אני לא יכול לספור את הפעמים שראיתי משהו יפה, שלפתי מצלמה, וגרמתי לו להתמוסס לי מול העיניים במרווח של שבריר הרגע. מסיבות סוערות, שיחות מרתקות, תינוקות צוהלים – לאורך השנים הפרעתי את מסלול זרימתן הטבעי של אינספור סיטואציות מופלאות כתוצאה מיצר התיעוד המפותח שלי.

הדבר המוזר והראוי לציון באמת הוא האופן שבו הרגעים הללו מופרעים ומתמוססים להם אל תוך הקוסמוס לבלי שוב ברגע שאמצעי התיעוד הופעל ונוצר החיבור בין המציאות הבלתי מתווכת של ההוויה לבין רשת המידע האלקטרונית – גם במצבים שבהם האובייקט של התמונה לא יכול היה לדעת שהוא מצולם או מוקלט, וגם כשאותו אובייקט אפילו אינו אנושי אלא חיה או תופעת טבע מסוימת.

לשליפה של המצלמה והמיקרופון יש כוח קטלני שמשנה סיטואציות מן היסוד. כאבא לתינוק, אני נתקל בסיטואציה הזו שוב ושוב באופן שאינו משתמע לשתי פנים. המצלמה פורמת את ההוויה.

קשה לי להגן בלב שלם על ההתנהגות שלי באותן סיטואציות שבהן שלפתי את מכשיר התיעוד שלי וגרמתי להתמוססות של רגע מוצלח. לעתים היה זה רגע שרבים אחרים לצדי חשו עצמם מבורכים בנוכחותו, וכשהתמוסס אף לא ידעו שזה הייתי אני, עם אמצעי התיעוד שלי, שהתנקשתי בו בצורה אכזרית.

בדיעבד, אני מרגיש כמו פושע שחתר תחת זרימת השפע והחסד האינסופית וגמל לה בתאווה ירודה לאחוז ולהיאחז ברגע כדי להפוך לבעליו. הדבר היחיד שאני יכול לומר להגנתי הוא שכל זה נבע מרצון כן להפוך את הרגעים הללו לנצחיים קצת יותר. לאפשר להם לחרוג ממקומם המוגבל במרחב הזמן-חלל ולהפוך למשהו שלי ולאחרים תהיה גישה מסוימת אליו, לנצח, תמיד, באמצעות רשת המידע הדיגיטלית שאופפת את כולנו. במובן ידוע, יצר התיעוד שלנו נובע מרצון עקר להתגבר על המוות, על הטבע החולף של הדברים.

ויש משהו מהותי עוד יותר בתופעה הזו של רגעים שמושמדים כמו פוטון או כמו חתול אוסטרי תחת המבט חוצה היקומים של מצלמת התיעוד. לטענה הזו, המטאפיזית, הבלתי ניתנה להוכחה אמפירית, אך הנכונה כל-כך אינטואיטיבית, יש השלכות מרחיקות לכת עבור העולם שלנו.

בתור התחלה, היא מורה לנו שבעולם שיש בו יותר מצלמות מבעבר, הסיכויים להתרחשויות ממשיות הולך ופוחת. ערים שפורסות מצלמות אבטחה בכל מקום אולי מצמצמות את הסיכוי להתרחשות של פשעים מסוגים מסוימים, אבל הן גם מצמצמות את האפשרות להופעתן של התרחשויות אחרות – כל התרחשות שמחוללת משהו ששווה לצלם אותו בכלל.

כשאנחנו מפעילים את המצלמה ומשאירים אותה דלוקה, האפשרות שדברים יפים יקרו בעולם מצטמצמת דרמטית. אותו דבר נכון גם לגבי אותם סייבורג ונאביז שמחברים לעצמם מצלמה שפועלת 24/7 ושואפים לתעד כל רגע ורגע משגרת חייהם. ככל שירבו לתעד את עצמם, כך הסיכוי שמשהו מרגש באמת יקרה בחיים שלהם יורד לאפס.

תרבויות לא-מערביות מסוימות מאמינות, כך נוהגים לספר, שכאשר אתה מצלם אדם כלשהו אתה גונב את נשמתו. אולי יש משהו בטענה הזו. אולי בעצם ההמצאה של הצילום גנבנו את הנשמה של תרבות שלמה: התרבות שלנו, שבמאתיים השנים האחרונות מרווחי הלא ידוע והספונטניות שלה מצטמצמים ככל שמצלמות ומיקרופונים חודרים אותה לאורכה ולרוחבה.

קצת כמו ב"הסיפור שאינו נגמר", משהו בשאיפה שלנו לאחוז במציאות גורם למסתורין הדק שאופף אותה להתפוגג במבטה המסמא של המצלמה. אנחנו לא יכולים לעשות Uninvent למצלמה, אבל אנחנו כן יכולים לנסות ולמצוא מרחבים חדשים שאין בהם דריסת רגל למצלמות. אלו כנראה המקומות שבהם יתרחשו הדברים המעניינים והמופלאים ביותר, וכשהם קורים – נסו להתנגד לדחף לשלוף את המצלמה ולתעד את זה, כי ברגע שתעשו זאת הם יתפוגגו לכם מול העיניים. סמכו עלי, כבר ניסיתי.

ד"ר עידו הרטוגזון הוא מרצה וחוקר בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן