בחברת מנורה-מבטחים שקלו להעניק לארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" המואשם בשוחד, הלוואה אישית בסך מאות מיליוני שקלים לצורך מימון רכישת כשליש ממניות העיתון, כך טוענת לינור דויטש, מנכ"לית ארגון לובי 99.

בשבועות האחרונים פועל הארגון באמצעים שונים למניעת אישור ההלוואה, ולדברי דויטש נראה כי במנורה שינו את דעתם ולא יאשרו את העסקה. עם זאת, דויטש מבהירה כי ההחלטה של מנורה אינה סופית, ובלובי 99 נערכים להסלים את המאבק במקרה הצורך. במנורה-מבטחים סירבו להתייחס לטענה: "החברה אינה מתייחסת לנושאים אלו באמצעות התקשורת", נמסר מהחברה.

בתחילת השנה דווח ב"דה-מרקר" כי מוזס, המואשם בכפוף לשימוע במתן שוחד לבנימין נתניהו באמצעות אימפריית התקשורת שבשליטתו, מעוניין להדק את האחיזה בקבוצת "ידיעות אחרונות". לצורך כך, נטען בפרסום, מוזס מתכוון לרכוש מבנק הפועלים 34% ממניות הקבוצה שהיו בעבר בבעלות איש העסקים ובעל השליטה ב"גלובס", אליעזר פישמן, עד שפשט את הרגל.

כשבוע לאחר הפרסום הראשוני פנו הארגונים לובי 99 וצדק-פיננסי אל הפיקוח על הבנקים בבקשה לבחון את העסקה, ולפני ימים אחדים פרסם לובי 99 סרטון קצר שמחה נמרצות נגד מימון העסקה בין מוזס לבנק הפועלים.

בשיחה עם "העין השביעית" מספרת דויטש כי באופן רגיל לובי 99 מעדיף לעסוק בנושאי מקרו ולא בנושאי מיקרו, כלומר לא בהלוואה כזו או אחרת אלא בעבודה מול הרגולטורים לשם שינוי תקנות וייעול הפיקוח, אולם הניסיון של מוזס להשיג מימון לעסקה לרכישת מניות "ידיעות אחרונות" היה כה חריג שמצאו לנכון להתערב.

"הלובי הציבורי, לובי 99, מתעסק בנושאים לפי הצבעת החברים בו", אומרת דויטש. "שניים מהנושאים המרכזיים שהחברים שלנו הצביעו עבורם הם קשרי הון-שלטון וכל נושא הביטוח והפנסיה. לא היינו מתעסקים בזה סתם כך, אבל מדובר בהלוואה מתוך כספי הפנסיות שלנו. 300 מיליון השקלים שנוני מבקש לקחת הם כסף שלנו, כסף של הציבור. כשנוני מנסה אקטיבית להכניס יד לכיס של הציבור, שלא יודע לקום ולהגיד 'לא, אני לא מוכן!', אנחנו משמיעים את קולו של הציבור ואומרים 'לא בכסף שלנו'. כשהבנו שמדובר בכסף ציבורי, פעלנו, מה שנקרא, 'לעצור את השוד'. מה שמניע אותנו כאן קודם כל הוא הבחינה הכלכלית, ומבחינה זו מדובר בעסקה שאין בה שום היגיון".

דויטש מסבירה מדוע רכישת מניות "ידיעות אחרונות" הנותרות בידי מוזס היא עסקה משוללת היגיון עסקי מבחינת המלווים: "נוני הלך למוסדיים כי הבנקים מסרבים להלוות לו כסף, ומשתי סיבות: ראשית, הבנקים באופן אסטרטגי הודיעו כבר שהם כמעט לא נותנים יותר אשראי והלוואות בתחום התקשורת, כי הפרנסה בעיתונות המודפסת ובאתרים מבוססי פרסום הולכת ופוחתת מאז שגוגל ופייסבוק השתלטו על ההכנסות. שנית, נזכיר, מדובר על אדם שיש לו, על-פי פרסומים, חוב אישי של עשרות מיליוני שקלים לבנק הפועלים, ולכן הוא זקוק למימון חיצוני.

"כך שהבנקים לא מלווים לתחום התקשורת באופן כללי, ולא רוצים להלוות לנוני באופן ספציפי, ואז נוני הולך לבקש מהכסף שלנו, של הציבור. זה כסף שלא הולך לחזור, גם כי התחום הוא הפסדי, ועוד לא מצאו פתרון לדואופול של גוגל ופייסבוק, וגם כי מדובר באדם שמואשם בשוחד, שיש סבירות די גבוהה שהוא יסיים בכלא. איך הוא יחזיר את החובות מהכלא?".

לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 (צילום: יונתן בלום)

לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 (צילום: יונתן בלום)

אפשר להניח שכמו בבנקים, גם בגופים המוסדיים יש מי שעושה שיקולים כלכליים ואחרים האם להעניק הלוואה. אם הכדאיות כל-כך נמוכה, למה לא לסמוך עליהם שיסרבו?

"גם אנחנו חשבנו בהתחלה שמובן מאליו שהבקשה לא תאושר, ואז קיבלנו מידע שאחת מקרנות הפנסיה הולכת לאשר את ההלוואה", אומרת דויטש ונוקבת בשמה של מנורה-מבטחים. "אנחנו הזדעזענו עד עמקי נשמתנו", היא מוסיפה, "שאלנו את עצמנו מה משפיע על שיקול דעתם. ואז אתה מתחיל לחשוב: אולי עומד פה שיקול אחר, שאינו כלכלי. אולי הם חושבים על הסיקור האוהד שפתאום יקבל התחום הריכוזי של קרנות הפנסיה ב'ידיעות'? אנחנו הרי כבר יודעים איך הדברים האלה עובדים. איזו סיבה אחרת יש לאשר הלוואה שאין סיכוי כמעט להגיע באמצעותה לתשואה?".

גם אם היה היגיון כלכלי בעסקה, אומרת עוד דויטש, ישנו "האלמנט הציבורי. לא הגיוני שהציבור יממן בכספו התנהלות החשודה כמושחתת, שמטרתה גניבת דעתו של הציבור. זה דבר לא סביר".

לדברי דויטש, במסגרת המאבק נגד אישור העסקה שיגר הארגון יחד עם אנשי צדק-פיננסי מכתבים ליושבי הראש של כל הגופים המוסדיים. "כמי שעומד בראש גוף מוסדי המנהל את כספי הציבור והאמון על כספי חסכונות הציבור, אנו קוראים לך לסרב לפנייה זו ולהימנע באופן מוחלט מלהלוות למר מוזס את הסכום המבוקש מכספי חסכונות הציבור המנוהלים על-ידך, וזאת במסגרת חובת הנאמנות המוטלת עליך במסגרת  תפקידך", כתבו לכל אחד ואחד מהם.

בהמשך, כשהתקבל בארגון מידע כי בחברת מנורה-מבטחים שוקלים בחיוב את מימון העסקה של מוזס, שיגרו בארגון מכתבים אישיים לכל חברי ועדת ההשקעות בחברה. כעת, כך נראה, בחברה שוקלים מחדש את העסקה.

במקביל למכתבים הרשמיים יצאתם גם בסרטון שפונה לציבור הרחב. מדוע?

"רצינו ליידע את הציבור. אחד האתגרים של הלובי הוא להנגיש את האינפורמציה המורכבת לחברים. הסרטון הזה קיבל מאות שיתופים בפייסבוק, והוא אחד הפוסטים הכי מגייסים שהיו לנו בתקופה האחרונה. עשרות חברי לובי חדשים הצטרפו בגלל הסיפור הזה, מה שמוכיח שלאנשים כן אכפת מה שעושים עם הכסף שלהם. בעקבות הסרטון קיבלנו הרבה מאוד תגובות מחברים ששואלים מה הם יכולים לעשות ואנשים שהציעו שנעשה קמפיין מיילים לחברות הרלבנטיות, כך שכל אזרח יוכל לפנות אליהם. לא עשינו את זה כי לפי האינפורמציה שלנו יש סיכוי טוב שהאישור הולך להיעצר, אבל אם נרגיש שזה עולה מדרגה זה בהחלט יכול להיות אחד הצעדים הבאים".

"הכוח שלנו הוא שאין לנו שום בוס שאפשר להרים אליו טלפון כדי לייבש לנו את מקורות התקציב. הכוח של ציבור שעובד ביחד ומתאגד כדי לפעול נגד דברים שפוגעים בו הוא אחד התוצרים המשמעותיים של המחאה החברתית ושל הפיתוחים הטכנולוגיים"

לובי 99, ארגון שממומן לחלוטין במימון המונים, נהנה כיום מתקציב של כ-2.2 מיליון ש"ח לשנה, כך לפי דויטש, שמגיע מכ-5,200 תורמים חודשיים קבועים. יש מי שתורם חמישה שקלים בחודש, ויש לדבריה "טייקונים" שתורמים 250 שקל לחודש, אולם "יש קול אחד לכל אחד בהצבעה ובבחירת הנושאים" שבהם מטפל הלובי.

"הכוח שלנו", אומרת דויטש, "הוא שאין לנו שום בוס שאפשר להרים אליו טלפון כדי לייבש לנו את מקורות התקציב. אי-אפשר להתקשר לאלפי אנשים ולהגיד להם להפסיק את התרומה. אני חושבת שהכוח של ציבור שעובד ביחד ומתאגד כדי לפעול נגד דברים שפוגעים בו הוא אחד התוצרים המשמעותיים של המחאה החברתית ושל הפיתוחים הטכנולוגיים שמאפשרים לו את זה. בעיני, הדמוקרטיה ההשתתפותית הזו והעובדה שהציבור פועל ביחד נגד כוחות שרוצים לפגוע בו הם התקווה לעתיד טוב יותר".

בחברת מנורה-מבטחים, כאמור, סירבו להגיב לדברים.