יחידה במשרד המשפטים שלחה מכתב לכלי תקשורת על מנת שיסיר פרסום, למרות חוסר סמכות או עילה משפטית. כלי התקשורת, אתר ערוץ 7, סירב לבקשה ומחה על "מה שעלול להידרדר לסתימת פיות". ביחידה שלחו מכתב נוסף ובו הבהירו כי מדובר בהצעה לא מחייבת בלבד.

ביחידה הממשלתית למאבק בגזענות שלחו בתחילת החודש מכתב לעורך אתר ערוץ 7 עוזי ברוך ובו בקשה להסיר פרסום שהופיע תחת הכותרת "ערבי קיבל דו"ח והצית מבנה בעיריית ירושלים", בטענה כי הפרסום עלול ליצור דעות קדומות נגד ערבים. אחרי שברוך התלונן על סתימת פיות, ביחידה הבהירו כי מדובר בבקשה בלבד, שאינה מלווה בכל צורה של הפעלת סמכות שלטונית.

במשרד המשפטים הוקמה לפני שנים אחדות היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, וזאת כתוצאה מהמלצות ועדת פלמור שעסקה במיגור הגזענות כנגד יוצאי אתיופיה. בראש היחידה עומד עו"ד אווקה (קובי) זנה. ב-4 במאי שלחה העוזרת הבכירה ביחידה, עו"ד אסתר ביסוור, מכתב לברוך ובו הרתיעה מפני "חשד לפרסום סטראוטיפי באתר האינטרנט של 'ערוץ 7'".

לדבריה, ביחידה התקבלה תלונה על ידיעה שהופיעה כמה ימים קודם לכן באתר שבכותרתה, וכן בגוף הידיעה, נכלל תיאור מוצאו של חשוד בהצתה. "במסגרת מטרת הפרסום לא ראינו לנכון את החלטתכם לציין את מוצאו הערבי של החשוד", כתבה עו"ד ביסוור. "יתרה מכך, לטעמנו, פרסום כזה עלול ליצור דעות קדומות וסטריאוטיפים כלפי מי שמשתייכים לאוכלוסייה הערבית. בהמשך לנאמר לעיל, נבקשכם להסיר את הפרסום, ובהתאם לחדד מניעת פרסומים שעלולים ליצור דעות קדומות וסטריאוטיפים, כל זאת בהתאם לקווים מנחים שהפצנו למשרדי הממשלה".

עוזי ברוך, עורך ערוץ 7 (צילום מסך)

עוזי ברוך, עורך ערוץ 7 (צילום מסך)

בעקבות המכתב פורסמה אתמול (20.5) באתר ערוץ 7 ידיעת מחאה. תחת הכותרת "היחידה הממשלתית לסתימת פיות" צוטט העורך הראשי ברוך כאומר "ערוץ 7 מגנה כל שיח גזעני ומפלה, ועם זאת מתנגד לניסיון לטשטש זהויות לאומיות וחברתיות. ציון השתייכותו הלאומית והחברתית של אדם איננו פסול. הניסיון לכפות סטנדרטים של שיח 'פוליטיקלי קורקט' הוא פסול ועלול להתדרדר לסתימת פיות".

הבוקר שיגרה היחידה מכתב "הבהרה" לפיו לא היה במכתב הקודם משום דרישה אלא בקשה בלבד. ראש היחידה עו"ד זנה ציין במכתבו כי בעבר נהגה היחידה להפנות פניות דומות לטיפול מועצת העיתונות, זאת לאור סעיף בתקנון המועצה שאוסר על ציון מאפייני מוצא בידיעות "אלא אם הם נוגעים עניינית לנושא הפרסום".

"זו הפעם, סברה עורכת הדין שטיפלה בפנייה כי יהיה פשוט יותר להעבירה ישירות אליכם, ולהציע לכם לתקן את נוסח הידיעה", כתב עו"ד זנה. "מכל מקום, הריני להבהיר כי לא הייתה במכתב כוונה להורות או לחייב ובקשה זו אינה בגדר הפעלת סמכות שלטונית משום סוג שהוא, ואין בה להגביל באופן כלשהו את חופש
הביטוי והעיתונות שהינם בגדר מוסכמת יסוד במדינה דמוקרטית. צר לי אם מנוסח המכתב הדברים הובנו אחרת".