הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, אישרה את המיזוג בין רשת לערוץ עשר בלי להתחשב בהשלכות שיהיו לו על חופש העיתונות – כך טוען עו"ד שחר בן-מאיר בפנייה שהגיש לבית-המשפט בשבוע שעבר. בערר, שהוגש לבית-הדין להגבלים עסקיים, טוען עורך-הדין כי מדובר ב"מחדל חמור" ו"ליקוי מאורות כללי" ודורש לבטל את המיזוג. לטענתו, הממונה הלפרין לא מילאה את חובתה החוקית – שכוללת לדבריו התייחסות להשפעה על חופש העיתונות ושוק הרעיונות – ועל כן עליה לדון מחדש בסוגיה תוך שקילת ההיבטים הללו.

ערוץ עשר נשלט כיום על-ידי קבוצת RGE שבבעלותם המשותפת של לן בלווטניק, אביב גלעדי ומשפחת רקנאטי. שאר המניות מוחזקות בידי אנשי העסקים יוסי מימן וארנון מילצ'ן. על-פי מתווה העסקה שאישרה הלפרין, חברת רשת תרכוש את מניותיהם של מימן ומילצ'ן, וגם נתח קטן מהמניות שבידי RGE. החברה הממוזגת צפויה להישלט על-ידי בעלי ההון עידן עופר ואהוד אנג'ל, ששולטים כיום ברשת. שאר המניות יוחזקו בידי משפחת שטראוס ותאגיד התקשורת הזר אנדמול.

לדברי עו"ד בן-מאיר, עסקת המיזוג יוצרת "סיכון משמעותי" לחופש העיתונות בישראל, וזאת בשל הכוח הרב שיימסר לידיהם של בעלי השליטה המיועדים – עופר ואנג'ל (שאינם מוזכרים בשמותיהם במסמך המשפטי). לטענתו, הסכנה שמפניה הוא מתריע מתחדדת לנוכח הנסיונות הממשלתיים לשלוט בתקשורת.

הממונה הלפרין לא לגמרי התעלמה מסוגיית חופש העיתונות. במסמך שאלות ותשובות שהפיצה רשות ההגבלים עם אישור המיזוג מופיעה השאלה "למה המיזוג לא הותנה בתנאים שיבטיחו את עצמאות חדשות עשר או היעדר התערבות פוליטית ועסקית בתכנים של חדשות עשר?". בתשובה נכתב כי תפקידה של רשות ההגבלים הוא למנוע פגיעה בתחרות כלכלית, ועל כן "אין היא רשאית להתערב בשיקול הדעת של רגולטורים אחרים המופקדים על שמירת אינטרסים ציבוריים אחרים" – ובמקרה זה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

בכך, טוען עו"ד בן-מאיר, הודתה הרשות כי כלל לא בדקה את השפעת המיזוג על חופש העיתונות. "עמדה זו היא עמדה מופרכת מאין כמוה, והיא בבחינת הרמת 'דגל לבן' של הרשות להגבלים בדיוק במקום שבו נדרשת פעולה שלה, לא במקום, אלא בנוסף וביחד עם רשויות אחרות", כתב עורך-הדין בהקשר זה.

מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים (צילום: תומר יעקבסון, רישיון CC BY-SA 3.0)

מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים (צילום: תומר יעקבסון, רישיון CC BY-SA 3.0)

כדוגמה למקרה שבו רשות ההגבלים דווקא כן דנה בהשפעה של עסקה עתידית על שוק העיתונות מוזכרת רכישת העיתון הקורס "מקור ראשון" בידי המיליארדר שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום" ומקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. עו"ד בן-מאיר מצטט מתוך מסמך שנחשף באתר "העין השביעית", פרוטוקול של דיון מ-2014 שבו לקחו חלק נציגי "ישראל היום" ונציגי רשות ההגבלים, שבראשה עמד אז פרופ' דייוויד גילה. אסף אילת, אחד מנציגי הרשות שלקחו חלק בדיון, מצוטט שם כך: "העיתונות בישראל ריכוזית ועיתונים נסגרים. יש ערך לריבוי עיתונים, וכשיש שני עיתונים גדולים עם תפוצה רחבה, כשהם מתחילים לבלוע עיתונים אחרים אנו בודקים האם הבעלים והעורך הראשי זה משהו שכן משפיע על תכנים ויכול לפגוע במגוון".

על רקע זה קובע בן-מאיר כי הממונה הנוכחית על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, התעלמה מהשיקול שעשוי להיות "המהותי ביותר" בעת אישור מיזוגים בין כלי תקשורת. "תפיסתה (הפסולה לטעמנו) של הרשות להגבלים כאילו שוק הרעיונות ושאלת חופש העיתונות אינם דברים שעליה לבדוק במסגרת מיזוג היא בעייתית ביותר ומנוגדת לעמדות של חוקרים רבים בתחום האמור, ואפילו לגישות קודמות של הרשות עצמה", מדגיש בן-מאיר.

רשות ההגבלים, רשת וערוץ עשר טרם מסרו את תגובתם לבית-הדין.

37579-08-18

* * *

לעיון בערר שהגיש עו"ד בן-מאיר

להורדת הקובץ (PDF, 5.89MB)