כתבת השער בגיליון האחרון של "ידיעות תל-אביב–יפו", המקומון התל-אביבי של קבוצת ידיעות-תקשורת, הוקדשה לתאונות הקטלניות באתרי הבנייה בעיר, אך לא כללה אפילו שם של אחת מהחברות הקבלניות שבאתריה נפגעו הפועלים. למעשה, אפילו שמות אתרי הבנייה שבהם התרחשו התאונות הושמטו מהכתבה. לדברי עורכת המקומון, נעמי רייכמן, הכתבה התמקדה בזווית אחרת של התופעה, שאינה קשורה ישירות לאחריות חברות הבנייה על הבטיחות באתריהן.

ביום שישי האחרון הקדיש המקומון חמישה עמודים לכתבה מאת דניאל ברונשטיין על תאונות באתרי בנייה. תחת הכותרת "ממשיכים ליפול חופשי" סקרה ברונשטיין את המחיר הכבד שנגבה מפועלי הבניין, תוך שהיא מתמקדת מטבע אופיו של העיתון בנעשה באתרי בנייה בתל-אביב. "ב-2017 נהרגו באתרי בנייה בתל-אביב חמישה פועלים ו-17 נפצעו", נכתב בפתח כותרת המשנה של הכתבה.

בהמשך, על פני כל החלק המגזיני של העיתון, כתבה ברונשטיין בהרחבה על המקרה של סאמר יאסין, שנפצע באתר בנייה לפני שנים אחדות; על המספרים הגבוהים של הפצועים וההרוגים באתרי הבנייה; על הרופאים שמטפלים בפצועים מאתרי הבנייה; על הפעילים הנאבקים בתופעה ועל הכשלים שמונעים את מיגורה. ובכל זאת, לאורך אלפי המלים לא מוזכרים שמות האחראים הישירים.

אחת המרואיינות בכתבה, הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין, הופתעה מההחלטה העריכתית של המקומון. "הפוסט הזה היה אמור להיפתח בפרגון גדול למקומון 'ידיעות תל-אביב' שמפרסם היום כתבת שער גדולה על תאונות העבודה באתרי הבנייה בתל-אביב ובכלל", כתבה תגרי בפוסט שפרסמה בקבוצה של המאבק בתאונות בניין. "הכתבת דניאל ברונשטיין עשתה עבודה יסודית ומעמיקה והכתבה מקיפה ואיכותית – שמחתי גם אני לתרום לה ולהשתתף בה. רק בקריאה חוזרת שלה הבנתי שבעריכתה הושמט כל פרט מזהה של אתר בנייה, של חברה קבלנית או חברה יזמית שבאתריה נהרגו עובדים".

ואכן, אפילו בדיווח על האירוע שעומד במרכז הכתבה, זה שבו נפצע סאמר יאסין, הפועל שדיוקנו מעטר את שער המקומון, לא מוזכר היכן נפצע ומי היתה חברת הבנייה. "הייתי הממונה על האתר", מספר יאסין. "היו מצלמות באתר", הוא מוסיף, ובהמשך אף כתוב ש"באתר הבנייה הגדול שעבד בו יאסין נהרגו שלושה פועלי בניין מ-2015 ועד היום", אך לא כתוב מה שמו של האתר או היכן הוא נמצא.

"שנים חיכינו, אני ועורך-הדין שלי, שישלחו לנו את התחקיר הפנימי שביצעה החברה", הוא אומר, ובהמשך אפילו מדווח שהגיש תביעה "נגד חברת הבנייה", אך מבלי לציין את שמה. כך גם לגבי יתר המקרים שמוזכרים בכתבה: אין אזכור לאתר הבנייה או לחברות הבנייה.

"פועל לתקן", שער "ידיעות תל-אביב–יפו"

"פועל לתקן", שער "ידיעות תל-אביב–יפו"

לא מדובר בסוד. על המקרה של יאסין שעומד במרכז הכתבה, כמו גם על יתר המקרים שמוזכרים בה, נכתב בעבר, כולל אזכור מקום האירוע ושמות החברות. כפי שציינה תגרי בפוסט שלה, יאסין נפצע באתר מידטאון, "ובו נהרגו שלושה עובדים נוספים (אחד בעת שהקבלנית במקום היתה צמנטכל מקבוצת סולל בונה שיכון ובינוי, ושניים תחת הקבלנית המבצעת הנוכחית, אלקטרה בנייה, ביזמות קבוצת אלקטרה וקנדה-ישראל)". תגרי הוסיפה כי בכתבה לא הוזכרו שמות החברות שבאתריהן "נהרגו לפני חודשיים לואיז גומז ודוד יגודייב (שניהם ביזמות קבוצת חג'ג', הראשון במגדל H Tower בביצוע חברת בסט, השני בפרויקט איינשטיין BLVD בביצוע חברת אלקטרה בנייה)".

כתוצאה מהחלטת "ידיעות תל-אביב–יפו" שלא למנות את שמות האתרים שבהם התרחשו התאונות הקטלניות נוצר מצב אבסורדי: קוראי המקומון, שחלקם ודאי עוברים מדי יום ליד אתרי הבנייה הללו, לא יכלו לדעת כי הכתבה שהרגע קראו התייחסה אליהם. חמור מכך, מבלי להדגיש את שמות חברות הבנייה, או למצער להזכירן בגוף הטקסט, קשה לראות כיצד החברות יפעלו בעצמן לתיקון הכשלים הבטיחותיים שהביאו למותם של פועלים כה רבים בשנים האחרונות.

תגרי הדגישה בפוסט שפרסמה כי היא "מודה ל'ידיעות תל-אביב' על החשיפה החשובה לנושא ולכתבת דניאל ברונשטיין על העבודה המצוינת שעשתה", אך הוסיפה כי היא "מצרה מאוד על האיפול שהטילו עורכי 'ידיעות תל-אביב' על שמות האתרים והחברות שבאתריהן נהרגו ונפצעו עובדים, איפול שהסרתו מהווה מרכיב כל-כך חיוני במאבק למען בטיחות העובדים".

עורכת "ידיעות תל-אביב–יפו", נעמי רייכמן, מסרה בתגובה: "'ידיעות תל-אביב–יפו' אכן פרסם כתבה יסודית ומושקעת בנושא קשה וכאוב שהפך מכת מדינה. מרכז הכתבה היה ניסיון להבין מדוע, למרות היקף הבעיה, לא מוגשים כתבי אישום ולא נפתחים הליכים פליליים כנגד חברות הבנייה ואתרי הבנייה.

"חלק גדול מהכתבה מתייחס לזמן הארוך שנדרש למדינה כדי להקים יחידת משטרה ייעודית שתחקור את מקרי המוות ומקרי הפציעות באתרי הבנייה. זאת ועוד, נושא מקרי רשלנות בטיחותית באתרי בנייה יכול להיות מסוקר מזוויות רבות. אחת מהן היא בדיקת כל מקרה מול חברות הבנייה. לצורך כך, וכדי לעשות עבודה עיתונאית אחראית, יש להצליב כל אתר בנייה עם מקרה או מקרי הפציעות שקרו בו. משלא יכולנו לעשות זאת עד פרסום הכתבה, בחרנו שלא לפרסם את השמות".