שש שנים לאחר חשיפת תוכנית "כלבוטק" את שגרת ההתעללויות בבעלי-חיים במשחטת זוגלובק בשלומי, בית-המשפט אישר הסדר פשרה במסגרתו תשלם חברת הנקניקים שני מיליון שקלים לטובת הציבור.

באוקטובר 2013 שודרה בערוץ 10, במסגרת התוכנית "כלבוטק" של רפי גינת והעורך משה כ"ץ, כתבה על הנעשה במשחטת זוגלובק בשלומי. הכתבה, שהוכנה על-ידי הפעיל למען זכויות בעלי חיים רונן בר וכתבת "כלבוטק" שרית לוי, כללה תיעוד שצולם במצלמה נסתרת במשך שבועות ארוכים במשחטה ובסביבתה. "סבל מיותר ומקומם בדרך לסכין השוחט", תיאר זאת גינת בדברי הפתיח לכתבה, שאותה הגדיר כהצצה אל "החצר האחורית של חברת זוגלובק".

למחרת שידור הכתבה הוגשו שלוש בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד החברה (שמאז אוחדו). באחת הבקשות, שהוגשה על-ידי האזרחית נעה ארז, נדרש בית-המשפט להטיל על זוגלובק תשלום פיצויים בסך 50 מיליון שקל. ארז, שמיוצגת על-ידי עו"ד האני טנוס, הציגה את עצמה כמי שמצדדת בזכויות בעלי חיים ושומרת על כשרות, וטענה כי מהכתבה עולה שחברת זוגלובק הטעתה את הציבור תוך הפרת חוק צער בעלי חיים וכללי הכשרות.

בחברת זוגלובק טענו, באמצעות עורכי-הדין ראובן בילט וטלילה רוזנבלום, כי יש לדחות את כל הבקשות לאישור תביעות ייצוגיות. לטענת החברה, המשחטה עבדה תחת פיקוח צמוד, בהתאם לחוק ולכללי ההלכה, והאירועים שתועדו הם מקרים חריגים שטופלו כראוי.

לאחר כמה ניסיונות להגיע לפשרה, שלא קיבלו תוקף של פסק דין, הגישו הצדדים בחודש אפריל השנה הסכם מתוקן, במסגרתו התחייבה זוגלובק להעביר 1.5 מיליון שקלים לקרן לניהול וחלוקת כספים, לצד המלצת הצדדים לקרן כי תעביר את הכספים שיצטברו בה לטובת "העמותה למען עתיד טבעוני". בנוסף, כך הוסכם, תתרום זוגלובק מוצרי מזון לנזקקים בסך חצי מיליון שקלים. לפי הסכם הפשרה, התובעת ארז תקבל גמול בסך 50 אלף שקל, ובאי-כוחה יקבלו שכר טרחה בסך 325 אלף שקל (לא כולל מע"מ).

להסכם זה התנגדו המועצה הישראלית לצרכנות, עמותת תנו לחיות לחיות ועמותת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא וכן מגישי הבקשות האחרות לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת הנקניקים.

במועצה הישראלית לצרכנות טענו כי אין מקום לפיצוי מסוג תרומת מוצרי מזון במסגרת הסדר פשרה, והתריעו כי הפשרה אינה כוללת הסדרה עתידית באשר להתנהלותה של זוגלובק, שתבטיח שתהליך הייצור והשיווק של מוצריה יעמוד בדרישות דיני הגנת הצרכן והגנת בעלי החיים.

בעמותת תנו לחיות לחיות טענו בין היתר כי סכום הפיצוי אינו הולם וכי תרומת מוצרי המזון לנזקקים נעדרת זיקה לנושא התובענה וכי יש לייעד את הכספים להגנה על בעלי חיים. כמו כן נטען כי תרומת מוצרי בשר מעובדים, שהם "מסרטנים ודאיים", אינה מסייעת לנזקקים

עמי זוגלובק, הבעלים של חברת זוגלובק (צילום מסך מתוך סרטון תדמית של התאחדות התעשיינים)

עמי זוגלובק, הבעלים של חברת זוגלובק (צילום מסך מתוך סרטון תדמית של התאחדות התעשיינים)

בעמותת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא טענו אף הם כי תרומת מוצרי מזון מעובדים לנזקקים אינה מועילה לציבור, שגם מוצרים אלה מזיקים ומגדילים את הסיכון לסרטן.

כמו כן התנגדו אהרן מונדרי, אריאלה ברוכמן ויעקב מנשה, שהגישו אף הם בקשות לאישור תובענה ייצוגית נגד זוגלובק בעקבות שידור הכתבה, בטענה כי הבקשות שלהם "חזקות בהרבה".

השופטת גילה כנפי-שטייניץ דחתה את כל ההתנגדויות. בין היתר ציינה בהחלטתה כי הסדר הפשרה דווקא כולל התחייבות של זוגלובק להתנהל בהתאם לנהלים והחוקים במשחטות שלה. אשר לטיב המוצרים שתתרום החברה, בשווי חצי מיליון שקלים, השופטת כנפי-שטייניץ כתבה כי סוגיה זו לא עמדה לדיון בתובענה וממילא הבקשה הוגשה בשמם של צרכני מוצרי בשר של זוגלובק. עם זאת, השופטת קבעה כי מחצית המוצרים שייתרמו יהיו מוצרי טבע של החברה ומחציתם מוצרי בשר.

מלבד תרומת המוצרים בשווי חצי מיליון שקלים השופטת כנפי-שטייניץ הורתה לזוגלובק להעביר לקרן לניהול וחלוקת כספים 1.5 מיליון שקלים בשלושה תשלומים במהלך השנה הקרובה וקבעה כי "הקרן תעשה שימוש בכספי הפיצוי לטובת הגנה על זכויות בעלי חיים".

62868-10-13
63489-10-13
62892-10-13

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 363KB)