו.

בשעה 14:29 עדכן אלקלעי את ישועה שיש צרות בחזית חדשה: רבינוביץ', מחבר הטור, לא מוכן לקבל את השינויים שבוצעו בטקסט ודורש לבחור בין שני מהלכים: הורדת הטור כולו או השבתו למצבו המקורי. "סירבתי לשניהם!" הודיע אלקלעי לישועה. "הדעה הוגלשה לארכיון דעות כפי שהיה קורה בכל אופן על ציר הזמן".

ישועה היה פחות נחוש מהעורך שלו. "לדעתי צריך להיעתר להורדה מלאה של זה", כתב לאלקלעי, ולניר כתב מיד אחר כך: "חשוב שאקבל המכתב, התכשיט עושה בעיות".

ישועה עדכן את ניר כי "הוא דורש שנחזיר הכל או נוריד לחלוטין". כלומר - רבינוביץ' מתנגד לצינזור של הכתבה ומעדיף למחוק אותה כליל. מהלך כזה עשוי למשוך תשומת לב, ולכן מבקש ישועה מניר את מכתב ההתראה לפני תביעה ששלח ל"וואלה", כדי שיוכל להשתמש בו כתירוץ למחיקה. "הנחיתי להוריד הכל", הבהיר מנכ"ל "וואלה" למנכ"ל קשת, "אבל צפויה כמובן חפירה של 'העין השביעית' וכיו"ב צדקנים. אז חשוב שיהיה לי המכתב. תודה ושבת נעימה".

רבינוביץ': "נראה לי שזה יהיה פשרה ראויה והוגנת שתטיב עם כולנו ותסייע לתיקון פגיעתכם האדירה בשמי ובטור שפירסמתי, שכל מילה בו אמת וחקוקה בסלע"

"המכתב יגיע עוד כשעה", הבטיח לו ניר.

הטור של רבינוביץ' אכן נמחק בסופו של דבר כולו מאתר "וואלה" והקישור אליו מוביל להודעת שגיאה, אך פורסם במקביל באתר News1 ושם עדיין זמין לקריאה.

למחרת עדכן אלקלעי את ישועה כי רבינוביץ' כועס על הורדת הטור שלו ודורש את השבתו לאוויר, לצד התנצלות מהאתר. לחילופין, כתב הפסיכיאטר לעורך, "אני מציע לך פשרה": הטור לא ישוב לאוויר אבל "וואלה" יפרסם כתבות פרי עטו של רבינוביץ' במוסף סוף השבוע של האתר. "נראה לי שזה יהיה פשרה ראויה והוגנת שתטיב עם כולנו ותסייע לתיקון פגיעתכם האדירה בשמי ובטור שפירסמתי, שכל מילה בו אמת וחקוקה בסלע", כתב רבינוביץ' לאלקלעי, בהודעה שהועברה אחר-כך לישועה.

בתכתובות שהושגו מהטלפון של ישועה אין עדות לתגובת המנכ"ל, אולם כמה שבועות לאחר הפרשה הפך רבינוביץ' לאורח קבוע באולפן "וואלה" והעניק פרשנות בשלל פרשות שעמדו על סדר היום.

שתי האפיזודות הללו לא מלמדות אותנו הרבה על התנהלותו של ניר, אך אפשר להיווכח מהן שוב עד כמה נוח להשפעה היה ישועה כמנכ"ל "וואלה", ועד כמה התערב בתוכן של האתר.

במקרה הראשון כתב ישועה לניר כי הורה לגנוז את הפרסום על אודותיו עוד לפני שבכלל בדק מול אנשי המערכת שלו במה מדובר. במקרה השני קיבל את התכתיב של מנכ"ל קשת תוך הוראה לעורך שלו להסתיר מאנשי המערכת את המעורבות של ניר במהלך. בשני המקרים היה למכתב התראה מאת עורכי הדין של קשת תפקיד מכריע בהחלטות הניהוליות-תוכניות של ישועה. פעם כזרז לגניזת פרסום ופעם כתירוץ שניתן לנופף בו בשתי חזיתות - פנימה, מול המערכת, והחוצה, אל מול "'העין השביעית' וכיו"ב צדקנים".

מקשת נמסר: "הטענות וההקשרים בכתבה אינם נכונים".