מיטש גינסבורג, הכתב הצבאי של האתר "The Times Of Israel", פנה לאחרונה באמצעות עורך-דין לחטיבת דובר צה"ל בדרישה כי יצורף לתא הכתבים הצבאיים. פנייה חריגה זו באה לאחר שנתיים של נסיונות כושלים להצטרף לתא כדי להשתתף בתדריכים קבועים וסיורים ולזכות בנגישות שוטפת לגורמי צבא בכירים.

גינסבורג, לשעבר כתב "ג'רוזלם ריפורט" וכלי תקשורת נוספים בשפה האנגלית, הצטרף לאתר TTOI עם פתיחתו לפני כשנתיים. באופן טבעי, עם תחילת עבודתו ככתב צבאי, ביקש להצטרף לתא הכתבים הצבאיים.

מיטש גינסבורג, הכתב הצבאי של "The Times Of Israel" (צילום: יחסי-ציבור)

מיטש גינסבורג, הכתב הצבאי של "The Times Of Israel" (צילום: יחסי-ציבור)

לטענתו, ל"ג'רוזלם פוסט", המתחרה הישיר של TTOI, יש כתב קבוע בתא, ול"הארץ", שיוצא לאור גם בשפה האנגלית, יש שלושה נציגים בתא. בעבר הרחוק אמנם היתה התנגדות לצירוף כתבים צבאיים מכלי תקשורת מקוונים, אולם כבר לפני למעלה מעשור התקבל כתב ynet פליקס פריש כחבר בתא, וכיום אין מונעים מעיתונאים בכלי תקשורת מקוון להצטרף לתא הכתבים הצבאיים.

בתחילת 2012, מעט לפני שהאתר TTOI עלה לאוויר, נפגש גינסבורג עם קצין בכיר בדובר צה"ל וביקש לברר כיצד יוכל להצטרף לתא הכתבים. לדבריו, הקצין הבכיר דחה אותו בגסות ואמר לו: "אין לך שום סיכוי בעולם. לי יש סל מאוד קטן של פירורים שאני יכול לחלק, ואתה לא נמצא בתור. ותדע לך שאם זה היה תלוי בי ויכולתי לבחור בינך לבין 'מעריב לנוער', הייתי בוחר ב'מעריב לנוער', כי זה הקהל שלי".

לאחר בדיקות נוספות מול דובר צה"ל הופנה גינסבורג לאלכס פישמן, בטענה כי הוא ראש תא הכתבים הצבאיים. פישמן הפנה את גינסבורג חיש קל חזרה לדובר צה"ל. בשיחה עם "העין השביעית" הסביר פישמן כי תא כתבים צבאיים של ממש אינו קיים יותר, בשל אי-תפקודה של אגודת העיתונאים בתל-אביב, שתחת כנפיה פעל.

כיום, מסביר פישמן, אמנם קיימת קבוצה של כתבים לענייני צבא הזוכה ליחס מועדף מדובר צה"ל, אולם אין מדובר בתא אמיתי שיכול ליזום פעולות, לסייע לחבריו או להטיל סנקציות במקרה הצורך. "בדובר צה"ל עושים לעצמם חיים קלים. כל פעם שפונה אליהם מישהו, מפנים אותו אלי", אומר פישמן. "מאז 'עופרת יצוקה' אין יותר תא, ואני בטח לא היו"ר שלו". ממילא, מוסיף פישמן, גם כשפעל בעבר תא פעיל, הסמכות לצרף אליו עיתונאי חדש לא היתה של היו"ר.

אלכס פישמן (צילום: משה שי)

אלכס פישמן (צילום: משה שי)

גם אם אין תא רשמי, אלא רק מסורת של יחס מועדף לכתבים מסוימים, ברור כי כתב צבאי במשרה מלאה ירצה להימנות עם רשימת הכתבים הנהנים מיחס זה. כשנה לאחר עליית האתר לאוויר, כשכבר הפך לכלי תקשורת משמעותי עם קהל נרחב, נפגש העורך הראשי של TTOI, דייוויד הורוויץ, עם בכירים בדובר צה"ל, אל"מ אריאלה בן-אברהם וראש מדור תקשורת בינלאומית רב-סרן פיטר לרנר, וביקש מהם לפעול לצירוף גינסבורג לתא, כדי לבטל את היתרון הלא הוגן שיש למתחריו על פניו. בתשובה הפנו אנשי דובר צה"ל את גינסבורג פעם נוספת לפישמן. פישמן, בתורו, שב והפנה את גינסבורג לדובר צה"ל.

בפברואר האחרון, לאחר שהעיתונאי אבי יששכרוף מ"וואלה" הצטרף למערכת TTOI, התקיימה פגישה נוספת בהרכב מורחב: הורוויץ, גינסבורג, יששכרוף ודובר צה"ל הנוכחי, תא"ל מוטי אלמוז. בפגישה שוב עלה נושא ההצטרפות לתא. לדברי גינסבורג, כשדרישה זו הוצגה בפני דובר צה"ל, הוא נאנח ואמר: "אתם מכניסים אותי למלחמות היהודים".

"אני לא יודע מה הכוונה", מבהיר גינסבורג, "אולי בתא לא רוצים עוד חברים חדשים, לא הצלחתי להבין. אבל בסוף השיחה אלמוז הבטיח לבדוק את זה ושיחזור אלינו". אולם שום תשובה לא ניתנה. לפני כחודשיים פגש גינסבורג באלמוז ושאל אותו אם יש חדש בבקשתו. "זה לא מתאפשר", השיב לדבריו אלמוז, וסירב לומר מדוע. "מעולם לא קיבלתי מהם תשובה מספקת", מסכם גינסבורג.

איך לומר זאת בעדינות

על אף ששמו אולי אינו מוכר למרבית הקהל דובר העברית בישראל, אתר TTOI הפך בשנתיים לקיומו לכלי תקשורת רחב תפוצה. לפי הנתונים שמסר עורך-דינו של גינסבורג, למעלה משני מיליון קוראים בחודש נחשפים לתוכני האתר באנגלית, ערבית וצרפתית. באחרונה אף הושקה גרסה המכוונת לקהל הסיני. אולם נראה שבדובר צה"ל לא מתרשמים מכך.

"הצבא מספק לי שירות בסיסי ככתב, אבל הוא מספק לכתבים בתא הרבה יותר", מסביר גינסבורג. "הוא מספק להם באופן קבוע יותר גישה לגורמי צה"ל ביום-יום, יותר תדריכים בימי שגרה ובטח ובטח שבזמן של עימות, אז יש הכי הרבה לחץ להביא מידע ולהיות מעודכן. בתקופות כאלה יש לחברי התא תדרוכים שוטפים מגורמים בכירים, ולי אין גישה לזה. זה פוגע ביכולת שלי לעבוד כעיתונאי".

אתר "The Times Of Israel" (צילום מסך)

אתר "The Times Of Israel" (צילום מסך)

באחרונה התחדדו קשייו של גינסבורג פעם נוספת. במהלך מבצע "שובו אחים" לא נאמר לו מתי ימסור הרמטכ"ל את הודעותיו לכתבים, והוא התקשה לקבל אישור לשיחות רקע עם גורמי צבא בכירים.

בלית ברירה פנה גינסבורג לעזרתו של עו"ד אושרי דהן, וזה שיגר בחודש שעבר מכתב למדור הכתבים הצבאיים בחטיבת דובר צה"ל ובו דרישה מפורשת לצירוף גינסבורג לתא הכתבים הצבאיים, טרם נקיטת צעדים משפטיים נוספים.

"מניעת צירופו של מרשי לתא הכתבים הצבאיים, מסיבות שלא הובהרו כראוי ועל סמך טענות שלמרבה הצער התבררו – איך לומר זאת בעדינות – כמאוד לא מדויקות", כתב עו"ד דהן, "אינה מקובלת על מרשי באשר מדובר, על פני הדברים, באפליה חמורה שלבד מהיבטיה המשפטיים והכלכליים מבטאת גם חטא ברמה הציבורית והמוסרית".

קבלת הדרישה לצרפו לנבחרת הכתבים שמקבלים יחס מיוחד מדובר צה"ל, הוסיף עו"ד דהן, "תחסוך את הצורך בנקיטה בהליכים משפטיים אשר דומני כי לא יהיה בהם – לבד מאכיפת הדרישה האמורה – אלא כדי לגרום למעורבים בדבר מבוכה וחוסר נוחות".

בינתיים, אומר גינסבורג, לא התקבלה תשובה עניינית למכתב, אם כי כמה ימים לאחר המשלוח מסרו לו מדובר צה"ל כי איבדו כמה מהעמודים במכתב, וביקשו כי ישלח אותו שוב.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לא נוכל להתייחס לשיח המקצועי הפנימי המתקיים באופן שוטף מול אמצעי התקשורת".