הבוקר (29.1) שב בנימין נתניהו ונתן גיבוי גורף להתפרצותה חסרת השליטה של רעייתו, שרה, כפי שתועדה בהקלטה שפורסמה אתמול, כשהוא טוען "כך עושים כולם". בכך חזר על הנימוק שהשמיע לפני שלושה שבועות כאשר מחה על פרסום הקלטת אחרת, שבה הונצחו דבריו המקוממים של בנו, יאיר, על נשים. "בתשע השנים האחרונות", שאל הבוקר נתניהו בסרטון שפנה לאומה כולה, "מישהו מכם הרים את קולו בכעס, פעם אחת, פעמיים, הרבה פעמים? אולי גם העיתונאים והעיתונאיות. גם הם לא עשו את זה אף פעם? אני בטוח שכולכם הרמתם את קולכם". ולפני שלושה שבועות אמר: "יחשוב כל הורה שצפה בכתבה איך היה מגיב לו כל אמירת סרק של ילדיו היתה הופכת לכותרת ראשית בערוץ 2, כל יציאה מהבית מושא לתחקיר וכל שיחה יעד להקלטת סתר".

משמעות דבריו של ראש הממשלה, בשני המקרים, היא אחת: סגנון דיבורה של שרה, כמו גם אורח חייו של יאיר, זהים לאלה של כלל האזרחים. הדברים שיאיר משמיע בשיחותיו עם חבריו דומים לאלה שמשמיעים יתר בני גילו, והזעם חסר הרסן ששפכה שרה על בן שיחה, שעיה סגל המנוח, דומה לזה שמתפרץ מכל אדם מן הישוב בשעת כעס. אני מבקש לטעון שהצגת הדברים הזו מטעה ושיש בה מסר מסוכן.

נתניהו זורה חול בעיניים כשהוא מנסה לעמעם את התנהלותם החריגה של אשתו ובנו ולהטמיע אותה כביכול בנורמות ההתנהגות הרווחות

היא מטעה משום שלא כל הצעירים בני גילו של נתניהו מתנהגים כמוהו לנשים או מדברים עליהן כמוהו. והיא מטעה משום שרוב הגברים והנשים, גם כשחמתם בוערת, מתבטאים באופן שונה מזה שבו בחרה הגברת נתניהו. יש אמנם צעירים שעולם המושגים שלהם ביחס לנשים דומה לזה של יאיר נתניהו ויש אמנם חלק מתושבי המדינה, גברים ונשים, שהדברים שהם משמיעים כשהם יוצאים מהכלים מזכירים את אלה של רעיית ראש הממשלה, אבל הרוב מתנהל באופן אחר, מרוסן יותר ומתחשב יותר. ולכן בנימין נתניהו זורה חול בעיניים כשהוא מנסה לעמעם את התנהלותם החריגה של אשתו ובנו ולהטמיע אותה כביכול בנורמות ההתנהגות הרווחות.

לא זו בלבד שראש הממשלה מציג מצג שווא, הוא גם מציב רף מוסרי נחות המועד לחלחל לכל שדרות החברה. משמעות תגובתו על מעללי בנו היא שהמעון ברחוב בלפור בירושלים, זה שאליו אמור הציבור לשאת את עיניו, אינו כתובת שבה ניתן למצוא את כללי ההתנהגות הנאותה. נתניהו לא גינה את הרגלי חייו המופקרים של בנו (לבד ממשפט מפותל אחד בהודעתו שבו טען כי הוא ורעייתו חינכו את ילדיהם לכבד כל אדם) אלא הצדיק את דבריו הבוטים ואת התנהגותו המתהוללת בכך שהיה שתוי.

בכך נתן ראש הממשלה לגיטימציה להרגלי השתייה של בנו (ושל אלה מבני דורו הנוהגים כמוהו) וסתר את מאבקן של רשויות המדינה בשכרות. נתניהו גם לא השמיע, כמובן, הסתייגות כלשהי מהתקפתה הפרועה של רעייתו על יועץ התקשורת שכל חטאו היה ניסיונו לרצות אותה על ידי העברת ידיעה חיובית ומחמיאה עליה למדור הרכילות של "ידיעות אחרונות".

שרה נתניהו היא דמות ציבורית מובהקת שזכות הציבור להתעניין בדבריה ובמעשיה ולעקוב אחר אורחות חייה. מה גם שחיכוכה עם עובדי ציבור הוא נושא חקירותיה של המשטרה

הדרך שבה בחר ראש הממשלה הבוקר להגן על אשתו היתה לתקוף את התקשורת על פרסום הקלטת ולטעון שבכך נרמסה פרטיותם של בני הזוג. הוא שב וקרא לתקשורת להשאיר את בני משפחתו מחוץ לתחום התעניינותה  וסיקורה. עיתונאים לא מעטים (ב"ישראל היום", ערוץ 20, גלי צה"ל ועוד) החרו-החזיקו אחריו וגילו הבנה ואהדה לעמדתו. יש, כמובן, אמת רבה באבחנה שהקלטת שיחות שמנהלים בני משפחת נתניהו עם הזולת היא פלישה מכעיסה לדל"ת אמותיהם והפרה בוגדנית באמון שהם רוחשים לעובדי הציבור הסובבים אותם. אלא שאלו דמעות תנין בהתחשב באופן שבו שרה ויאיר נתניהו, בגיבוי ועידוד ראש הממשלה, תופסים את מעמדם ומסלקים במו ידיהם את הגדרות האמורות לחצוץ בין חייהם הפרטיים למרחב הציבורי.

הן הבן והן הרעיה מערבים את עצמם, ביוזמתם, בענייני הציבור. יאיר שותף בהחזקת החשבונות והדפים ברשתות החברתיות שבהן פעיל אביו ונוכח באירועים ממלכתיים. הרעיה הוגדרה לפני חמישה ימים כ"גברת הראשונה" של המדינה בטקסים שנערכו לכבודו של סגן נשיא ארה"ב, היא מלווה את בעלה כמעט בכל ביקור רשמי שהוא עורך בחו"ל, ושופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ארנון דראל, קבע לא מכבר כי היא דמות ציבורית מוכרת לא רק בתוקף היותה רעייתו של ראש הממשלה אלא גם בתוקף העובדה שהיא עצמה חושפת בציבור את עיסוקה (זאת בתוך החלטתו בעניין תביעתו של העיתונאי בן כספית לחשוף את שעות עבודתה בעיריית ירושלים).

ללא כל ספק, שרה נתניהו היא דמות ציבורית מובהקת שזכות הציבור להתעניין בדבריה ובמעשיה ולעקוב אחר אורחות חייה. מה גם שחיכוכה עם עובדי ציבור שהמדינה מעמידה לרשותה ומממנת את משכורותיהם הוא הוא נושא חקירותיה של המשטרה ושל השימועים שמנהלים פרקליטיה עם היועץ המשפטי לממשלה ועוזריו. לתוך הקטגוריה הזו נכנסת גם השיחה המתלהמת שניהלה עם שעיה סגל ועם שירה רבן, עובדת מעון ראש הממשלה שתימללה לכאורה את סגנון פניותיה של שרה נתניהו אליה.

השיחה הנזעמת מעידה שהגברת נתניהו קשובה לתדמיתה הציבורית וביקשה לשפר אותה על ידי אזכור מעלותיה. די בכך כדי להפריך את טענת ראש הממשלה שפרסום ההקלטה היא פריצה למתחם הפרטיות של רעייתו

שהרי מה הוא תוכן הקלטת הסוערת שהניעה את ראש הממשלה להגיב עליה הבוקר? שרה נתניהו מתלוננת בה על כך שמההודעה ששלח בן שיחה ל"ידיעות אחרונות" נשמטו עובדות היותה אישה משכילה, פסיכולוגית ובעלת תוארי b.a ו- m.a. השיחה הנזעמת מעידה שהגברת נתניהו קשובה לתדמיתה הציבורית וביקשה לשפר אותה על ידי אזכור מעלותיה האינטלקטואליות והמקצועיות. די בכך כדי להפריך את טענת ראש הממשלה שפרסום ההקלטה היא פריצה למתחם הפרטיות של רעייתו. זו היא, אשתו, ששוקדת לשתף את הציבור בסגולותיה האישיות.

פרסום הקלטת תיקן אפוא את המחדל: עתה יודע הציבור כולו ששרה היא בעלת תואר "בוגר" ובעלת תואר "מוסמך", וגם שהיא אשה משכילה ופסי-כו-לו-גית. מזלם הרע של ראש הממשלה ורעייתו שבהזדמנות זו מתוודע הציבור מכלי ראשון גם למזגה של שרה נתניהו ולסגנון דיבורה אל הכפופים לה.