דובר ממשלתי חסם עיתונאי בתוכנת המסרים ווטסאפ לאחר שהלה פירסם ברשת החברתית טוויטר פרסום ביקורתי על השר אותו הוא מדברר. התנכלות לעיתונאי או הפלייתו פסולה ומהווה גם עבירה על הקוד האתי של דוברים בשירות הציבורי. נכון לשעת כתיבת שורות אלו, טרם הסיר הדובר את החסימה.

היום בבוקר (15.7) פירסם לירן לוי, כתב המשטרה של "וואלה", ציוץ שלעג לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב ("אין לו מושג במשטרה והוא עדיין לא מבדיל בין מח"ש למצ"ח ובין דרגת סגן ניצב לסגן אלוף"). מיד לאחר מכן הודיע נתן דובלין, דובר השר, ללוי, כי מעתה ואילך תימנע ממנו האפשרות להתקשר איתו בווטסאפ.

דובלין אף פירסם ציוץ לעגני משלו, שכוון ללוי: "שמח שסוף סוף למדת לכתוב את השם של השר שאתה כותב עליו כבר חודש. כאמור, יש לך עוד דרכים להשיג אותי: אימייל, דואר, סימני עשן ואפילו icq. מבין שלקחת לך את הווטסאפ זה כמו לכרות רגל?", אך בהמשך מחק אותו. ל"עין השביעית" מסר: "אודה כי תגובתי הבוקר הייתה נמהרת וכי עקב כך, ועקב פנייה של אנשים שאני מכבד, מחקתי ציוץ שעבר את הגבול. כאיש תקשורת, אני מכבד את מקצוע העיתונות מאוד וצר לי שהתדרדרנו לרמה נמוכה בשיח הפומבי בינינו".

לפי לוי, תוכנת המסרים היא כלי מרכזי בעבודה מול המשרד אותו הוא מכסה. הן על מנת לבקש תגובות ומידע מהדובר, והן כדי לקבל מהדובר דיוורים שהוא מעביר לכלל כתבי התחום. לכן, החסימה יוצרת יתרון לכתבי התחום בכלי התקשורת האחרים ומקשה על עבודתו.

ממשלה במדינה דמוקרטית אמורה לפעול למען הציבור, ולא למען חבריה. כך גם דובריה. פעילות חופשית של העיתונות היא אינטרס של הציבור. הערמת קשיים על עבודה עיתונאית או בידול לרעה של עיתונאי והענקת יתרון לעמיתיו אינה אינטרס כזה. הדבר אף מוסדר באופן רשמי בקוד האתי של הדוברים בשירות הציבורי, לפיו דוברים אמורים לפעול ב"אמינות, יושרה, ענייניות והגינות".

בין השאר מורה הקוד האתי כי "הדובר יימנע מלהתנכל לעיתונאי בגין ביצוע ענייני של תפקידו ועבודתו", "הדובר יפעל למתן מענה מדויק, מהיר וענייני לעיתונאים ולכלי התקשורת מקבלי השירות, בכפוף למגבלות החוק, תוך הפעלת שיקול דעת רחב ככל הניתן", ו"ככלל, ביחסיו עם אמצעי התקשורת, יפעל הדובר באורח שוויוני, סביר והוגן".

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר דובלין כי הציוץ הביקורתי היה הטריגר לחסימה, אך קדמה לו מערכת יחסים עכורה: "החל מהשבוע הראשון של השר בתפקידו, דומה היה כי דעתו מנויה מראש כנגדו וכי הוא עוסק בתגרנות מולי". לדבריו, לוי התנהל באופן לא הגון. עם זאת, דובלין סירב לפרט את הטענות שלו כלפי לוי, וממילא לא ניתן היה לבדוק אותן.

עוד מסר דובלין כי החסימה לא פוגעת בעבודתו העיתונאית של לוי: "מאז שנחסם למשלוח הודעות פרטיות בוואטספ, קיימנו קשר בהתכתבויות אסאמאס, במיילים ובהודעות ישירות בטוויטר, בהן קיבל את ההודעות שהוצאתי בשם השר באופן ישיר ותשובות לכל שאלותיו המקצועיות - ואמשיך להגיב לכל אחת ואחת משאלותיו, כל עוד הם יופנו אלי בדרכים הרבות שעוד נותרו לו ליצור עימי קשר, כולל שיחות טלפון - לכן תמוה בעיני שהוא חש כי עבודתו נפגעה עקב החסימה ביישומון הוואטסאפ".

לוי אינו מסכים עם דובלין. "הוא מוציא הודעות לכתבי משטרה באמצעות הווטסאפ. ברגע שהוא חוסם אותי שם הוא למעשה מפלה אותי לעומת עיתונאים אחרים. אסור לו כעובד ציבור לחסום וליצור בידול בין כתבים. יש תחושה שהם מנסים 'לאלף' את מי שמבקר". לוי מסר עוד כי הגיש תלונה נגד דובלין לנציבות שירות המדינה.

עדכון (15.7): לאחר פרסום הכתבה מסר הדובר דובלין כי הוא חוזר בו מהדברים שאמר על הכתב לוי, וכי הסיר את החסימה.