מהדורת החדשות בערבית של ערוץ רשת חזרה לשידור אתמול (3.4), ימים בודדים לאחר פרסום באתר "העין השביעית" בדבר הורדתה.

לפני כשבועיים הסיר ערוץ רשת את רשת "אל אח'באר פי רשת" ("החדשות ברשת"), תוכנית החדשות היחידה של הערוץ בשפה הערבית, בהגשת אייל חדיד. התוכנית שודרה במשך השנים בהתאם לכללי הרשות השנייה, שהעניקה לרשת את רישיון השידור, ואמורה להקפיד על כך שהערוצים המסחריים שתחת פיקוחה יספקו מידע אמין ומדויק לכלל הציבור.

בעקבות הסרתה, דווקא בעת התפרצות מגפה, שיגרה עמותת סיכוי מכתב למנכ"ל הערוץ אבי בן-טל. "לטעמנו, דווקא בימים קשים של משבר בריאות עולמי ואי ודאות חריפה, תפקיד מרכזי של התקשורת הוא להנגיש את המידע והחדשות לכלל הצופים החיים בישראל. עצוב לראות כי גם את המשבצת הזעירה והצדדית שאותה משדרים בשפה הערבית פעם בשבוע, החלטתם להזיז דווקא בשעת משבר כזאת", כתבו למנכ"ל רשת כאמלה טיון ועידן רינג מעמותת סיכוי, השותפה והמממנת של מיזם "מדד הייצוג" המתפרסם ב"עין השביעית".

אייל חדיד מגיש את "אל אח'באר פי רשת" ("החדשות ברשת"), 3.4.2020 (צילום מסך)

אייל חדיד מגיש את "אל אח'באר פי רשת" ("החדשות ברשת"), 3.4.2020 (צילום מסך)

בסיכוי טענו עוד בפני מנכ"ל רשת כי ביטול התוכנית מביא ל"פגיעה משמעותית במעמד התוכן בערבית אותו אתם מחויבים לספק על פי תנאי רישיון השידור שלכם". ברישיון מובהר כי על בעל הערוץ לשדר בהתאם לאמור בחוק הרשות השנייה, כללי המועצה והנחיותיה. בחוק הרשות השנייה וכן בכלליה, מחויבים הערוצים לשדר גם בשפה הערבית.

בדוברות רשת הגיבו למכתב בטענה כי "המצב הנוכחי מצריך היערכות לעדכונים שוטפים לאורך כל שעות היום". דוברת רשת יעל גאוני הוסיפה כי "לוח השידורים של רשת 13 שונה והותאם למצב החדש תוך התמקדות בעיקר בשידורים מיוחדים. בשל זאת ירדו מספר רצועות שידור קבועות ובהן גם רצועה זו שתחזור לשידור במתכונתה הרגילה, כמו שאר הרצועות, במהרה".

כאמור, בעקבות המכתב והפרסום הוחלט ברשת להחזיר את התוכנית.

פוראת נסאר, "אל אוסבוע", 4.4.2020 (צילום מסך)

פוראת נסאר, "אל אוסבוע", 4.4.2020 (צילום מסך)

בינתיים, מגזין החדשות השבועי של הערוץ המתחרה קשת, "אל-אוסבוע" ("השבוע"), איבד את המשבצת הקבועה שבה שודר במשך שנים.

התוכנית, בהנחיית פוראת נסאר, עברה לשידור מוקלט בשעת בוקר מוקדמת של יום שבת, במקום שידור חי בצהרי יום שישי. בדוברות חדשות 12 טענו בתגובה כי השינוי במועד השידור של התוכנית, שתחילה עברה מהצהריים המאוחרים ביום שישי לצהריים המוקדמים, נועד "לייצר לה חשיפה גבוהה יותר", וכי אם המעבר לא יוכיח את עצמו יבחנו כיצד לפעול בהמשך. הבוקר החל שידור התוכנית בשעה 7:40, שעה שבה בימי שבת בבוקר מרבית האזרחים, יהודים וערבים כאחד, ישנים.

אתמול בצהריים פנה אל חדשות 12 אמג'ד שביטה, מנכ"ל שותף בעמותת סיכוי, בבקשה לברר מדוע לא משודרת "אל-אוסובע". בתגובה נאמר לו כי התוכנית הועברה לשידור בשבת בבוקר, ואף אישרו כי זו התוכנית היחידה של חדשות 12 שאיבדה את משבצת השידור שלה בשבועות האחרונים. כששביטה ביקש למחות על ההחלטה, ועל כך שבחדשות 12 לא הפיצו כראוי מידע על שינוי שעת השידור בקרב צופיהם, נאמר לו כי הוא מוזמן לפנות בתלונה לרשות השנייה.