על אף שחלפה כבר שנה מאז הפצצת כוחות צה"ל במסגרת מבצע "שומר החומות" הרגה את העיתונאי העזתי יוסף אבו-חוסיין, בצה"ל מסרבים להבהיר האם העיתונאי היה מטרת התקיפה. עם זאת, בצה"ל טוענים כי בדקו את המקרה והגיעו למסקנה כי התקיפה כוונה ל"מטרה צבאית לגיטימית" ועוד הוסיפו כי "צה"ל לא תוקף עיתונאים בשל עבודתם העיתונאית". לגבי הרג עיתונאית נוספת במבצע, טרם הגיע הצבא למסקנות.

ב-14 במאי 2021 נהרגה בעזה רימא סאאד, עיתונאית הרה בת 30, כשביתה בעזה הופצץ בידי כוחות צה"ל. סאאד עבדה כפרילנסרית עבור כלי תקשורת שונים. כמה ימים אחר כך, ב-19 במאי, נהרג יוסף אבו-חוסיין, שדר ברדיו אל-אקצא של חמאס, כשצה"ל הפציץ את ביתו שבעיר עזה. בטקס הלווייה שלו אפוד מגן של עיתונאים הונח על גופתו.

החוק הבינלאומי אינו מאפשר הרג מכוון של עיתונאים רק בשל עבודתם העיתונאית, גם אם הם משדרים מסרי תעמולה של האויב. לפי מומחים לנושא, לכל היותר מותר לתקוף את משדרי ומשרדי כלי התקשורת המפיצים פקודות או מסרים המעודדים את מורל הלוחמים. העיתונאים עצמם אמורים להימצא מחוץ לתחום הפגיעה.

כחודש לאחר האירועים מסר צה"ל ל"העין השביעית" כי העביר את המקרים למנגנון התחקור המטכ"לי. לאחרונה, בעקבות פנייה נוספת של "העין השביעית", עדכן צה"ל את תגובתו.

"אירוע מותו של יוסף אבו-חוסיין נבדק על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, והטיפול בו הסתיים", נמסר מדובר צה"ל. "נמצא כי התקיפה כוונה למטרה צבאית לגיטימית, אושרה על ידי הגורמים המוסמכים ועלתה בקנה אחד עם עיקרון המידתיות".

אשר לרימא סאאד, מדובר צה"ל נמסר כי "אירוע מותה נבדק על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי. ממצאי הבדיקה נמצאים בבחינת הפרקליטות הצבאית".

לשאלה האם אבו-חוסיין היה מטרת התקיפה שבה נהרג, ואם כן האם זאת בשל עבודתו בערוץ חמאס סירבו בצה"ל להתייחס.

עוד נמסר מדובר צה"ל כך: "במהלך מבצע 'שומר החומות', צה"ל פעל להגנת ביטחון המדינה ואזרחיה, ותקף מטרות צבאיות של חמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה. צה"ל לא תוקף עיתונאים בשל עבודתם העיתונאית. בעוד שארגוני הטרור ברצועת עזה פועלים בלב אוכלוסייה אזרחית ונגד אזרחי ישראל, צה"ל פועל על מנת לצמצם, ככל הניתן, את הפגיעה באזרחים.

"צה"ל בודק ומתחקר אירועים שונים ממבצע 'שומר החומות', על מנת לבחון אם הייתה חריגה מהכללים המחייבים ולהפיק לקחים. מקרים רגישים מהמבצע, המוכרים ממקורות שונים, הועברו לבדיקת מנגנון התחקור המטכ"לי, שפועל באופן עצמאי ומקצועי לבירור מיטבי של העובדות. במקרים בהם הייתה חריגה מהכללים המחייבים, ננקטים צעדים בהתאם לשיקולים הרלוונטיים ולנסיבות העניין".