כלי התקשורת מנחיתים כבר תקופה ארוכה בשורות רעות על ראשו של מי שמודאג מפרצופה של הדמוקרטיה הישראלית, ובימים האחרונים ביתר שאת: החלטתו החד-צדדית של ראש הממשלה ושר התקשורת לדחות את פתיחת תאגיד השידור הישראלי; התנפלותה של שרת התרבות על הסינמטק בשל שיתופה של סרבנית הגיוס תאיר קמינר בדיון על סרבנות; ועל גל"צ, בשל העיסוק במשורר מחמוד דרוויש בהרצאה של האוניברסיטה המשודרת; כמו גם זימונו של מפקד התחנה הצבאית לבירור אצל שר הביטחון, מרעידים את פיד הפייסבוק בזעקות שבר, ומגבירים את קצב הציוץ של עיתונאים בטוויטר. כולם מוטרדים, בצדק, מהגבלת חופש הביטוי.

אבל עבור עיתונאים חופש הביטוי הוא לא רק ערך דמוקרטי, הוא כלי עבודה הכרחי, ומשמעות צמצומו היא פגיעה ברורה בתנאי עבודתם. רק שעיתונאים מתקשים לראות בעצמם עובדים ככל העובדים במשק. ומכיוון שהם מורגלים לכתוב ולדבר, מחאתם על ההרעה הברורה בתנאי עבודתם מסתכמת בהקשה עזה יותר על המקלדת, גם כשזמן הדיבורים חלף.

שנת 2016 נדמית כשקטה מבחינת יחסי עבודה בארץ, אבל בינואר השנה השבית ארגון המורים את הלימודים בבתי הספר התיכוניים לשביתת אזהרה בת שעתיים במחאה על אי טיפולו של משרד החינוך בסוגיות שונות, שלטענת הארגון פוגעות בתנאי העבודה של המורים. במרץ פרצה שביתה של בוחני הנהיגה, בשל כוונת משרד התחבורה להפריט את מערך המבחנים, והיא נמשכה כעשרה שבועות, שבהם לא נערכו טסטים. באפריל שבתו עובדי הביטוח הלאומי יותר משבוע, במחאה על החלטת מפכ"ל המשטרה לבטל הצבת שוטרים בסניפים.

גם לגננות וסייעות יש הסכמי עבודה, ובכל זאת הן מעזות להרים את הראש

במאי הצליח ארגון המתמחים לרפואה לגייס מהציבור 120 אלף שקלים בתוך פחות מ-24 שעות, כדי לחדש את המאבק המשפטי לקיצור התורנויות; והתיכוניסטים השביתו את הלימודים בשל ביטול הטיולים השנתיים. ביוני הושבתו מעונות היום של ויצ"ו, במחאה על הכוונה לסגור מעונות ולפטר עשרות גננות ומנהלות. והחודש, מערכת בתי המשפט מושבתת בשל מחאת העובדים על שינוי מתוכנן בתנאי העסקתם; וארגון הסגל הבכיר באוניברסיטאות ובמכללות מאיים להשבית את העבודה במחאה על... נכון, תנאי העסקתם. מדוע עיתונאים אינם יכולים לנהוג כמו עובדי מגזרים אחרים במשק?

כמובן שיימצאו לכך סיבות מאזורי החוק והסכמי העבודה, אבל גם לגננות וסייעות יש הסכמי עבודה, ובכל זאת הן מעזות להרים את הראש. הפגנת עיתונאים יכולה להוליד סיסמאות מוצלחות - והחלטה לכבות מחשבים, להחשיך מסכים, לסגור מיקרופנים ליממה יכולה לתת גם לפוליטיקאים שיעור בדמוקרטיה. אולי השיעור הקצר לא ישנה את הטמפרמנט השלטוני הגרוע, אבל כך לפחות ייחסכו מאזרחי ישראל המודאגים כמה וכמה בשורות רעות.