בדרך להפחתת פליטות גזי חממה וגמילה מדלקים מאובנים, האיחוד האירופי הודיע בתחילת החודש שיכלול את השימוש בגז טבעי, הפולט פחות גזי חממה מפחם, בסל ההשקעות ה"ידידותיות לסביבה". כלומר, פרויקט שישקיע בגז טבעי עדיין יסווג כירוק ויקבל "תווית ירוקה" (Green label), למרות שגז טבעי הוא בעצמו דלק מאובנים מזהם ופולט גזי חממה. ההחלטה, שעוררה מחלוקת גדולה באירופה, הפכה בישראל לחלק מקמפיין הגרינווש של חברות הגז, באדיבות עיתונות רשלנית ומערכת פרסום סמוי בעייתי.

ומעשה שהיה כך היה: ב-2.2.22 פרסמה סוכנות הידיעות הכלכלית "בלומברג" ידיעה על החלטת האיחוד, תחת הכותרת:"EU Unveils Controversial Green Label for Gas and Nuclear" ("האיחוד האירופי חושף 'תווית ירוקה' שנויה במחלוקת עבור גז וגרעין"). הכותרת משקפת את תוכן הההחלטה באופן בלתי נפרד מהמחלוקת שהיא מעוררת. ב"דה-מרקר" תרגמו את הידיעה ופרסמו אותה אצלם, אבל טעו טעות גסה דווקא בתרגום הכותרת, שהפכה ל"אירופה הכריעה: גז טבעי ואנרגיה גרעינית ייחשבו אנרגיות מתחדשות".

הפייק בכותרת של "דה מרקר" כפול: גם תוכן ההחלטה אינו נכון, וגם נשמטה העובדה שמדובר בהחלטה שנויה במחלוקת. אירופה לא ממש "הכריעה" אלא דווקא נתונה בוויכוח סוער, ובכל מקרה, לא אירופה ואפילו לא "דה מרקר" יכולים להכריע שגז הוא אנרגיה ירוקה ובטח שלא אנרגיה מתחדשת. יש את העניין הזה, מה לעשות, עם חוקי הטבע. ולמי שלא ברור: גז טבעי הוא דלק פוסילי מתכלה, ואף החלטה אירופאית או כותרת של "דה מרקר" לא יוכלו לשנות זאת. אגב, למרות שכתבתי על כך כבר למחרת הפרסום ב"דה מרקר", הכותרת השגויה עודנה מתנוססת באתר. כנראה שתיקונים זה לחלשים.

הפנייה ממומנת של חברות הגז באתר ynet

הפנייה ממומנת של חברות הגז באתר ynet

הטעות הגסה של "דה מרקר" נפלה כפרי בשל לידיהן של חברות הגז הישראליות, והן הדהדו אותה באמצעות ארגון הלובי שלהם, "איגוד הגז הישראלי", זאת למרות שהם מבינים יותר טוב מכולם שמדובר בכותרת שהיא פשוט לא נכונה. וכך, בחסות חברות הפרסום הסמוי, המאפשרות שתילת "הפניות ממומנות" באתרי חדשות, הפכה הכותרת השגויה ב"דה מרקר" לפרסום ממומן של איגוד חברות הגז הישראלי, או אם תרצו "Natural Gas Union", כפי שהם חותמים בתחתית הפרסומת, אולי כי באנגלית זה נשמע משכנע יותר.

מעגל הפייק הושלם: חברות הגז בודדו מהפרסום של "דה מרקר" את הכותרת המטעה לבדה, ללא הכתבה המשלימה, הם מציגים אותה לגולשים באתרי חדשות אחרים, כי הרי מי יטרח ללחוץ ולקרוא את הכתבה עצמה. כעת ההטעיה היא נחלתם של כל קוראי החדשות בישראל.