תוכנית האקטואליה היחידה של חדשות 12 בשפה הערבית, "אל-אוסבוע" ("השבוע"), שוב נדדה לאחרונה מהמשבצת הקבועה של ימי שישי בצהריים, שם שודרה במשך שנים בשידור חי, אל שידור מוקלט במשבצת שידור אטרקטיבית פחות: שעת בוקר מוקדמת של ימי שבת.

בחודש מרץ האחרון, עם תחילת משבר הקורונה, העבירו בחדשות 12 את "אל-אוסבוע" מימי שישי בשעה 13:30 לשעה 7:40 בבוקר יום שבת. דווקא בתקופה שבה הציבור כולו היה זקוק למידע אמין על המגפה הועברה המהדורה לשעה שבה מרבית הציבור, יהודים וערבים כאחד, ישנים.

בעקבות מחאה ציבורית הוחזרה בתחילת חודש מאי האחרון התוכנית לשידור חי בצהרי יום שישי, אולם בתחילת דצמבר שוב הועברה "אל-אוסבוע" למשבצת השידור הנידחת יותר, כששידורה מתחיל בשעה מוקדמת, בין 7:30 ל-8:00 בבוקר.

השבוע פנו מנהלי הארגונים יוזמות-אברהם, סיכוי ומרכז אעלאם אל מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בבקשה להשיב את התוכנית למשבצת השידור הקבועה שלה. לטענתם, אין מקום לשידור תוכנית אקטואליה בשעה מוקדמת של שבת בבוקר, ובוודאי לא כשהיא מוקלטת ולא מועברת בשידור חי. אלה "שעה ופורמט שפשוט אינם רלוונטיים לתוכנית חדשותית", כלשונם.

"הופתענו מאוד לגלות כי לאחרונה שוב הוחלט להזיז את התוכנית לשעה חסרת רלוונטיות עבור צרכני חדשות וצופים - ערבים ויהודים כאחד", כותבים ת'אבת אבו-ראס, אמנון בארי-סולציאנו, אמג'ד שביטה, עופר דגן וחולוד מסאלחה. "ההחלטה לשדר תוכנית חדשות מוקלטת בשעת שידור מוקדמת כל כך ביום מנוחה היא זלזול של ממש בקהל הצופים הנאמן שלה, בציבור הערבי כולו וגם במחויבות להוראות החוק והרשות השנייה. [...] אנו קוראים לכם לתקן את ההחלטה בהקדם האפשרי, ולהמשיך לשדר את 'אל אסבוע' במועד הקבוע ובשידור חי".

במענה לפניית "העין השביעית" מסר דובר חדשות 12 אלון שני כי "שיעורי הצפייה ב'אל-אוסבוע' עלו מאז שינוי מועד שידורה. כך לדוגמא התוכנית ששודרה השבוע בשבת בבוקר השיגה את הרייטינג הכי גבוה בשנה האחרונה בה שובצה התוכנית בשישי בצהריים". לפי שני, "הזזת התכנית לבוקר שבת היא נגזרת של שינויים מעת לעת בלוח השידורים.  אנו גאים ש'אל-אוסבוע' היא התכנית דוברת הערבית הוותיקה ביותר הנגישה לצופינו הערבים מזה שנים ונמשיך להביא בה תכנים מגוונים ואמינים לטובת ציבור דוברי הערבית".

בדיקה שביצעה "העין השביעית" מול נתוני הוועדה הישראלית למדרוג מעלה כי בשבת האחרונה צפו בתוכנית רק 10,000 איש. אולם בתוכנית מה-9.1 צפו 31 אלף איש מקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, המספר הגבוה ביותר מאשר כל מהדורה אחרת של התוכנית מאז תחילת 2020. כך או כך, נתוני הרייטינג של התוכנית תזזיתיים ביותר, וספק אם הם משקפים נאמנה את מספר הצופים בה.

כך, לדוגמה, יש שבועות רבים שבהם נתוני הוועדה הישראלית למדרוג מלמדים כי אין אף צופה בתוכנית מקרב האוכלוסייה הערבית בישראל וביניהם מופיע לפתע שבוע עם 23 אלף צופים. בנוסף, מאז הועברה התוכנית לשבת בבוקר בשידור מוקלט היו כבר שלוש מהדורות שלפי נתוני ועדת המדרוג לא צפה בהם אף איש מקרב החברה הערבית בישראל.

לדברי כאמלה טיון, רכזת פרויקט ייצוג האזרחים הערבים בתקשורת בעמותת סיכוי, ועדת המדרוג אינה בוחנת בצורה מהימנה ומקיפה את החברה הערבית במדידת הרייטינג. "יש מעט מכשירים בבתים של ערבים ואופן שקלול הנתונים לא שקוף", היא אומרת. "הנתונים הבעייתיים האלה לא יכולים להצדיק שידור תכנית חדשות מוקלטת, שהיא היחידה בערבית, בשעה בעייתית כל כך. במיוחד כשהיא משודרת על פי הנחיות החוק. אם חדשות 12 באמת רוצים לתת שירות ויחס רציני לקהל הערבי הם לא היו עושים זאת בשעה שהוא ברובו המוחלט ישן".