האם משרד הבריאות עוקב אחריכם באמצעות ברקוד התו הירוק? לפי משרד הבריאות, התשובה היא: לא. אבל אם גלשתם באתר "כלכליסט" ביום ראשון, ה-3.10, לקראת עשר בלילה, הייתם יכולים למצוא מידע שונה. באתר התפרסם ניתוח של הכתב אדריאן פילוט על "אובדן האמון במשרד הבריאות". פילוט התמקד בדיווחים הנרחבים מאותו בוקר על קשיים בהורדת האפליקציה החדשה של התו הירוק, שגרסתה החדשה תכלול לראשונה גם בר-קוד. הוא סיפר על מחאות של בעלי עסקים שיידרשו מעתה לסרוק את התווים של הלקוחות, ואז, לקינוח הביקורת, הטיל פצצה: "משרד הבריאות גם לא עדכן את אזרחי ישראל כי ברגע שהם סורקים את התו, ישנו רישום שמאפשר מעקב אחרי תנועותיהם".

פילוט הציג את הדברים כעובדה: תדע כל משתמשת באפליקציה של משרד הבריאות שמקום הימצאה נרשם, ויכול לסייע לממשלה "לעקוב אחר תנועותיה". כביכול מעקב השב"כ שעורר ביקורת ציבורית ושיפוטית כשאושר בחודשים הראשונים של המאבק בקורונה - חוזר, ועוד בדלת האחורית: המשרד עצמו הצניע את הדברים, אבל הנה - העיתון הכלכלי של קבוצת ידיעות חושף ומפרסם.

ואכן, הפרסום של "כלכליסט" נחת על הקרקע הנפיצה של סוגיית החיסונים והחל לעורר עניין. העיתונאית העצמאית אור-לי ברלב נתקלה בו למחרת, וצייצה בטוויטר ל-66 אלף עוקביה: "זה אמיתי? האם סריקת הברקוד של התו הירוק תירשם במאגר? למה? איפה נשמרים הפרטים? למי תהיה גישה? האם הסברתם לציבור?". משרד הבריאות תויג, אבל לא מיהר להגיב לשאלות של ברלב, ומאחר שתגובתו נעדרה גם מהדיווח המקורי של פילוט, לא פלא שהרבה עוקבים של ברלב פירשו את השתיקה כהסכמה.

משרד הבריאות עוקב אחריכם. הפרסום המקורי ב"כלכליסט"

משרד הבריאות עוקב אחריכם. הפרסום המקורי ב"כלכליסט"

אבל עלו גם סימני שאלה. מומחה האבטחה ועיתונאי "הארץ" רן בר-זיק טען בתוקף שבדיקות שנעשו בעת השימוש באפליקציה העלו ששום מסרים לא עברו ממנה אל משרד הבריאות. "אין לי מושג על מה מבוסס מה שנכתב בכלכליסט", הוא סיכם.

רק למחרת הגיעה תגובה ממשלתית - לא לכלכליסט, אלא לברלב, שטרחה לבקש אותה. ברק הרשקוביץ, ראש מערך ההסברה הממשלתי למאבק בקורונה, הודיע קצרות: "אין מעקב באמצעות התו הירוק אחרי אזרחים. אין תיעוד של תנועות בבתי העסק. קשקוש". ברלב פרסמה את התגובה בחשבון הטוויטר שלה.

הכחשת משרד הבריאות כנראה אילצה את אנשי "כלכליסט" לפעול, אבל לא בהתלהבות יתרה. תחילה, כפי שמצאה עורכת "זמן ישראל" בירנית גורן, ערכו בנוסח הכתבה שינוי מוזר. הביקורת על משרד הבריאות שהסתיר מהציבור את המעקב החודרני, הוחלפה בביקורת על משרד הבריאות שאינו עורך מעקב חודרני: "אין יכולת מעקב, אין רישום ואין שרת שאוסף את המידע". הזעם אותו זעם, רק התלונה התהפכה. שום ניסיון לא נעשה לספר לקוראים המבוהלים שבעצם הטעו אותם.

משרד הבריאות לא עוקב אחריכם וזה לא בסדר. התיקון הראשון בכתבה ב"כלכליסט"

משרד הבריאות לא עוקב אחריכם וזה לא בסדר. התיקון הראשון בכתבה ב"כלכליסט"

רק אחרי ביקורות נוספות על הגמגום של העיתון, יממה וחצי אחרי הפרסום המקורי, עורכי "כלכליסט" התעשתו. היום (ג') בצהריים נוספה בסוף הכתבה הבהרה: "תיקון - במאמר המקורי נפלה טעות. בניגוד למה שנכתב, משרד הבריאות הבהיר כי אין מעקב באמצעות התו הירוק אחרי אזרחים, ואין תיעוד של תנועות בבתי העסק". במקביל פורסם ציוץ בנוסח הזה בחשבון הטוויטר של "כלכליסט".

פילוט עצמו נמנע מלהגיב לפניית "העין השביעית", אבל כן פרסם בטוויטר מעין הסבר לפרסום המקורי: "הסיבה לציטוט - מבורכת, שכן היא מבקשת להעמיק בנקודה אחת חשובה ביותר: יכולת המעקב של אזרחי ישראל אחרי קריאת הברקוד של התו הירוק. אני יותר ממעוניין לדעת האם יש מעקב, האם מסלול אזרחי ישראל שמור במאגר כלשהוא, האם המידע הזה ממוסחר (נמכר לחברות פרטיות)". כל אלה תהיות חשובות וראויות, אבל בטקסט שפורסם בעיתון הן הוצגו כעובדות לכל דבר.

כתב "כלכליסט" אדריאן פילוט מתרץ

כתב "כלכליסט" אדריאן פילוט מתרץ

דפוס הפעולה הזה לא חדש ב"כלכליסט". ידיעת קורונה סנסציונית באותה מידה, ושגויה באותה מידה, פורסמה בעיתון בינואר השנה, וגם אז הדרך לתיקון היתה רצופה במהמורות. כותרת הכתבה, גם היא מאת אדריאן פילוט, התפרסמה בראש אתר האינטרנט של העיתון ובישרה: "ועדת הלסינקי צפויה להכריז: פייזר עושה בישראל ניסוי על בני אדם ללא אישור". הדיווח, שכצפוי שוכפל בתוך דקות ברשתות החברתיות, התבסס על פירוש שגוי לדרישה של יו"ר ועדת הלסינקי פרופ' איתן פרידמן. פרידמן נחרד כל כך שהוא מיהר לפרסם הבהרה מצולמת.

משרד הבריאות לא עוקב אחריכם. ציוץ התיקון של "כלכליסט"

משרד הבריאות לא עוקב אחריכם. ציוץ התיקון של "כלכליסט"

גם אז ב"כלכליסט" הגיבו בשלבים. תחילה התחלפה הכותרת לנוסח הבא: "ועדת הלסינקי צפויה להכריז: ישראל מעבירה לפייזר מידע ללא אישור כנדרש". אחר כך היא רוככה עוד יותר: "ועדת הלסינקי רוצה לאשר את ההסכם בין ישראל לפייזר". "גלובס", העיתון הכלכלי המתחרה, הקדיש לפרסום השגוי שני מאמרים, האחד של גדעון דוקוב, והאחר של כותב שורות אלה, אז עורך מדור בדיקת העובדות "המשרוקית".

אלא שהשינויים לא תועדו בשום מקום, ואלמלא צילומי מסך לא היינו יודעים על קיומם. הם גם לא לוו בהודעת תיקון, שתנסה לאזן את התפוצה שצבר הפרסום השגוי.