בשבוע שעבר הוקל מאוד העונש שהוטל על חאדר שאהין ומוחמד סרחאן, שני העיתונאים שדיווחו, בניגוד להוראות הצנזורה, על תחילת השלב הקרקעי במבצע "עופרת יצוקה". אף שבית-המשפט המחוזי החליט לפני כחצי שנה להגביר את ההרתעה ולשלוח את השניים לחודשיים מאסר בפועל, באשמת מסירת מידע לאויב ברשלנות, בדיון בערעור שהוגש לבית-המשפט העליון ונדון בפני השופטים אסתר חיות, סלים ג'ובראן ומרים נאור הגיעו הצדדים לפשרה – גזר הדין יופחת לשישה שבועות של עבודות שירות בלבד.

שאהין וסרחאן, עיתונאי ומפיק שעבדו בחברה PMCC, המספקת, בין היתר, שירותים לערוץ האיראני אל-עאלם, דיווחו עם תחילת השלב הקרקעי במבצע "עופרת יצוקה" על התקדמות טנקים ונגמ"שים צבאיים לכיוון רצועת עזה. מאוחר יותר באותו הערב, עם הסרת ההגבלות של הצנזורה הצבאית, סיפר פרשן "חדשות 2" אהוד יערי בשידור חי על הפרת הוראות הצנזורה מצד השניים, וכמה ימים מאוחר יותר הם נעצרו. למעלה משבוע שהו במעצר. תחילה הואשמו במסירת ידיעה סודית ומסירת מידע לאויב, בהמשך השתנה האישום למסירת מידע לאויב ברשלנות.

חאדר שאהין בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 13.1.09 (צילום: קובי גדעון)

חאדר שאהין בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 13.1.09 (צילום: קובי גדעון)

עו"ד דוד דרעי, שייצג את השניים בבית-המשפט העליון, מדגיש כי הפרקליטות "טיפסה על עץ גבוה מאוד" בתחילת הדרך. "האשימו אותם בסעיף חמור מאוד שיכול להגיע ל-15 שנות מאסר", הוא אומר. "אחרי שהתברר להם שהגרסה של הצנזורית הראשית היא שהתכוונה לנזוף בהם ושפנתה למשטרה כדי שיעצרו אותם כי לא תפסה אותם בטלפון, ואחרי שהצגנו לא מעט פרסומים לא פחות חמורים שעיתונאים ישראלים פירסמו, הם ירדו מהעץ והסכימו לאישום מינורי של מסירת ידיעה ברשלנות".

אך בבית-המשפט המחוזי, כאמור, די היה בהרשעה על עבירה זו כדי לשלוח את השניים למאסר בפועל. עו"ד דרעי מספר כי לפני הדיון על הערעור בבית-המשפט העליון יצרו איתו קשר נציגי הפרקליטות ואמרו שלאור הנימוקים שהעלה בערעור, הם שקלו את עמדתם מחדש ומוכנים להסתפק בעבודות שירות. "לאחר שהודענו על ההסכמה לבית-המשפט, השופטת נאור אמרה, 'טוב עשיתם כי גם אנחנו סברנו שהיה מקום להפחית מהענישה'", הוא מוסיף.

לדבריו, במהלך הכנת הערעור לא הצליחו הוא ושותפו, עו"ד תאמר עוביד, למצוא ולו תקדים אחד בתולדות המשפט הישראלי למקרה שבו אדם הורשע בעבירה של מסירת מידע לאויב ברשלנות בלבד. "כמובן שהיו מקרים שאנשים הורשעו בעבירה הזו, אבל יחד עם עבירות הרבה יותר חמורות, כך שהענישה לא היתה ברורה לגבי העבירה".

בסופו של דבר הסכם הפשרה עשה את שלו, הסיפור נגמר בשקט, ועל המתקת העונש לא נכתב בעיתונות הישראלית דבר. עו"ד עוביד: "שום כלי תקשורת ישראלי לא פנה אלינו בנושא. למרות שהרבה ארגוני זכויות אדם בעולם התקשרו לפני ואחרי הערעור, שום כלי תקשורת לא התייחס. ב-ynet שמו בזמנו תמונה שלהם עם אזיקים. כשהמעוות תוקן והסיפור הזה נגמר בשטות – עבודה של חודש וחצי לתועלת הציבור – אפילו עיתון 'הארץ' לא הרים טלפון, שום דבר".

עו"ד דרעי: "כל ארגוני העיתונאים בעולם מדברים איתי עליהם, אבל בארץ לא כל-כך. כנראה שהעיתונאים בארץ לא כל-כך מתעניינים בגורלם של כאלה שהם לא מהחבר'ה שלהם. וזה מאוד עצוב שאחד הגורמים שדחפו להגשת האישום בנושא הזה הוא דווקא עיתונאי ישראלי ידוע".

אהוד יערי מסר בתגובה: "אני דיווחתי בזמן אמת על הפרת צנזורה מתמשכת שראיתי ושמעתי במו עיני. אין לי שום קשר לכל המהלכים שנעשו בהמשך".