פרקליטות המדינה דורשת להטיל עונש של עד 20 חודשי מאסר בפועל על אדם שהורשע בהסתה לגזענות ואלימות לאחר שהקים קבוצת פייסבוק וקרא במסגרתה לפגיעה בערבים. בדיון שנערך אתמול (9.7) בתיק התנצל העבריין על המעשה, ובא כוחו ביקש שייגזר עליו מאסר על תנאי או חודשים בודדים של מאסר בפועל, תוך שהוא טוען כי יש להבדיל בין הסתה של יהודים נגד ערבים להסתה של ערבים נגד יהודים.

בשנת 2014, על רקע חטיפת ורציחת גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח בידי מחבלים פלסטינים, הקים האזרח ליאור כהן קבוצת פייסבוק בשם "ערבי גבר זה ערבי בקבר" ופרסם בה תכנים המסיתים לאלימות ולגזענות כלפי אנשים ממוצא ערבי.

"לכל מי שרוצה נקמה אנחנו פה כדי להגשים לכם אותה", כתב ב-1.7.2014, יום לאחר מציאת גופותיהם של הנערים החטופים. "הצטרפו אלינו לזיין ולפוצץ כל ערבי שצץ לכם מול הפנים!!!". בהמשך שיתף תמונה של ערבי פצוע וכתב: "זה מה שאנחנו צריכים לעשות לכולם!!". בתגובה לפרסום זה קיבל כהן תמונות אחרות של ערבים פצועים, לצד המסר "ככה זה יותר נכון". במענה השיב כהן: "זה ש[ב]תמונה זה המחבל הבן זונה הזה...צריך לזיין אותם".

המגיב הציע לארגן צוות, "ונתחיל לקרוע אנשים", וכהן השיב: "זה הרעיון פה אחי, לאסוף כמה שיותר אנשים, לקבוע מקום ושעה ולהתחיל לרסק להם את הצורה בכל מקום". עוד באותו היום שיתף כהן תמונה מעמוד הפייסבוק של מיכאל בן-ארי, שבה נראים מיידי אבנים על אוטובוס, וכתב: "צריך להוסיף כמה שיותר אנשים ופשוט לצאת אליהם!! בואו נתאחד ולא רק בפייסבוק!!!!".

למחרת כתב כהן בקבוצה שהקים: "יהודים יקרים, זה כבר לא הפעם הראשונה או השנייה וגם לא השלישית שקורה אירוע אלים כלפי אחינו וחברינו צריך לעשות לזה סוף ולא לסתום את הפה ואחרי 3 ימים לשכוח מזה ולהמשיך לחיות, צריך להכניס בהם פחד שהם לא ירצו להסתובב לנו ברחובות, אני יודע שהמשטרה המדהימה שלנו תנסה לעצור אותנו ואני מאמין שיהיו מעצרים, אבל אנחנו נעשה הכל אבל הכל בשביל להסביר לאט ובעדינות שזאת לא הארץ שלהם, זו ארץ ישראל מדינת היהודים!! אז כל מי שמעוניין שישלח לי הודעה לפרטי".

באותו היום, וככל הידוע בלי כל קשר לפרסומים של כהן, מחבלים יהודים חטפו ורצחו את הנער הפלסטיני מוחמד אבו-ח'דיר.

לפני קרוב לשנה הורשע כהן על-ידי השופט ד"ר יובל ליבדרו מבית-משפט השלום בבאר-שבע בכמה עבירות של הסתה לגזענות והסתה לאלימות. בטיעונים לעונש שראוי להטיל על כהן טענה המדינה, באמצעות עו"ד ברוך יעקובי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי), כי "מדובר בעבירות אשר הקורבן להן הוא לכל הפחות קבוצה אתנית שלמה, ויותר מכך – 'האדם' ככלל, והציבור כולי עלמא. זאת, בין היתר נוכח אפשרויות החשיפה ה'בלתי נגמרות' של רשת האינטרנט, ובפרט באותו מרחב אינטרנטי בדמות רשת הפייסבוק".

בשל התפוצה הרחבה, כך נטען, פגע כהן פגיעה קשה בערכי כבוד האדם ושלום הציבור. עוד טענה הפרקליטות כי הפרסומים המסיתים של כהן הם "ברף העליון של החומרה".

המדינה הזכירה כמה וכמה מקרים שבהם הורשעו אזרחים בגין הסתה לאלימות בפייסבוק באותה תקופה מתוחה של קיץ 2014. כך, למשל, על סאמי דעיס שהורשע ב-18 עבירות של הסתה לאלימות ושש עבירות תמיכה בארגון טרור הוטלו שמונה חודשי מאסר. על אברהים עאבדין, צעיר בן 18 ללא עבר פלילי, שהורשע בעבירות הסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור בשל כ-40 פרסומים בפייסבוק, הוטלו עשרה חודשי מאסר. על עודי ביומי, שהורשע בהסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור בגין 33 פרסומים בפייסבוק, הוטלו 17 חודשי מאסר. ועל עומר שלבי, שהורשע בשבע עבירות הסתה לאלימות ושתי עבירות תמיכה בארגון טרור, הוטלו תשעה חודשי מאסר.

לאור המקרים הללו, ומשום שלכהן יש עבר פלילי הכולל ריצוי מאסר של שנה בגין סחר בסמים, איומים, תקיפה והסגת גבול פלילית, ומשום שבשל אחת מהרשעותיו מרחף מעליו מאסר מותנה של תשעה חודשים אם יעבור עבירה מסוג פשע, ביקשה המדינה שיוטל על כהן עונש של בין שמונה לעשרים חודשי מאסר בפועל, והפעלה של המאסר המותנה.

בדיון שנערך טען בא-כוחו של כהן, עו"ד יריב בן-דוד, כי אין לגזור עליו עונש מאסר ממושך, אם בכלל. לדבריו, עונשי המאסר שהוטלו על מסיתים אחרים מאותו קיץ בגין פרסומים בפייסבוק אינם מקור השוואה ראוי למקרה של כהן. "מעבר לעובדה שהנאשמים שם היו ממוצא ערבי", אמר על-פי פרוטוקול הדיון עו"ד בן-דוד, "שההסתה היתה בעלת תוכן שונה, מעבר לעובדה זאת, בכל אותם ארבעה גזרי דין יש עבירות של תמיכה בארגוני טרור. על מה זה מצביע אם חברי מבקשים לאמץ איזשהו קו לגזרי דין שיש בהם עבירות של תמיכה בארגון טרור? המטריה שונה, ההסתה שונה, הדברים שם מאוד זועקים".

בהמשך הדיון הרחיב עו"ד בן-דוד לגבי ההבדל שקיים, לדעתו, בין הסתה של יהודים להסתה של ערבים. "אני מודע לכך שזה אולי לא תקין פוליטית לומר את זה", הודה עו"ד בן-דוד, "אבל צריך להבין שסגנון ההסתה של נאשמים ערבים הוא הסתה נגד לגיטימיות של המדינה, נגד כוחות הביטחון, ולא בכדי ההסתה שלובה בעבירות נוספות שלא מיוחסות לנאשם".

בא כוחו של כהן הדגיש, תוך שהוא מפנה לשורה של פסקי דין, כי יהודים נידונים בדרך כלל לעונשי מאסר קצרים יותר בגין עבירות הסתה, אם בכלל נגזר עליהם מאסר בפועל. לדבריו, כך יש לנקוט גם כלפי כהן. "אני לא רוצה לומר שהפרסומים [של כהן] ריקים מתוכן נוכח הכרעת הדין, אבל אם שוקלים אותם לפרסומים בתיקים האחרים [של ערבים שהורשעו בהסתה], הם לא באותו מישור".

עוד טען עו"ד בן-דוד כי אין להפעיל את המאסר המותנה של כהן, שכן זה הוטל עליו בתיק שאינו קשור להסתה או מעשה אידיאולוגי.

כהן עצמו קיבל גם הוא את זכות הדיבור בדיון שנערך אתמול, ואמר: "אני מאוד-מאוד מתנצל על מה שעשיתי. לא חשבתי שזה יוביל למקומות כאלה. בשנים האחרונות אני עובד, התחלתי לשלם חובות, סגרתי חובות של הוצאה לפועל, חובות של 35 אלף שקל. התחלתי ממש להסתדר, ואני מתחיל להיכנס לתלם ולא רוצה לחזור אחורה. אני מבין מה עשיתי ואני מאוד מצטער, זה לא יקרה עוד פעם".

גזר דינו של כהן צפוי להינתן בעוד שבועות אחדים.

41705-08-14