נאמניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתקשורת ממשיכים במתקפה על שר המשפטים אבי ניסנקורן. השיטה: הצגת מידע, שכבר פורסם בעבר בהרחבה, באופן מטעה כדי להטיל צל פלילי על ניסנקורן. בתחילת השבוע תיארנו ב"עין השביעית" כיצד בדיקה משטרתית כללית שנסגרה ללא כלום לפני כשנתיים הוצגה כדיל מושחת בין מנדלבליט וניסנקורן. כעת אנחנו חושפים את המניפולציה סביב פרסום אחר, על תלונה שהוגשה לפני כשנתיים נגד בכירים במד"א, שהוצגה באתר 0404 כאילו היתה תלונה נגד ניסנקורן עצמו.

בועז גולן, עורך האתר, מסר בתגובה "ממש לא מעניין אותי מה תכתבו ומה תציינו" ומיהר לפרסם את בקשת התגובה שנשלחה אליו ולטעון כי מדובר ב"רדיפה משמאל", אך לגופו של עניין לא הכחיש שהתלונה אכן לא הוגשה נגד ניסנקורן. תגובתו המלאה מצורפת בהמשך הכתבה.

נתניהו מנהל מערכה תקשורתית עניפה נגד מערכות המשפט והחוק בישראל, מאז החלו חקירותיו הפליליות. המתקפה של נתניהו כללית וגם פרסונלית, כשזהותם של המותקפים משתנה בהתאם להתקדמות תיקי החקירה וכתבי האישום התלויים ועומדים נגדו. אחרי המפכ"ל (לשעבר) רוני אלשיך, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, התובעת ליאת בן-ארי ועוד בכירים נוספים, הגיע תורו של שר המשפטים מכחול-לבן, המפריע לנתניהו להשפיע על על מינויי בכירים במערכת המשפט.

המתקפה הנוכחית החלה ביום שישי האחרון (21.8), עם ציוץ של אראל סג"ל, מגיש ב-103FM, בעל טור ב"ישראל היום" ומקורבו של נתניהו, שהניח את הקרקע לטענה קונספירטיבית לפיה היועמ"ש מנדלבליט "סגר תיק" פלילי לניסנקורן תמורת תמיכתו של ניסנקורן במנדלבליט מול נתניהו.

"בדיקה נגד ניסנקורן", צילום מסך מתוך הטוויטר של אראל סג"ל

"בדיקה נגד ניסנקורן", צילום מסך מתוך הטוויטר של אראל סג"ל

"משטרת ישראל ניהלה בדיקה לחשדות לכאורה כנגד שר המשפטים אבי ניסנקורן בגין ביצוע עבירות פליליות בתקופת הבחירות לתפקיד יו"ר ההסתדרות", כתב סג"ל וטען כי מנדלבליט "גנז הפרשה". במוצאי אותה שבת כבר הפיץ הליכוד תגובה לפיה יתכן כי "מנדלבליט סגר בסתר את הבדיקה נגד ניסנקורן כדי שניסנקורן יסגור את הבדיקה בעניין מנדלבליט ואשכנזי".

באופן לא מוסבר, סג"ל נשען על תגובה של פרקליטות המדינה שניתנה בכלל לאדם אחר, ראש מחלקת החדשות בגל"צ אמיר איבגי (שהביע בעבר הזדהות עם טענות הרדיפה של נתניהו). התגובה הבהירה כי לא נפתחה כלל חקירה פלילית אלא נערכה רק בדיקה של החשדות, ובכל מקרה, בניגוד לציוץ של סג"ל, ניסנקורן עצמו כלל לא היה חשוד.

"שקר והמצאה זדונית ומוחלטת", צילום מסך מתוך הטוויטר של שלי יחימוביץ'

"שקר והמצאה זדונית ומוחלטת", צילום מסך מתוך הטוויטר של שלי יחימוביץ'

בהמשך פירסמה גם שלי יחימוביץ', מי שהתמודדה מול ניסנקורן במערכת הבחירות להסתדרות שבגינה התעוררו החשדות, כי קיבלה הודעה מהמשטרה על סגירת הבדיקה כבר בינואר 2019, הרבה לפני שניתן היה לדעת שניסנקורן יהיה שר משפטים, וכי התלונה עצמה כלל לא היתה נגד ניסנקורן עצמו. "לא בא לי להיות אידיוטית שימושית של שקרנים חסרי עכבות", כתבה.

"ניסנקורן הוא בקושי שחקן משנה בסיפור"

אלא שעוד באותו יום שישי פרסם עורך אתר 0404 בועז גולן כי ישנה תלונה נוספת נגד ניסנקורן, מחוץ לזו עליה צייץ סג"ל ושלגביה הודיעה הפרקליטות כי נבדקה ונסגרה. "בניגוד להודעת מנדלבליט: תלונה במשטרה נגד ניסנקורן מ-2018 עדיין פתוחה והוא כלל לא זומן לחקירה", נכתב בכותרת ידיעה פרי עטו של גולן שהופיעה באתר 0404.

לפי גולן, "ב-2018 הוגשו שתי תלונות במשטרה – נגד ניסנקורן ונגד אחרים. התיק עדיין פתוח וניסנקורן מעולם לא זומן לחקירה או עדות". אותה תלונה, כך הסביר גולן, נוגעת ל"קשר שבין ניסנקורן לבכיר במד"א אשר הפעיל לחצים ואיומים לכאורה על 2000 עובדים להצביע לניסנקורן בבחירות לתפקיד יו"ר הסתדרות העובדים".

"בשורה התחתונה", סיכם עורך 0404, "תלונה פתוחה קיימת במשטרה נגד אבי ניסנקורן מאז מאי 2018". לידיעה אף צורפה סריקת אישור בדבר הגשת תלונה מחודש מאי 2018, בחשד לזיוף וקבלת דבר במירמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבי ניסנקורן בזמן שהיה יו"ר ההסתדרות (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבי ניסנקורן בזמן שהיה יו"ר ההסתדרות (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

אלא שבאישור שהציג גולן לא נכתב נגד מי בדיוק הוגשה התלונה. בפועל, התלונה כלל לא הוגשה נגד ניסנקורן, כך שכל המסגור של האייטם ב-0404 - כלל אינו נכון. ניסנקורן אומנם קשור לפרשה שבגינה הוגשה התלונה, הנסובה סביב מערכת בחירות בה היה מועמד, אך למתלונן אין ראיות למעשים פליליים לכאורה שביצע. "ניסנקורן הוא בקושי שחקן משנה בסיפור", אומר בא-כוחו של המתלונן, עו"ד גיא אופיר.

פוליטיקאי אחר, לעומת זאת, משחק תפקיד מרכזי יותר. לפי גרסת המתלונן, השר לשעבר משה כחלון, מייסד "כולנו" ולשעבר בכיר בליכוד, פעל באמצעות אחד מעוזריו באופן שמעלה חשדות לפלילים.

ביום ראשון האחרון (23.8) הרחיב גולן את היריעה על התלונה בידיעת המשך. מי שיקרא אותה בעיון יגלה כי גולן כבר לא כותב על "תלונה נגד ניסנקורן" אלא על תלונה "בעניין ניסנקורן" או תלונה "אשר עוסקת באבי ניסנקורן". ההבדל, כמובן, משמעותי. באותו היום פרסם ידיעה שלישית על התלונה, גם היא מגדירה אותה כ"תלונה שהוגשה בעניין אבי ניסנקורן".

גולן מפרט בידיעות ההמשך על עסקה מושחתת לכאורה, במסגרתה עובדים במד"א נקראו לכאורה להצביע לניסנקורן לראשות ההסתדרות בתמורה לתמריצים כספיים. כמו במקרה של הציוץ של סג"ל, מדובר בסיפור ידוע שנחשף בעבר ע"י התקשורת המרכזית ודווח בהרחבה.

מתוך התחקיר של חיים ריבלין בחדשות 12 ממאי 2018 (צילום מסך)

מתוך התחקיר של חיים ריבלין בחדשות 12 ממאי 2018 (צילום מסך)

על הסיפור עצמו דיווח חיים ריבלין בחדשות 12 כבר במאי 2018, ימים בודדים לאחר הגשת התלונה למשטרה. באותה הזדמנות דיווח ריבלין גם על דיל אחר, במסגרתו נדרשו עובדי מד"א לחתום למען הקמתה בהסתדרות של סיעה מטעם "כולנו" בראשות שר האוצר דאז כחלון, בתמורה לכאורה לסיוע למד"א ולעובדיו בהסכם השכר.

"הקשר בין אבי ניסנקורן, כחלון ומד"א – לא נחקר מעולם", כותב גולן ב-0404. "היועמ"ש עצר את ההליך ולמעשה, ניסנקורן מעולם לא זומן לחקירה, לבדיקה ומשטרת ישראל כלל לא העמיקה בפרשה ולא חיפשה עוד חומרים. המעורבים, רובם ככולם, לא נחקרו עד לרגע זה".

המקור למידע על התלונה למשטרה, שמוזכר גם בידיעה של גולן, היא תביעה שהגיש עובד מד"א לשעבר לבית-הדין לעבודה. במסגרת התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין גיא אופיר ואייל עוזרי, ניתן תצהיר שחלק ממנו מופיע גם באתר 0404.

העובד לשעבר מבהיר בתצהירו כי הגיש תלונה במשטרה נגד יושב ראש ועד העובדים הארצי במד"א עוזר לייפר, על רקע הדרישה לתמוך בניסנקורן, ונגד סמנכ"ל מבצעים בארגון, גיל מוסקוביץ', על רקע הלחץ לחתום למען הקמת סיעת "כולנו" בהסתדרות. ניסנקורן, אם כן, כלל אינו אחד ממושאי התלונה הישירים גם לפי גרסת המתלונן (יצוין כי המתלונן פנה למשטרה יחד עם עמיתו לשעבר במד"א, אולם התלונה בסופו של דבר נרשמה רק על שמו).

דמויותיהם של כחלון וניסנקורן בהפגנת "האפודים הצהובים", 22.12.18 (צילום: גילי יערי)

דמויותיהם של כחלון וניסנקורן בהפגנת "האפודים הצהובים", 22.12.18 (צילום: גילי יערי)

לפי גרסת העובד לשעבר, המעשה הפלילי לכאורה, שבגינו הגיש את התלונה למשטרה, בוצע על ידי יו"ר ועד העובדים לייפר וסמנכ"ל המבצעים מוסקוביץ' מצד אחד והשר כחלון מנגד, באמצעות אחד מעוזריו. בידיו הקלטות המעידות לכאורה על עסקה של תן וקח: חתימות תמורת סיוע כספי. ניסנקורן, לעומת זאת, חשוד לפי המתלונן בדיל פוליטי מסריח אך לאו דווקא במעשה פלילי, מה גם שאין בידיו הקלטות הקושרות את ניסנקורן עם הבקשה שהועברה לעובדי מד"א.

למרות הקשר העקיף בלבד בין ניסנקורן לתלונה, ולמרות שלפי הידיעה השנייה ב-0404 גם גולן מודע לכך שהתלונה לא הוגשה נגד ניסנקורן ישירות, הידיעה באתר לפיה "תלונה במשטרה נגד ניסנקורן מ-2018 עדיין פתוחה" לא תוקנה או הוסרה. גם לאחר שפירסם עוד שתי ידיעות נוספות שעסקו בתלונה, לא תיקן גולן את הכתוב.

יצוין כי בתגובה לידיעה של ריבלין מ-2018, כל המעורבים הכחישו כל פסול במעשיהם. מושקוביץ' מסר אז לחדשות 12 כי פעל אך ורק לחיזוק מעמד עובדי מד"א, לייפר טען כי לא היה כל לחץ בלתי לגיטימי על העובדים, מפלגת "כולנו" טענה כי ההצטרפות של עובדי מד"א לסיעה שלהם בהסתדרות היא טבעית ומשקפת את התמיכה הציבורית במפלגה ואילו מההסתדרות נמסר כי "ההסתדרות והעומד בראשה הקפידו על טוהר הבחירות".

בועז גולן מסר בתגובה: "התלונה כוללת את ניסנקורן, בכירי מד"א וכחלון. כל פרטי התלונה והעדויות שנמסרו על המעורבים (כולל ניסנקורן) נמצאים בידינו. פרטי בקשתך לתגובה מעוותים את המציאות והסיבה ידועה. לעניין פנייתך, ממש לא מעניין אותי מה תכתבו ומה תציינו".